Annons:
Etiketterböckertidskrifter
Läst 2060 ggr
[rolnor]
1/14/14, 1:00 PM

The Glaze Book av Stephen Murfitt

Fick hem den i brevlådan idag!

Börjar från början och beskriver olika material och utrustning man behöver, sen kommer kapitel om glasyrer för lergods, stengods, stengods/soda, och porslin. Glasyrerna är indelade efter färg och om dom ska brännas oxiderande eller reducerande. Jag ögnade igenom reduktionsglasyrerna för stengods och porslin på några minuter, hittade en del som var spännande, ett exempel;

Nefelinsyenit       31

Kvarts                24

Järnoxid           10

Krita                 8

Bariumkarbonat 8

Kalciumborat-fritta 8 

Kaolin                  4

Rutil                   4

Talk                    3

Blir brun varierad, rost färgad på kanter. Jag tycker det här receptet är spännande,  inte så ofta jag sett barium/talk/rutil tillsammans i en glasyr, ska brännas till 1280-1300C reducerande. Ska testas!

Jag tycker det här är en bra bok.

Annons:
[ton]
1/14/14, 1:38 PM
#1

Bra bok men också löjliga recept, t.ex på sid 45 100 % av en färdig glasyr,vad är det för recept?

[rolnor]
1/14/14, 2:23 PM
#2

Ja, det finns en del konstiga, istället för att räkna om recepten så ska man blanda olika glasyrer, det är lite oproffsigt. Ska nämna det att det finns exempel på alla glasyrer hur dom ser ut efter bränning, någorlunda tydligt, själv skulle jag önska större bilder men det är väl dyrt förstår jag.

ramjambam
1/18/14, 11:55 AM
#3

I mina prover har jag aldrig fått attraktiva färger från blandningen barium/järnoxid

Upp till toppen
Annons: