Annons:
Etikettegen-hemsida
Läst 4967 ggr
[rolnor]
11/1/13, 7:05 PM

Hemsida

Jag har gjort en hemsida. Den är kanske inte så märkvärdig. Ni kanske vill titta i alla fall!
www.atarpskeramik.se

Annons:
abbis
11/1/13, 7:34 PM
#1

Det behöver inte vara så märkvärdigt..bara  folk hittar dig🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

loislane
11/2/13, 8:23 AM
#2

Fin hemsida rolnor. Kul att se bilderna på dig och dina fina alster.

Loislane

Se skönhet i det icke perfekta.

L.A.E
11/2/13, 10:09 AM
#3

Fin hemsida , kanske du någon gång vill vara med på en liten vedbränning i skogen.

[rolnor]
11/2/13, 2:51 PM
#4

Tackar och tack för inbjudan till vedbränning! Eldar man i skift eller går det åt en massa kaffe?

L.A.E
11/2/13, 4:36 PM
#5

Den lilla ugnen går på 3-6 timmar reduktion .Massa kaffe, okej då påtår går väl och 7 sorters kakor. Det var en keramiker här och brände den lilla ugnen och sa att det är den första ved ugnen som hon har bränt och frusit samtidigt man har eldad. Brukar annars vara rätt varmt vid vedugnar.

[rolnor]
11/2/13, 8:24 PM
#6

Såpass, jag trodde det tog ett dygn typ, men det är kanske anagamabränningar?

Annons:
[ekdama]
11/3/13, 9:02 AM
#7

Trevlig hemsida och fina foton på dina vackra alster! Gärna lite mer om dig själv! 🙂

j-aan
11/3/13, 9:20 AM
#8

#6 Anagamabränningar är oftast längre än så. Bränningen som jag gör till sommaren planerar jag att elda i fyra dygn. Det anses ändå inte vara en speciellt lång anagamabränning. Det finns dom som eldar i två veckor eller mer. Att bränna med ved är väldigt kul så missa inte bränningen hos Lennart. Sen är det troligt att det blir en vedugn även i Åtorp.

[ton]
11/3/13, 11:35 AM
#9

#8 Ja bor man i skogen så! svårt tråkigt nog att det inte funkar i storstaden. Vad är din mening om olika sorters trä (hur det påverkar dina resultat?)

j-aan
11/3/13, 12:34 PM
#10

#9 Olika sorters ved ger olika askor som av det kraftiga draget i ugnen flyger in i ugnen (flygaska) och landar på godset där den tillsammans med leran bildar glasyr. Den glasyren påverkas både av valet av lera och ved men även av ugnsatmosfär fuktighet i ved och luft samt kylningstiden mm. En stor skilnad är på vilket sätt olika ved brinner. Vill man ha övertryck i ugnen så får man välja ved som ger mycket låga exempelvis fur som är det träslag som ger mest låga. Klibbal ger också mycket låga men även en mycket fin aska så det är min favoritved. Klibbal och fur har identiska värden när det gäller volymvikt och energiinnehåll. Hårdare träslag måste klyvas tunnare om man vill få ordentligt övertryck i ugnen. Det finns mycket att säga om valet av ved men jag nöjer mig så här.

[ton]
11/3/13, 1:14 PM
#11

Tack för det! Finns det gott om klibbal där du bor?

j-aan
11/3/13, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

 #11 Klibbal finns i södra Sverige upp till Dalarna. Gråal finns i både norr och söder. Den har sämre energivärde än klibbalen. Har just sågat, klyvt och staplat 35 kubikmerer klibbal till bränningen 2015.

[ton]
11/3/13, 3:24 PM
#13

Oj! skaplig stpel

Annons:
pyromanen
11/3/13, 4:00 PM
#14

#12 Snygg hög! Men menar du att det går åt så mycket till en bränning?

j-aan
11/3/13, 7:04 PM
#15

#14 Den "snygga högen" föreställer en anagamaugn så det är den första riktiga vedugn jag byggt. Till mina tredygnsbränningar brukar det gå åt ca 25 kubikmeter ved. Nu ska jag öka på bränntiden med ett dygn och beräknar att det då går åt ca 35 kubikmeter. Packar man ugnen riktigt tätt så går det åt lite mindre ved än om man packar glest. Men du har väl varit med på anagamabränningar hos Steven? Då har du ju sett hur anagamaugnar slukar ved.

pyromanen
11/3/13, 7:24 PM
#16

vedugn bokstavligen 😃

Varit med på én anagamabränning hos Steven. Vi var så många som eldade i olika omgångar (och jag var jätteförkyld) så jag fick inte riktig någon helhetsbild faktiskt. Är din anagamaugn inte också större?

Jag jämförde nog mest med att jag brukar göra av med ca én kubik på  en bränning i min vedugn, men det är ju såklart både mycket mindre volym och betydligt kortare tid. (500 liter och ca 10 timmar).

Nyfiken varför du vill utöka bränntiden?  Vad "får" man för dom extra 10 kubiken?

j-aan
11/3/13, 8:14 PM
#17

#16 Jag har ett gott renommè i vedbrännarvärlden. Men jag nöjer mig inte med det. Jag vill bli ännu bättre så det handlar bara om att fortsätta utvecklas som vedbrännare och då tror jag att jag kan få ännu bättre resultat om jag utökar bränntiden. Ekonomiskt går det säkert inte att räkna hem men pengar har aldrig varit min drivkraft. Vid min ålder (63år) vet man inte hur många bränningar man har kvar som anagamabrännare (det är ett hårt arbete att genomföra en bränning) så jag vill att varje bränning är optimal. Jag har världens roligaste jobb och vill göra det så bra jag någonsin kan samt fortsätta att utvecklas.

Hoppas att det är det jag får för dom extra 10 kubiken!

pyromanen
11/3/13, 8:52 PM
#18

Spännande!

Nej jag tänkte inte i ekonomi alls heller när jag frågade. Mer i effekter..  om det är vissa saker/effekter/färger du eftersträvar och hoppas uppnå? Tittade i en "bilderbok" som Steven hade där olika ved-glasyr-effekter eller vad det nu heter hade namn, tror det var på japanska? och fattade ungefär så mycket som att det finns en hel värld där att dyka in i….

Derst
11/4/13, 10:30 AM
#19

Jättefin hjärtlig hemsida. Kul med foton från "förr" (antar jag)

[rolnor]
11/4/13, 12:32 PM
#20

Ja, dom är typ gamla….! Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: