Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2889 ggr
ceciliasod
1/12/14, 7:14 AM

Vilken lertyp ska jag välja?

Hej,

Jag håller på att göra egna smycken och jobbar med läder och läderremmar. Skulle vilja göra egna hängen av keramik men vet inte vilken lertyp jag ska välja. Stengods eller lergods?

Har tänkt att ge dessa en glasyr sen också.

Vad burkar man ha för lera? Vad är vanligast?

Vill inte jobba med Fimo eller dyl!

Någon som kan ge tips?

Annons:
Keraleij
1/12/14, 9:09 AM
#1

Stengods eller Porslinslera blir tåligast för slag och stötar om du har möjlighet att bränna i de temperaturerna. Jag har även gjort smycken i lergods och det fungerar det med.
Sök på sajten etsy.com efter stoneware/porcelain jewelry, så får du massor med exempel på hur det kan se ut!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Istid
1/12/14, 9:48 AM
#2

Jag känner en som gjorde jättevackra pärlor i Raku.

[ton]
1/12/14, 10:28 AM
#3

Egyptisk pasta kanske så slipper du glasera och kan nöjas med en bränning

Claymore
1/12/14, 11:31 AM
#4

Min personliga åsikt är att du börjar i fel ände. Föreslår istället att du börjar med att välja ut den eller de glasyrer/färger som du vill använda för att de färdiga grejerna ska se ut som du önskar. Beroende på vilken temperatur glasyrerna ska brännas i och under förutsättning att smyckena ska bli så starka som möjligt väljer du först då en lera som sintrar vid glasyrernas temp. Det finns leror som sintrar vid alla möjliga temperaturer, så lervalet är nära på helt fritt.

Leramani
1/12/14, 12:12 PM
#5

sintrar = blir hållfastigt och vattentätt

om du väljer en lera med chamotte (små korn av bränd lera som blandas i leran som ger ökad hållfastighet och temperaturtålighet) så blir leran mindre sprickbenägen när den torkar. 

lergods ger mer valmöjlighet med färgerna,  stengods bränns i högre temperatur och färgskalan är där mera dämpad.  Titta på Cebex eller Keramikexperten på nätet för att se vad som finns i glasyrfärger till lergods och stengods och välj utifrån det.

Du behöver glasyrer och du behöver en keramikugn att bränna i.  För att det ska bli ekonomiskt försvarbart,  föreslår jag att du letar reda på en aktiv keramiker i närheten som du pratar med,  och betalar för att få bränna dina grejor,  och då får du också någon du kan få tips av. Ett annat alternativ är att gå en studiecirkel och på så sätt få tillgång till både lera, verktyg, glasyrer och ugn och lärare.

Lägg märke till att glasyrer till keramik alltid består av diverse mer eller mindre giftiga ämnen och att man måste hantera glasyrer så att man inte får i sig dem eller andas in damm/ångor, samt att man inte får hälla ut dem i avloppet eller i naturen.

De Lapsus Resurgam

Istid
1/12/14, 1:38 PM
#6

Om man väljer lera och glasyr för lägre temperatur så är det ju lättare att bränna dem utomhus själv, på bål eller i en enkel, hemmagjord ugn. För smycken borde ju räcka med en ganska liten ugn och därmed bli lättare att komma upp i temp, eller? Vad säger de som kan?

Sen så finns det visst nån slags grunka som gör att man kan bränna Raku i mikro. Jag har aldrig provat något sånt själv, bara vet att det finns. Finns någon tråd om det här på forumet någonstans.

Annons:
Upp till toppen
Annons: