Annons:
Etikettinspiration
Läst 3641 ggr
Istid
2013-12-01 07:45

stengods till naken raku

Jag har gjort blomkrukor (med hål i botten) i svartvit naken Raku, nu vill jag göra vattentäta fat i stengods till. Funderar på vad som skulle passa bäst:

samma lera som krukorna, eller en helt annan?

Vita fat med svart glasyr, för att matcha det svartvita?

Vita fat med svart engobe, för att matcha det svartvita?

Eller blir det bara fånigt att försöka matcha när jag ändå aldrig kan få samma kvalitet på det svarta och vita som i nakenraku, borde jag hellre försöka göra något som står i kontrast till rakun?

Vit, beige eller brun lera med en glasyr med mycket rutil i så det påminner om sten, för att plocka upp det att jag tycker nakenraku är svagt stenliknande?

Brun lera/engobe med aska och en matt glasyr på för att plocka upp det lite ruffa, opolerade som man (eller jag i alla fall) förbinder med rakutekniken?

Eller något annat?

Naturligtvis måste jag avgöra det här själv, men vore kul att höra om ni här har några tankar.

Annons:
[rolnor]
2013-12-02 14:20
#1

Jag skulle dreja några dom olika varianterna och se vad som passar bäst, det kan ju vara så att det blir fint oavsett vilken kombination du väljer?

Istid
2013-12-02 15:39
#2

Ja kanske det. Flera fat lär jag ändå behöva göra innan jag får till något som jag blir någorlunda nöjd med. (allting är relativt som nybörjare skulle det vara ganska exeptionellt att bli 100% nöjd, men så att det blir någorlunda vettigt går kanske an) Och krukfat är det inte dumt att ha några stycken av, har flera loppiskrukor som saknar fat.

Kanske grubblar jag för mycket, svartvit nakenraku kanske går med det mesta? Fast köpta terrakottafat vill jag nok inte ha till dem.

[rolnor]
2013-12-02 21:35
#3

Nej, köpefat skulle förstöra intrycket tycker jag!

LenaR
2013-12-03 00:45
#4

Den stora frågan är väl om det ska passa ihop så bra som möjligt eller kontrastera? Ska det passa ihop tror jag på oglaserat, svart lera eller porslinsvitt. Men dina idéer om stenlik och ruff glasyr låter också bra… 

Jag skulle helt enkelt sova på saken. Eller fotografera krukorna så vi får se hur de ser ut!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
2013-12-03 07:20
#5

Jag skulle nog göra faten så neutrala som möjligt -det är krukan som ska ses/ är spännande

Istid
2013-12-03 14:47
#6

Jag vill gärna glasera åtminstone insidan så att de helt säkert blir vattentäta.

Ser för mig att det kan bli svårt att få en svart som matchar det svarta på nakenraku. Den svarta lera jag har ger en helt annan struktur och drar lite åt mörkbrun. En svart engobe kommer nog också att ge ett helt annat uttryck. Men jag kan ju prova blanda kobolt och järn i samma engobe som jag la på krukorna före skröj och se hur det blir.

Annars porslinsvit med en genomskinlig halvmatt eller matt glasyr på insidan kanske. Så diskret och oiögonfallande som möjligt.

Annons:
sisela
2013-12-03 16:15
#7

Tror på en svart matt eller sidenmatt glasyr.

sisela
2013-12-03 16:19
#8

Eller kanske kraftigt turkosa eller gröna. Snyggt till svartvitt. Du kan ju göra lite lätta prover med diverse färger på pappersbitar som du håller upp mot krukan.

LenaR
2013-12-03 23:22
#9

Stengods ska ju vara tätt om det är ordentligt sintrat. Ett alternativ är annars att glasera botten och bränna dem upp och ner? Det beror förstås på hur fatet ser ut, om insidans eller utsidans kant syns.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Istid
2013-12-04 10:11
#10

De flesta starka färger tror jag passar för de kommer att kontrastera (är det ett ord???) fint till både det svarta och det vita, som dessutom kontrasterar fint med varandra, så det blir en väldigt hmm… fint kontrastrik skapelse… lyckades jag förklara vad jag menar?

Problemet är att jag inte tycker så mycket om starka färger. Sen, är det inte så att det är svårt att få till starka färger i en stengodsglasyr? Har aldrig provat eftersom det inte intresserar mig så mycket.

Krukorna har en väldigt enkel, klassisk form av lätt utställda cylindrar. Eller koner heter det kanske då? Och jag hade väl tänkt mig att faten skulle ha samma form, fast med kanske ca. 2 cm höga kanter. Så jag tror utsidan av faten kommer att synas mest.

Glasera undersidan var annars en intressant ide :-)

sisela
2013-12-04 13:42
#11

:) kontrastera är ett ord. Turkos, blå och gröna nyanser är inga problem att få kraftiga i stengodsglasyrer. Om du inte gillar starka färger är det ju en annan sak. Då skulle jag gå på svart sidenmatt.

Istid
2013-12-04 14:46
#12

Kunde ju i och för sig prova att stoppa lite koppar i en ofärgad stengodsglasyr och se hur det blir.

En annan sak jag kom på, kanske gnida in det skröjade fatet i någon oxid, och så lägga en transparent glasyr ovanpå, kanske bara på insidan.

Antingen blanda järn och kobolt för svart, eller ta koppar för turkos/grön/vaddetnublir.

Undra om det skulle bli snyggast att glätta fatet på samma vis som krukorna, eller låta det ha en riktigt grov, ruff yta?

[rolnor]
2013-12-06 17:39
#13

Ska du ha turkos i stengodstemp med hjälp av koppar så behövs det ganska mycket Barium i glasyren. Även kobolt blir väldigt kraftigt knallblå i en sådan glasyr.

Annons:
stefanandersson
2013-12-07 06:38
#14

Intressanta kommentarer! Jag tänker på att det kommer en blomma i. En klargrön pelargonstjälk och rosa blommor kommer ta fokus. Så för mig handlar fatet mycket om att balansera upp blomma mot kruka – kanske helsvart. Att ge fatet en stark färg var också min första tanke men det fungerar kanske bäst när jag inte tänker mig en färgglad blomma i – risken är att nakenraku-ytan får svårt att hävda sig.

Istid
2013-12-07 10:41
#15

Barium går fetbort. Även om det inte är meningen att man ska ha mat på faten och även om det säkert går att göra en säker bariumglasyr om man vet vad man håller på med, så är det ett material som jag inte vill jobba med.

Men jag trodde koppar+barium=blå? Är det grönt jag bör förvänta om jag lägger koppar i en "vanlig" stengodsglasyr?

Egentligen är ju min filosofi runt blomkrukor att att de ska vara så neutrala och "tysta" som möjligt så att fokus kommer på det man planterar i krukan, men jag gick bort lite från det när jag bestämde mig för att göra nakenrakukrukor.

I och för sig är jag väl ungefär lika intresserad i rosa blommor som i färgstark keramik. Om jag behåller krukorna själv blir det nog mest gröna blad och örter i. Möjligen vita, svarta eller blå blommor. Men grönt, vitt, svart och blått tar väl också fokus. Dessutom tänker jag att keramik ska göras med tanke på att användas länge. Jag kanske bestämmer mig för att ge bort dem till någon som gillar rosa blommor, eller någon som ger dom vidare till någon som gillar rosa blommor. Dom kanske kommer användas långt efter jag är död, av folk som inte alls vet hur jag tänkte när jag gjorde dom. Så jag ska nog ändå tänka att det ska sitta något väldigt färgstarkt i.

Det lutar nog mest åt helvita eller helsvarta fat av samma eller liknanade lera som krukorna, med transparent halvmatt glasyr på insidan. Ytan kommer antagligen inte att matcha exakt eftersom stengodsbränning i elugn och färgning med oxider ger något helt annat än rakuugn med gas och färgning med rök och sot. Men jag hoppas att det inte blir att se dumt ut.

[rolnor]
2013-12-07 16:04
#16

Man kan ersätta Barium med strontium som inte är giftigt, men exakt vad det blir för färg har jag inte provat. Strontium är mycket dyrare än Barium dessvärre. Koppar+barium blir turkos.

Istid
2013-12-07 21:13
#17

Jag har faktiskt viljat prova strontium, men det verkar svårt att få tag på. Stog i katalogen hos dom som jag brukar beställa från, men det fanns visst inte i alla fall.

sisela
2013-12-08 18:54
#18

Jag har just använt den svarta sidenmatta i stengodsrecept-samlingen här på sidan. Den har inte Barium men väl lite kobolt som ju heller inte är så bra. Den blir fin och skulle kanske passa till nakenraku.

Istid
2013-12-11 14:36
#19

Vilken temperatur ska den brännas på? Det står bara kägla 8, men är det orthon eller seger? Vi bränner på 1260 grader.

Upp till toppen
Annons: