Glasyrer/glasering

Glasyr vid låg temperatur?

2013-12-11 12:48 #0 av: Yffisch

Det är så att jag bränner min keramik i en vedeldad plåtugn med lucka. Jag kommer inte upp i jättehöga temperaturer, men en skröjbränning verkar fungera utmärkt. Jag glaserade också med vanlig transparent glasyr och den lyckades smälta efter 5-6 timmar i ugnen, men det blev inte helt smält direkt.

Jag undrar om det finns någon glasyr som man kan smälta i lite lägre temperaturer. Jag är ju "nästan" där med vanlig glasyr så det borde inte skilja så mycket.

Anmäl
2013-12-11 14:18 #1 av: Istid

Jag vet ju inte vilken temperatur du kommer upp i, och inte hur man gör glasyrer för så låga temperaturer, och är verkligen bara nybörjare och amatör, men jag har någon slags ide om hur jag hade gjort i din situation:

Om du har samma skröjtemp som oss betyder det at du kommer upp i 950 grader, som är orthonkon 08 (http://www.ceramicstoday.com/cones.htm)

Då borde internetsök på "glaze recipe cone 08" och liknande ge något att ha som utgångspunkt, tex den som heter clear gloss på den här sidan: http://pistrucciartworks.wordpress.com/how-to-odds-and-ends/glaze-recipes/

eller Alkaline Blue Bruce's här: http://lindaarbuckle.com/handouts/glz_hg_lowfire.txt

Anmäl
2013-12-11 16:19 #2 av: rolnor


En vanlig rakuglasyr kanske kunde funka?

Anmäl
2013-12-12 00:05 #3 av: Yffisch

Tack för båda svaren. Kräver rakuglasyrer lägre temperatur än vanliga glasyrer? Jag misstänker ju att jag är uppe i runt 1000 grader i alla fall i och med att jag kan skröjbränna samt att den vanliga glasyen smälter en aning efter 5-6 timmar. Om jag bara kunde få en glasyr som smälte 100-200 grader kallare än vanlig glasyr så hade det ju varit optimalt. Kanske raku är att prova då?

Anmäl
2013-12-12 01:33 #4 av: sisela

Vad menar du med "vanlig" glasyr? Lergodsglasyrer brukar ju funka vid 1020-1050 grader ca. Raku något lägre skulle jag tro. 

Anmäl
2013-12-12 08:18 #5 av: Istid

Kanske det funkar att göra en linjeblandning mellan den glasyr du har och något lågtemperaturfluss? En alkalifritta eller något med bor i eller zink?

Anmäl
2013-12-12 09:50 #6 av: rolnor


Rakuglasyr smälter nånstans 900-1000, borde kunna funka? Jag funderar på din ugn, hur länge kan den hålla, är den gjord av rostfritt annars lär metallen ta stryk...

Anmäl
2013-12-12 11:01 #7 av: Istid

Vi bränner raku på 950 grader och de glasyrerna smälter fint. De är hemmagjorda och jag kommer inte ihåg receptet, men så stor skillnad kan det väl inte vara i smälttemperatur på olika rakuglasyrer?

Anmäl
2013-12-12 11:29 #8 av: Yffisch

Min ugn är en vedeldad metallkamin (inte plåt som jag skrev). En vanlig hushållskamin, men den blir ju mycket varmare än en öppen kamin eftersom den går att stänga till med en lucka. Jag får helt enkelt köpa mig en rakuglasyr och testa. Jag bygger saker som ska vara nära munnen väldigt mycket så jag hoppas att man inte blir förgiftad av rakuglasyr :)

Anmäl
2013-12-12 11:34 #9 av: Istid

Den genomskinliga rakuglasyr som vi använder innehåller inget farligt, den turkosa som vi har innehåller koppar, hur det är med andra vet jag ju inte enklast är nog att fråga tillverkaren eller blanda själv.

Anmäl
2013-12-12 11:36 #10 av: Istid

Rakuglasyrer  brukar ju krackelera när man bränner raku, kanske inte vad man vill på bruksgods. Men hur det blir om man lägger samma glasyr på en lera utan chamotte och bränner på vanligt vis vet jag inte.

Anmäl
2013-12-12 19:03 #11 av: Yffisch

Vad tror ni om dessa? http://www.cebex.se/rakuglasyr054tsplattsm-p-8741.html

eller....

http://www.cebex.se/boraxfrittaj-p-10342.html

Kan det vara något som kan fungera? Kan det vara vettigt att ha engob under glasyren och sedan lägga på ett täcke med sådant? Engob brukar vara jättefult tycker jag, men det kanske finns någon snyggare variant av engob?

Anmäl
2013-12-12 19:46 #12 av: Istid

Ingen aning vad det är för glasyr i länken, där står ju ingenting om den annat än att den är lättsmält. Om ingen annan här kan svara tror du får fråga de som säljer den. Eller bara köpa den och prova. Boraxfrittan kan du ju prova att göra linjeblandning med den glasyren du har och se om det blir bra.

Altså jag är ingen expert alls, bara en nybörjare som gillar att experimentera, och säger vad jag tror.

Varför vill du ha en engobe under? Det går säkert bra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.