Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3654 ggr
missan9
1/6/14, 8:01 PM

Bentonit i kattsanden?

Är det någon som kan säga mig något om bentoniten som kemiskt material? Är det farligt för katten och oss? Med vänlig hälsning/Margit Wengström keramiker och terapist

Annons:
VildaVittra
1/6/14, 8:22 PM
#1

Bentonit används som tillsats i mat med ett gränsvärde på 7,0 mg/kg kroppsvikt och dag, så jag tror nog att det är relativt ofarligt i kattsanden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Istid
1/6/14, 9:10 PM
#2

Allt som dammar är väl mer eller mindre skadligt, och bentonitdamm blir ju väldigt små partiklar som dels håller sig svävande i luften länge, del kommer långt in i lungorna. Men det är väl det enda, det är ju inte giftigt på något annat sätt, och väl heller inte som kvarts, som kan ge stendammslunga om man andas in för mycket tror jag.

Själv stog jag inte ut med bentonitsanden. Bytte till träbaserad klumpsand men den dammar också, fast inte lika mycket. Har funderat på att prova peewee tror jag det heter.

missan9
1/7/14, 7:41 AM
#3

Tack Istid för svar! Ska också söka mig fram i framtiden för kattens väl och ve, pust.

missan9
1/8/14, 4:23 PM
#4

Och tack Vildavittra också!!

Upp till toppen
Annons: