Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2287 ggr
Kissinger
12/11/13, 11:10 PM

Glasyrprickar på ugnsplattor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som kan berätta varför det blev så här? En helt vanlig svart matt stengodsglasyr från Cebex, bränd i 1250 grader, prickade ner hela ugnsplattan. De svartglaserade föremålen såg normala ut, resultatet på dem blev bra. Däremot hade prickarna även satt sig på några vita (vit tenn) saker som stod bredvid.

En annan laddning av samma glasyr från Cebex, med samma artikelnummer, beter sig bra, inga prickar, varken på ugnsplatta eller på föremål med vit tenn som står bredvid på samma platta.

Annons:
ramjambam
12/12/13, 9:17 AM
#1

Är det en gasugn? Kan prickarna vara rost som har blåst in via brännarna, dvs inte glasyrens fel alls?

Kissinger
12/12/13, 11:45 AM
#2

Nä, det är en elugn.

LenaR
12/13/13, 7:07 PM
#3

Eftersom det är en köpeglasyr skulle jag fråga Cebex. Det finns ämnen som sprätter ibland, men det vet man ju inte om det finns något sådant i en köpt glasyr.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Kissinger
12/13/13, 8:47 PM
#4

Jo, vi frågade Cebex, men de svarade bara att det var hemligt det som var i glasyren. Konstigt svar tycker jag. Vem tusan vill ha en glasyr som sprätter?

abbis
12/14/13, 7:13 PM
#5

Ställ om frågan till cebex och fråga vad som sprätter😉..Dåligt om dom inte svarar på nått så enkelt..

BOSSE………

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Gunis
3/14/14, 8:26 AM
#6

Jag har råkat ut för samma sak och har förstått att Cebex ( eller deras leverantör) har bytt ut uxelit i den svarta matta stengodsglasyren(455) mot ett annat ämne, troligtvis colemanit utan att meddela sina kunder om förändringen!

Annons:
Ulla
3/14/14, 9:53 AM
#7

Colemanit brukar ju kunna "spotta" så det skulle det mycket väl kunna vara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
3/14/14, 10:31 AM
#8

Colemanit har jag haft problem med, det innehåller bundet vatten som avgår när man bränner och det stället till det.

Gunis
3/14/14, 11:33 AM
#9

Varför byter man ut uxilit mot colemanit? Är det ett billigare ämne?….och hur ska man agera gentemot Cebex som inte har gjort ngt åt problemet sedan i november?

[rolnor]
3/14/14, 6:09 PM
#10

Jag skulle reklamera glasyren.

abbis
3/14/14, 7:09 PM
#11

och skadorna..😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
3/14/14, 8:58 PM
#12

Hej, Jag kan bekräfta att undersökning pågår. Som många vet, blandas inte de gamla Cebex-glasyrerna "hemmavid" längre. Sedan 5 år sker blandningen på andra sidan Öresund hos en firma som också börjar på "C"… :-) Ingen på Cebex kände till att man bytt ut ulexiten..! Och än har ingen info kommit om VAD man bytt ut den mot. (men det kommer snart). Jag tror inte på colemanit-teorin. Det vore ju ett meningslöst byte. Däremot kan jag - möjligen - tänka mig gerstley borate, som ju innehåller ulexit. Den skulle dessutom kunna sprätta omkring i ugnen. Men märk att detta är bara spekulationer än så länge. Som sagt, utredning pågår. Mvh Bosse

Kissinger
3/14/14, 9:48 PM
#13

Å så skönt att äntligen få veta att det inte är vi i vår verkstad som har blivit knasiga. Jag kände mig verkligen som om jag gripits av konspirationsdjävulen, ingen trevlig sak. Tråkigt dock att inte förrän nu få veta att undersökning pågår.

Är det Kreatima (Sthlm) som man kontaktar nu då om man vill reklamera glasyren?

Tycker ni att såna här saker måste man räkna med all den stund man inte tillverkar sina egna glasyrer?

Annons:
Bo§e
3/14/14, 10:42 PM
#14

Om du har köpt glasyren genom Kreatima kan du på korrekt sätt gå via dem. Är glasyren köpt direkt från Cebex, kontakta Petra i Malmö. Hon sköter kontakten med de som tillverkar glasyren, och samlar eventuella reklamationer.

Din sista fråga: Personligen tycker jag inte att man skall behöva försätta sig (och övriga i distributionsledet) i en sådan här situation. Om ett visst råmaterial inte finns att få längre, är det bättre att kunderna får vänta tills glasyren har testats färdigt med det utbytta materialet. Så detta känns alldeles onödigt…

Mvh Bosse (nybliven pensionär)

Kissinger
3/15/14, 8:14 PM
#15

Tack för svaret Bosse, det känns bra att få respons från en erfaren person.

Upp till toppen
Annons: