Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5059 ggr
ElisabethNaess
1/8/14, 8:22 AM

Raku-gasolbrännare

Hej!

Jag har byggt en raku-ugn av ett gammalt avsågat oljefat, isolerat med keramisk filt o.s.v. enligt instruktioner. Själv brännaren köpte jag på samma ställe där jag köpte gasolen, sen läste jag mej till att jag även behövde en regulator, så det köpte jag den dom har på biltema. Efter två timmars bränning var inte värmen tillräcklig och jag tror att regulatorn ger för lite. Nån dom vet vilket bar dom ska vara på?

Mycket tacksam för svar.

Elisabeth

Annons:
[ton]
1/8/14, 8:37 AM
#1

Borde vara angivet på brännaren, finns det reglage på själva brännaren? Annars så är det enklaste att köpa en sådan stor som man smälter takpapp med, där sitter en liten ratt att reglera med på brännaren och dom funkar väldigt bra till Raku.

ElisabethNaess
1/8/14, 8:46 AM
#2

Nej, det står inget på brännaren och det finns ingen ratt.Men den är ganska stor med långt handtag, ser ut som den som cebex säljer.  Om man köper genom dom så ingår även en regulator. Har faktiskt mailat och frågat om deras men inte fått svar. Är inte van vid gasol, men tror att man bör ha en regulator, gasoltuben är ganska stor.Jag tror det står 29mbar på Biltemas regulator. Känns lite trist att behöva köpa en brännare till…

ElisabethNaess
1/8/14, 8:48 AM
#3

Eller jo, det finns ju visst två små skruvar på brännaren, men jag kan ju inte montera slangen direkt på gasoltuben.

Claymore
1/8/14, 10:12 AM
#4

Biltemas regulator stryper för mycket, 29 mBar räcker inte. När jag bränner med min brännare ligger trycket på 1,5 Bar (hela Bar, inte tusendelar) när det går för fullt. Även om du kanske har en mindre brännare så borde komma upp i åtminstone 0,5-1 Bar för en kapad oljetunna. 

Två små skruvar ? Det låter som du fått tag i en brännare som är gjord för två olika gastuber, oftast syrgas och gasol/acetylen och isåfall är det inte alls säkert att brännaren fungerar för det du tänkt dig. Du har ingen bild ?

ElisabethNaess
1/8/14, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bifogar en bild på brännhandtaget. Pratade med en gasolbutik idag och dom har regulatorer på 5-10bar som kostar 1500:-. Har mailkontakt med en på cebex om hur många bar deras är på och om jag kan få köpa bara en sån. Väntar med spänning på svar.

Claymore
1/8/14, 9:43 PM
#6

5-10 bar har du ingen som helst nytta av, för en liten gasolflaska, en 6:a eller 11:a och för en brännare som är rätt för en oljetunna så är det lagom med en som kan ställas in för gastryck mellan t.ex. 0 och 1 eller max 2 Bar, helst med Manometer, d.v.s. med en visare som talar om hur mycket du "gasar". Den som Cebex har på sin hemsida visar inte något, den bara begränsar maxtrycket, sen får du avgöra på känn genom att titta o lyssna på flamman hur mycket gas du släpper fram till brännaren med rattarna på handtaget. Det kan ju fungera men om du är amatör kan det ta ett tag att lära sig genom misstagen.

Med en manometer behöver du inte gissa, då vet du alltid hur fort du kör, så att säga. Huruvida din brännare är rätt dimensionerad går inte att se på handtaget, det är munstyckets storlek och blandningskammaren som avgör det.

Annons:
[ton]
1/8/14, 11:43 PM
#7

Du skall fråga efter en regulator för mellantryck, så som foregående skriver så borde det ju räcka. Dom kan regleras från 0,05 till 2 bar

ElisabethNaess
1/9/14, 7:58 AM
#8

Tack för ert engagemang och svar! Jag inväntar svar från cebex nu, annars hittade jag ett företag på nätet som heter fogas och som säljer regulatorer för mellantryck, men dom med manometer tycker jag springer iväg så mycket i pris. Skickade med bilden på handtaget med anledning av dom där två skruvarna, rattarna vi pratade om, munstycket ser lika dant ut söm cebex.

[ton]
1/9/14, 8:31 AM
#9

Ser omedelbart ut som ett munstycke för acetylen (svetsning) och inte som en för gasol, finns det två kopplingar för slangar?

[rolnor]
1/9/14, 10:22 AM
#10

Nej, jag´tror att det är en brännare för gasol, men den har en pilotlåga som alltid brinner och vill man ha mer kräm så måste man trycka in handtaget, inte så bra, kanske det går att vira tejp runt så att handtaget är intryckt hela tiden?

ElisabethNaess
1/9/14, 2:46 PM
#11

Ja, precis som rolnor skriver, och ja, jag binder ett snöre runt för att ha handtaget intryckt hela tiden. Och nu har jag beställt regulator från cebex, 1- 16bar, 374;-. Bättre pris än gasol-firmorna!

Upp till toppen
Annons: