Bränning av keramik

ingen krackulering eller sot

2013-10-20 11:43 #0 av: monca


Hej! Jag tror jag skrivit om det här förut men nu har det hänt igen jag får ingen karakolering eller svärta när jag raku bränner. Jag har rätt temperatur i ugnen men det måste vara spånet jag använder att det inte blir varmt nog och att det kyler grejerna? Den här gången var grejerna ljusa i leran och ingen krackelering! Jag har köpt stallströ och jag har även i lite t-röd i eftersom det har hänt en annan gång! Vad ska jag köpa för något för det ska funka? Kan jag bränna om det igen eller kan det spricka då? Jag har också köpt en lera jag inte använt förut den heter lera för raku på Cebex. Jag tyckte att den blev gul och ful och mycket hård. Jag skröjbrände kanske för hög temperatur för jag glaserade samtidigt så graden var 1280 grader.

Hoppas på svar!

MVH

Monca

 

 

Anmäl
2013-10-20 11:56 #1 av: [ton]

1280 grader i skröj är ju allt för högt då suger skärven ju knappast mera och glasyrlagret bliver tunnt. Vilket spån man använder spelar mindre roll, och t-röd skall du inte ha i! Avkyl sakerna i luften lite Innan dom kommer i spånorna så att godset bliver avkylt så att glasyren krackelerar.

Anmäl
2013-10-20 12:04 #2 av: sommar10

Det är inte fel på spånet. Man kan ta vanligt tidningspapper.
Du har skröjat för högt. Godset tar inte till sig svärtan när det troligtvis är cintrat.
Jag skröjar numera inte högre än 930 de alster som ska rakubrännas. Tror inte du har någon framgång att bränna om dem.
Men hur fick du glasyren att fästa?

Anmäl
2013-10-20 13:29 #3 av: monca

Jag trodde nog att jag hade brännt för hårt vid skröj men jag skulle vara snabb och körde samtidigt en del grejer med glasyr som behöver 1280 grader.Skickar med en bild. Har nogon köpt rakuleran på Cebex och iså fall vad tyckte ni? Vad ska jag köpa för lera som är bra till raku?

Anmäl
2013-10-20 13:30 #4 av: monca


Glömde att säga att det var transperant glasyr på fågeln

Anmäl
2013-10-20 16:11 #5 av: LenaR

#3 Rakuleran är den grovt chamotterade? Den är bra, men vilken stengodslera som helst med fin chamott, 0,2 mm, kan fungera bra. Jag gillar inte grov chamotte, så jag använder WM 2502.

Anmäl
2013-10-20 16:24 #6 av: sommar10

Använder i princip vilken lera som helst även papperslera och porslin. Det går sällan sönder något. Knepet är att inte vara så våldsam ( man kan lägga en våt handduk över istället för att doppa i vatten) och ha jämntjocka föremål. Gjutna går utmärkt. I boken Rakuvaria ger de exempel på former som är mer benägna att spricka än andra. Bra vägledning i den boken överhuvudtaget.
I vår grupp har vi en baslera som används till det mesta. Har köpt den hos Lars Tärn. Tror den heter 254. Det finns samma men lite grövre. Båda går utmärkt att dreja med.
Var glad att fågeln höll!

Anmäl
2013-10-20 16:48 #7 av: LenaR

#6 Har du lyckats rakubränna porslin? Jag har bara provat ett fåtal gånger, men det gick sönder alltihop. Har du någon särskild skröjtemperatur, molokit...?

Om du inte menar pappersporslin - papper gör vilken lera som helst bra till raku. =)

Anmäl
2013-10-20 17:20 #8 av: sommar10

Porslinslera blir fint vid naken raku och rakuglasyrerna blir mycket klara. Har även gjutit i porslinslera. Föremålen är inte jättestora men inte pytte heller. Skulle inte försöka med en stor, tunn och vid skål.
Tidigare skröjade jag uppemot 1000 men numera 930. Tycker jag får godset vartare nu. Använder ofta en porslinsengobe (pärlemorengobe som jag hittat här på forumet) utanpå stengodslera. Blir något liknande resultat men porslinsleran är ett strå vassare efter den glättats. Molokit (fin) har jag ibland slängt i stengodsgjutlera mest i tron att det skulle hålla bra.

Anmäl
2013-10-20 17:42 #9 av: monca

Tack för hjälpen! Nu vet jag vad felet var!

Anmäl
2014-03-07 12:30 #10 av: usd

Ibland är "felen" mer intressanta än det man hade tänkt sig. Det gäller väl bara att se vad det blev istället och inte låta en gammal bild hindra en. Det finns otroligt mycket keramik och keramiska metoder som vi idag beundrar och hyllar men som kommit ur misstag. Själv har jag hittat en ny glasyr för att jag gjorde "fel" när jag glaserade. Det är en av mina favoriter. En annan av mina favvisar kom till när jag glömde en ingrediens vid glasyrblandning. Den är superfin och jag skapade en ny dekor för den :)

När du tittar på din fågel skulle du nyfiket kunna fråga dig:

Vad skulle jag kunna ha den här tekniken till?

Jag tycker din fågel är superfin!

Nu har det gått ett tag sedan den här tråden låg överst så jag undrar hur gick det sen....?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.