Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1415 ggr
loislane
12/12/13, 1:14 PM

Blanda?

När det blir kluttar över av stengodslera och lergodslera går dessa att blanda ihop och använda?

LoisLane

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
sisela
12/12/13, 1:31 PM
#1

Alltså, det går att blanda och använda och bränna på högst lergodstemp. Inte högre,  eftersom lergodslera smälter i stengodstemperatur. 

Jag skulle INTE rekommendera det dock eftersom det är alltför lätt att tappa kollen på vad som är vad.

Tjeja
12/12/13, 1:34 PM
#2

går gör det ju om man inte bränner för varmt för lergodset. Men hur hållbart det sedan blir vettekatten!

Halvbränd stengods liksom? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

laurelin
12/12/13, 2:07 PM
#3

Olika krympning borde kunna ställa till det? Men prova kan man väl alltid, det kan ju inte bli mer än dåligt… med lite säkerhetsåtgärder som extra platta under vid bränning.

[SkansensKrukmakeri]
12/12/13, 7:23 PM
#4

Rent generellt kan du faktiskt blanda ihop vad som helst, bara du håller koll vad du blandat och på topptemperaturen. Om det sen blir snyggt är ju en annan fråga…och glasyrer måste ju anpassas…

Jag känner några keramiker som blandar all skräplera i en tunna och sen bränner Raku eller ibland terrakottakrukor med alldeles utmärkt resultat. (observera bränntemperaturen)

Lertillverkarna blandar ju alla möjliga leror och mineral för att tillgodose våra behov, tex blir leror med brett sintringsintervall mer och mer vanligt.

loislane
12/13/13, 3:23 PM
#5

Tack för alla fina svar och goda råd.

Då kan jag pröva att göra något som jag kan bränna i min raku-ugn bara jag håller reda på lägsta temperaturen.

God jul och Gott Nytt År!😂

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: