Annons:
Etikettvideo
Läst 1754 ggr
Istid
2013-12-13 20:22

Tibetanskt krukmakeri

Japansk, kinesisk och till och med indisk keramik har jag hört talas om, men aldrig tibetansk. Tyckte att berättarrösten lät tillgjord och onaturlig, men blev ändå jättefashinerad av den här filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=9ZeSjG3afGo

Några saker jag tyckte var särskilt intressant:

De dekorerar krukorna genom att trycka fast små bitar av porslin i den råa leran

Hur lyckas de stapla obrända krukor i bålet på det där viset utan att ha sönder dem?

De gör krukorna täta med en blandning av kornmjöl och yoghurt?!

Annons:
Istid
2013-12-13 21:01
#1

Här är en till. Dålig filmkvalitet, men ändå spännande att se hur dom gör krukorna.

http://www.youtube.com/watch?v=xsTxUfXX0yk

Undra om det skulle funka att dekorera med såna där porslinsbitar på en engoberad kruka? Eller kanske med glasbitar i stället? Eller slå sönder egna, misslyckade stengodskrukor och dekorera något Raku på det där viset.

loislane
2013-12-14 12:04
#2

Det är alltid roligt att se hur de riktiga mästarna gör. Tack för filmerna Istid. God jul och Gott nytt år!

LoisLane

Se skönhet i det icke perfekta.

sommar10
2013-12-15 12:01
#3

Om du kommer till Turkiet är Avanos som är ett keramikcentrum värd ett besök. Du kan dreja på uråldriga drejskivor och engobering är en vanlig form av dekorering. Lera tar de från floden som rinner genom staden. Har en klump lera som jag fastnade i säkerhetskontrollen med. Det löste sig dock rätt snabbt. Det finns mycket annat sevärt i området som tillhör Göreme/Kappadokien. Vägarna är bra. Det är lätt att ta sig runt med buss.

Istid
2013-12-15 14:19
#4

Fastnade i säkerhetskontrollen med en klump lera? Varför då? Räknas den som vätska eller trodde dom att det var sprängmedel eller får man inte ta med sig den ut ur landet eller vad?

sommar10
2013-12-15 17:48
#5

Han pratade inte engelska och jag pratar ingen turkiska. Han sniffade ner i påsen! Jag tror att de helt enkelt inte kunde identifiera vad det var på skärmen.

mara
2013-12-15 19:04
#6

Det har hänt mig med, fast i Spanien. När röntgenbilden visades blev det uppståndelse. Att en liten påse med lera kan utlösa så mycken aktivitet hade jag ingen aning om. Lite pinsamt faktiskt..

Annons:
Upp till toppen
Annons: