Annons:
Etiketterundersökningartopplistor
Läst 1934 ggr
[rolnor]
2014-01-11 18:13

Att beskicka eller inte beskicka..

Ja, hur gör ni? Känns lite aktuellt med en artikel om tumning och en där beskicking omfattas.

Annons:
Ulla
2014-01-11 19:12
#1

Jag svarade annat för helst undviker jag helt att beskicka. Men ibland vill jag ha en fotring och då går det inte att slippa undan.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
2014-01-11 20:17
#2

Kopierar Ullas svar 😂

Keraleij
2014-01-11 21:40
#3

Valde också "annat" . Beskickar oftast det jag drejar lite på sidan och i botten, men gör sällan någon riktig fotring. En gammal vana sedan jag tidigare gjort lergods i många år tror jag. Kannor och en del annat låter jag bli att beskicka.

Av en ren händelse har jag just idag gjort en liten film om beskickning som är en del i en liten följetong om en tekopp:

http://www.youtube.com/watch?v=N6ckQj0FCwY&feature=youtu.be

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

L.A.E
2014-01-11 22:14
#4

#3 En bra och kort film= bra gjort

abbis
2014-01-12 10:37
#5

Jag valde "annat"  då jag beskickar men inte gör en fotring utan bara en lät rundad fördjupning på det mesta samt svampar av botten för att slippa putsa den för mycket när den är torr.Då bottnarna inte är mycket tjockare än väggarna så blir det bara ett beskickning light..

Däremot kan drejning på klös göra att man måste ner på samma tjocklek på bottnarna då man skär av lite olika men har exakt samma  innermått på varje sak..när man då beskickar får alla samma höjd efteråt..

Fat som är 55-60 cm brukar jag göra en snygg avslutning på och sen skära av med en tvinnad tråd så det blir ett mönster som ser ut som en snäcka..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kissinger
2014-01-12 11:59
#6

Och jag, som den amatör jag är, svarade annat pga att jag helst skulle ha velat klicka i varje påstående. M a o jag gör alla varianter. 🤪

Annons:
L.A.E
2014-01-12 12:11
#7

Jag använder så många olika tekniker så de två första passar in bra.

När jag gör äggskals liknande föremål i porslin då får man ta sidorna också och då använder jag rakblad som beskicknings verktyg.

Upp till toppen
Annons: