Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1385 ggr
Istid
12/5/13, 7:46 PM

Olja in penseln?

Jag har köpt en pensel med skaft av obehandlat trä. Ska man olja in skaftet ellerhela penseln eller använda den som den är, eller hur gör man?

Annons:
[davidskeramik]
12/6/13, 9:15 PM
#1

Jag brukar då och då olja in alla mina träverktyg för att de skall hålla längre. Är rätt slabbig när jag keramikar och verktygen blir blöta och diskas ofta.

Istid
12/7/13, 9:12 PM
#2

Oljar du in borsten på penseln också? Vad händer om det kommer olja i glasyren?

[davidskeramik]
12/7/13, 10:56 PM
#3

Nej bara trät. Olja i glasyr har jag ingen erfarenhet av. Testa och kanske du blir berömd :)

[rolnor]
12/8/13, 11:39 AM
#4

Det kanske blir oilspot-glasyr?😉

[ton]
12/8/13, 12:01 PM
#5

Det låter som en dum ide, när oljan oxiderar så stelnar den ju och penseln bliver förstörd. Fett  skall man undvika i keramiken så mycket det går, fett fingrar och annat.

Istid
12/8/13, 1:40 PM
#6

#4 Aha, är det SÅ man gör oilspot! ;-)

#5 Fast jag brukar ta olja på hårtopparna och de stelnar inte. De blir bara blanka och mindre slitna.

Det blir svårt att olja in allt träet utan att det kommer något på borsten, men jag får väl försöka :)

Annons:
LenaR
12/8/13, 6:34 PM
#7

Olja i själva penseln förstör - håren suger inte vatten längre, åtminstone inte lika bra. Har fått två fina penslar förstörda på det sättet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
12/9/13, 10:06 AM
#8

ton, det beror väl på vilken olja man använder? Du menar linolja kanske?

[ton]
12/9/13, 11:08 AM
#9

dom flesta oljor oxiderar så vitt jag vet, parafinolja gör det väl inte. men oavsett så funkar det ju inte med en pensel med olja i.

Upp till toppen
Annons: