Annons:
Etikettövrigt
Läst 5630 ggr
[rolnor]
1/9/14, 7:57 PM

Favoriter...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, ibland så tycker jag att jag lyckas extra bra med ett verk, kanske främst rent formmässigt i en del fall, ibland även att glasyren matchar krukan på ett positivt sätt. Annars så kan jag gå på "tomgång" och dreja mest för att det är avkopplande och resultatet blir lite kraftlöst. Upplever ni det såhär också? Har lite svårt att uppskatta dom här intetsägande sakerna och skulle nog helst vilja slå sönder dom, absolut inte sälja dom. Har drejat några såna här klotvaser och det är så pass krävande rent tekniskt för mej så då fokuserar jag bra på det jag gör och resultatet brukar bli OK.

Annons:
Derst
1/10/14, 11:10 AM
#1

Fin vas!

Visst är det så! Ibland är det bara att kassera saker, men, man kan ju inte vara på topp jämt. Svårt är det i vilket fall! Och.. trevligt med utmaningar eller hur?

Beskickar du foten? Har förstått att det finns delade meningar om beskickning. Själv beskickar jag som regel men inte alltid.

[rolnor]
1/10/14, 12:23 PM
#2

Ja, jag försöker fixa till en fin fotring, det höjer intrycket avsevärt tycker jag. Brukar använde en chuck av lera.😉

[ton]
1/10/14, 12:42 PM
#3

Det är inte fel att beskicka en fotring men däremot att beskicka där man annars kommer åt när man drejar.

Ulla
1/10/14, 12:52 PM
#4

Fel är det väl inte så länge resultatet blir detsamma, bara en annan teknik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
1/10/14, 1:08 PM
#5

Jag drejar inte själv,  men råkade se hur en lärare i keramik på ett studieförbund,  lärde ut att man skulle dreja en form grovt och sedan vänta tills den är lädertorr och sedan med en metallslynga ta bort det som var för mycket och fixa till formen. Mer än halva materialet togs bort med slyngan. Jag kände spontant att det borde gå att dreja färdigt formen med händerna.  Jag har sett folk dreja  hela föremålet färdigt.  Vad tycker ni som drejar?

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
1/10/14, 2:14 PM
#6

Jag brukar få beskicka en del vid basen på krukan, inser att min drejteknik inte är perfekt, MEN, det viktiga är ju resultatet.

Annons:
pyromanen
1/10/14, 2:26 PM
#7

Finns väl inget rätt eller fel utan många sätt.  Jag tycker det är kul att dreja och tråkigt att beskicka och brukar undvika beskicka så långt det går.

[ton]
1/10/14, 3:55 PM
#8

Oftast så ser man ju att det är beskickat och så mister jag helt respekten för hantverkaren. Nej snyggast bliver det att dreja och inte att svarva.

pyromanen
1/10/14, 4:02 PM
#9

Har sett porslin drejat tjockt och "svarvat" efteråt till jättetunnt och där svarvspåren utgör en del av yt-stuket/dekoren…  skitsnyggt.

[rolnor]
1/10/14, 4:41 PM
#10

Jag tycker att jag kan göra saker för att markera fotring eller andra detaljer på krukor när jag beskickar som är svårt att göra med samma pressison vid drejning.

Leramani
1/10/14, 5:02 PM
#11

#9  tycker du att det är skillnad om man kan dreja till färdigt,  men ändå svarvar för att få texturen,  jämfört med om man inte kan dreja klart utan svarvar för att få till formen?

De Lapsus Resurgam

pyromanen
1/10/14, 6:47 PM
#12

Skillnad ja, men jag tycker som nämnt inte det finns rätt eller fel.

[rolnor]
1/10/14, 6:48 PM
#13

Nä, det är lite snobberi att man inte ska få beskicka, fånigt…

Annons:
[ton]
1/10/14, 7:24 PM
#14

Hanterksstolthet kunnande eller fånigt ja det är frågan, och svaret får man som vanligt beroende på om man frågar någon som kan eller om man fragår en som inte kan. Det bliver som vanligt en debatt mellan utbildade och amatörer.

Leramani
1/10/14, 7:33 PM
#15

#14 Ja,  jag ser ju det utifrån att den som svarvar hela formen,  för att den inte kan dreja den färdigt,  är okunnig. En som drejar hela grejen klart (även om den beskickar foten sen) kan sitt material och gör av med betydligt mindre mängd lera.  Och det sista där är långt ifrån fånigt,  lera kostar pengar.

De Lapsus Resurgam

sisela
1/10/14, 7:55 PM
#16

Bara för att man tycker att det är fånigt att inte få beskicka betyder det ju inte att man tycker att kunnande och hantverksstolthet är fånigt. Jag har enorm respekt för de som kan dreja men har inga skrupler för själv att fixa till mina grejer efteråt. Jag är utbildad men har inte drejning som fokus. Jag kan, men långt ifrån perfekt. Då och då vill jag dreja nåt och då gör jag det. Om drejning var fokus och huvudsyssla så skulle jag nog se till att träna så mycket så jag kunde utan att beskicka speciellt mycket. Det sparar ju både tid och material.

missan9
1/10/14, 8:01 PM
#17

Jo så är det. Tyckte det var onödigt och slöseri med för mycket beskickning på olika sätt som ni nämnt ovan. Ju mer man behärskar drejning desto mindre svinn antar jag. Mer känsla också kanske att dreja med händer och fingrar så långt det går, så ser jag på det iaf.

[rolnor]
1/10/14, 9:10 PM
#18

Visst jag är amatör, helt riktigt, en mycket stolt sådan!

[ton]
1/10/14, 10:11 PM
#19

Det är ju mest en fråga om känslan för material och resultat, och även om man inte har drejning som specialitet så borde man sträva dit om man nu vill hålla på med det. Enkelhet, renhet i uttrycket och energi vid utförandet, liksom ett säkert penselsträck och inte fumlande. Klart man kan förändra vilket material som helst till det man vill med olika medel och metoder men alla sätt är inte dom mest hänsiktsmässiga, varken ur ett estetiskt eller praktisk perspektiv. Attse drejränderna genom glasyren i stället för spåren av en mirett är helt klart något annat, energin och säkerheten är att avläsa och det finns möjlighet för att det kan bli vackert.

missan9
1/11/14, 5:49 AM
#20

Det där med penselstreck gillade jag Ton.

Annons:
abbis
1/11/14, 9:06 AM
#21

Som vanligt Ton har du en massa åsikter utan att visa vem du är eller vad du kan..😕

Jag drejar mina saker färdiga OCH beskickar..Det går att göra båda sakerna😉

Tycker saker som är obeskickade ser ofärdiga ut..

Att dreja tjockt och svarva eller skära är inte alltid likhetstecken med dålig drejning om man har det som en teknik..t.ex kantiga saker där man verkligen jobbar med att få skarpa linjer..

Men jag har tagit bort fotringen på det mesta för att sakerna sen några år tillbaka ser nättare ut i min design.

Men nu handlade inte tråden om beskickning ,eller hur Rolnor😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
1/11/14, 10:48 AM
#22

Nej, abbis, men det är ett kul spår vi kommit in på, alltid roligt när det hettar till lite! Jag skulle gärna se något som du, ton, har gjort, jag lägger ut mina bilder och visar vem jag är och tar risken att bli kritiserad, du skriver som om du är nån slags Gud när det gäller drejning. Skulle vilja se dej göra ett sånt här klot helt färdigt utan att beskicka något alls….!

[ton]
1/11/14, 11:02 AM
#23

Läser ni bara böcker av författare som ni känner? så vitt jag vet så är det inget krav till att säga vem man är och det spelar väl heller ingen roll! Huvudsaken är väl att man kan föhålla sig till det som är skrivet. Och ja visst kan jag dreja ett sådant klot utan att beskicka det kan du vara säker på. Och abbis det är just poängen att man skall kunna dreja så det ser färdigt ut.

L.A.E
1/11/14, 11:29 AM
#24

# 23 Ton, Bara en massa åsikter som vanligt om allt.  Istället för att klaga så kan du vissa hur du menar med dit sätt att beskicka eller inte på bild istället. Det kan vara lättare för vissa personer att förstå det du menar bättre.

[ton]
1/11/14, 11:38 AM
#25

Bara en massa åsikter som vanligt, vad är det för skitprat?

[rolnor]
1/11/14, 12:29 PM
#26

#23 Du är i alla fall konsekvent!

missan9
1/11/14, 1:39 PM
#27

Förlåt Ton för dessa dumheter. Jag skäms å andras vägnar här.

Annons:
[ton]
1/11/14, 1:42 PM
#28

Tack för det!!!!

sisela
1/11/14, 1:49 PM
#29

Måste hålla med ton om att det inte finns nåt krav om att man avslöjar sin identitet, även om jag personligen tycker det är intressantare att veta vem man pratar med. Hela poängen med ett forum är väl att diskutera och ha åsikter så det förstår jag inte kritiken av.

Derst
1/11/14, 2:48 PM
#30

#23 Hur tunnt kan du dreja ett klot i förhållande till storlek och få bärighet i botten? Och vad använder du för lera?

L.A.E
1/11/14, 3:09 PM
#31

#25 Det har inte med att avslöja sin identitet, man kan ju lägga upp en bild istället.  Kanske är det hela en bluff ?  eller ett spöke ?

[rolnor]
1/11/14, 3:11 PM
#32

Mitt klot på bilden är 27cm i diameter och botten är 10cm, skulle aldrig klara att dreja ett tunt klot med dom dimensionerna utan behöver ha en tjockare bas som jag sen beskickar bort.

Derst
1/11/14, 3:26 PM
#33

Inte jag heller!

Möjligen om man torkar klotet lite med värmepistol eller dyl. Men, vad är det för mening med det arbetssättet egentligen.

L.A.E
1/11/14, 3:35 PM
#34

#32  Drejningen  kan bli lite olika beroende på vilken lera man använder porslin,grov stengodslera eller fin stengodslera,lergodslera.

Sen har vatten mängden i leran en viss betydelse också. När jag drejade stora saker så ville jag ha rätt så hårdlera även om lerklumpen låg på 10-15 kg.

När jag gör egen Porslinslera ex.. 10kg pulver +2,5 liter vatten ger en rätt så hård lera som går att dreja nästan helt färdig i vissa former.

Ska blanda till 1,5 ton Porslinslera till våren då kan du ju få en smak bit att testa själv.

Annons:
[rolnor]
1/11/14, 6:05 PM
#35

Tycker det är tufft centrera 10kg, speciellt om leran är hård. Jag har testat en Porslinslera från Cebex, den heter TM. Den var ganska bra att dreja, lite svårt att centrera vid basen av klösen. Som vanligt blev glasyrer finare på den än på stengodsleran.

L.A.E
1/11/14, 6:08 PM
#36

Klart att det sliter på kroppen .

Upp till toppen
Annons: