Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 6070 ggr
Yffisch
2014-01-14 19:53

Hur göra med Boraxfritta J?

Jag är helt ny inom glasyrdelen så den här frågan kanske är en riktg nybörjarfråga. Jag köpte lite transparent glasyr och där står det att man ska blanda ut med vatten etc etc…

Men på min boraxfritta J står det inte hur man ska göra. Ska man bara blanda ut det med vatten också om man vill använda den som glasyr utan andra kemikalier eller hur går jag till väga?

Annons:
LenaR
2014-01-14 21:00
#1

En boraxfritta fungerar bra som bas i en lågsmält glasyr. Man tillsätter i vatten, precis som glasyr. Men enbart boraxfritta fungerar inte - det blir en kaka i botten på hinken. Det är inte heller säkert att glasyren passar på godset efter bränning.

Min vanligaste bas till rakuglasyr består av 90% boraxfritta och 10% kaolin. Med lera till glasyren får man både bra konsistens på glasyren i hinken, och bra vidhäftning på skärven. 

Vad ska du använda frittan till? Lergodsglasyr?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Yffisch
2014-01-14 21:46
#2

Hmm, då kanske jag eventuellt har köpt den helt i onödan. Jag köpte lite saker från cebex och då köpte jag glasyr 054 eftersom den var lättsmält. Jag fick reda på att boraxfritta också hade låg smältpunkt så därför köpte jag den.

Min ugn är en vedeldad kamin och den lyckas "nästan" smälta "vanlig" transparent glasyr så då tänkte jag att om jag köper en glasyr med låg smältpunkt så borde det fungera utan problem.

Men då köpte jag alltså boraxfrittan i onödan kanske om man måste tillsätta något som höjer smältpunkten. Eller hur blir det om man lägger till 10% kaolin? Är det så att smältpunkten ökar från 700 grader till 1100 grader eller är det en lite mindre ökning? Jag skulle kunna gissa att min ugn kommer upp i runt 900 grader eller liknande eftersom glasyren som ska smälta vid 1100-1200 lyckades smälta åtminstone lite.

Vad tror du om min situation? Vad är bästa lösningen för att få användning av min boraxfritta j men att inte komma över 1000 grader i smältpunkt?

[rolnor]
2014-01-14 22:29
#3

Testa att tillsätta 2,5 5 och 10% kaolin kanske? Dom som du köpte frittan av kan säkert bidra med en lösning.

Yffisch
2014-01-14 23:56
#4

Kan man köpa kaolin i vanliga butiker? Jag pallar inte betala 150:- i frakt från cebex igen bara för att köpa lite kaolin för 25kr :(

Mjo, jag kan ju höra med cebex och se vad de säger.

[ton]
2014-01-15 08:40
#5

För att göra glasyren mera vänlig att arbeta med och samtidigt behålla en låg smältpunkt kan du ta någon % vanlig plastisk lera, bentonit eller helt gå bort från lersubstanser och använda någon form för glasyrlim,

[krysopras]
2014-01-15 11:23
#6

Kaolin är ju en slags lera, så du kan blanda lite lera med frittan och göra experiment. Men gör glasyrprov först, riskera inte fina grejor du har gjort innan du har fått proportionerna rätt. För upprepningsbara experiment är det bäst att torka leran först, t ex tunt utkavlad på en spånplatta, och sedan finkrossa den. 

Har du röd lera blir förstås glasyren färgad av den. Men det kan bli väldigt vackert. 

Sen är det ju så att fritta i torr form har en hållbarhet på hur lång tid som helst, så även om du inte har användning för den nu så kan det komma tillfällen senare t ex om du vill prova Raku nån gång.

Annons:
Yffisch
2014-01-15 12:57
#7

Hmm, det där med att blanda ut med lera lät intressant. Jag har vanlig rödlera lergods med sånt där chamotte-sten 25% i eller något.

Jag kan alltså bara ta en burk och hälla i fritta + vatten + lite rödlera och se vad som händer?

[Ante333]
2014-01-15 13:25
#8

hade jag varit dej så hade jag som Ton sa. blandat i 3-4% Bentonit. Rödleran har ju dock en högre smältpunkt. Säkert över 1200grader.Och ska man prova Rödlera så bort med chamotten

Yffisch
2014-01-15 13:43
#9

Så bentonit går före kaolin i det här sammanhanget då? Det blir mer lättsmält då? Båda köps ju på cebex verkar det som för jag hittar inte någon annanstans. Eller vet någon här någon i Göteborg som säljer något av dem?

Derst
2014-01-15 13:56
#10

Kan inte cebex skicka ett litet provkuvert med kaolin till dej! Det behöver ju inte kosta så mycket isåfall. Gör prov med både lera o kaolin så får du svar vilket som fungerar.

Istid
2014-01-15 14:29
#11

Kanske bentonit är lite mer lättsmält eftersom det har mindre partiklar, möjligen. Lite osäker. Men som jag förstod #1 så är kaolinets funktion här att göra glasyren mer lätthanterlig så inte boraxfrittan kakar fast i botten, och till det är bentonit effektivare, därför behöver du inte ta lika mycket, därför höjer du inte temperaturen lika mycket som om du hade tagit kaolin. Piplera/Ballclay kan kanske också fungera. Det är inte lika effektivt som bentonit, men mer effektivt än kaoling.

Istid
2014-01-15 14:31
#12

Och kattsand, sån som klumpar sig, är gjord av bentonit eller något liknande. Om du inte hittar sån i vanlig mataffär så borde det i alla fall finnas i djuraffärer. Kanske känner du någon kattägare som använder sån sand, så slipper du köpa en hel påse? Vet inte hur den är att använda i glasyrer dock. Tror kanske den kan vara svår att blanda in bra med frittan. Men det får man ju inte veta förrän man har provat. Evt. kanske det hjälper att mala den lite i en mortel först?

Istid
2014-01-15 14:45
#13

Hittade den andra tråden du hade om glasyren som nästan smälte. Som jag skrev där så kanske det går att sänka temperaturen på den genom att blanda den med boraxfrittan? Vet inte, men tror man måste prova olika saker för att komma på vad som går.

Annons:
Yffisch
2014-01-15 15:35
#14

Hmm, jag köpte ju faktiskt en lättsmält glasyr 054 på cebex så det kanske fungerar att blanda ut med den också. Jag får helt enkelt prova med bara den lättsmälta glasyren och även med lättsmält blandat med boraxfritta. Det kanske blir megalättsmällt och därmed sparar jag massor av glasyrpulver för den lättsmälta :)

[krysopras]
2014-01-15 16:31
#15

#8

Det beror ju på vilken slags rödlera som används. Vissa sorters leror går att använda direkt som glasyr, de förglasas. Jag har en mörkröd stengodslera som tål höga temperaturer men som blir väldigt fin om man bara penslar ett lager av den leran uppslammad på skröjat gods. Skulle man ha en ren kaolinlera så smälter ju inte den heller förrän vid väldigt höga temperaturer pga sitt höga innehåll av aluminiumföreningar och kvarts. Ämnens smältpunkter är inte samma i blandningar som vart och ett för sig, det uppstår eutektiska fenomen. 

Något av det roligaste jag vet är att experimentera med glasyrer, ibland blir det bra och ibland blir det åt helsikke och därför behöver man göra många prov =)

[rolnor]
2014-01-15 16:36
#16

#15 Jo, men rödlera smälter ju normalt först en bra bit över 1000C i alla fall. Jag skulle prova att blanda en matsked bentonit med ett kilo av frittan, bentoniten måste blandas med liten mängd vatten först annars blir det klumpar.

LenaR
2014-01-15 17:35
#17

Bentonit är bra som ställmedel och för vidhäftning när man glaserar. Så för den skulle är det bättre att som ante säger ta 3-4% bentonit istället för kaolin.

Frågan är bara hur frittan fungerar som glasyr på egen hand. Att jag sätter till 10% kaolin (istället för några procent av mer plastisk bentonit) beror på att den färdiga glasyren annars flagar av godset. 

För glaseringen behövs alltså ställmedel och glasyrlim, och till det fungerar bentonit bäst. För den färdig glasyren kan det behövas andra ämnen.

Du får nog göra några glasyrprover med olika alternativ, om du inte helt enkelt håller dig till den färdiga 054:an. (Den behöver förstås också bentonit för att bli smidig att använda…)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Istid
2014-01-15 19:48
#18

Flagar av, alltså krymper det inte lika mycket som leran. Då behöver man tillsätta något som expanderar och krymper mycket med temperaturändringar. Något som inte måste beställas och betalas porto för utan kan köpas från en affär i närheten. Något med natrium i kanske. Bikarbonat? Bakpulver? Gulsåpa?

boraxfritta+kattsand+bikarbonat?

(Vaddå nörd? Jag? Kan jag inte tänka mig… 😇 )

[rolnor]
2014-01-15 21:15
#19

Skulle välja målarsoda alltså natriumkarbonat istället för bikarbonat, annars tänker du helt rätt tror jag, NÖRD!

Yffisch
2014-01-15 22:34
#20

Hmm, så ni menar att jag inte kan måla med den färdiga 054:an rakt av och få en fungerande glasyr? Måste man tillsätta även andra saker på den också - annars spricker den?!

Annons:
[ton]
2014-01-15 23:06
#21

Vad blev det här för en tokig diskusion? vad menar ni med flagar av?

Och bikarbonat eller målarsoda, nej det skall du inte använda , olämpligt.

Glasyren du köpt kan du så klart använda som den är och frittan behöver bara 1 % bentonit eller x antal % lera beroende på temp. Eller du kan välja ett lämpligt lim, ofta går det med ett vanligt CMC men glasyrlim är bättre. Sen beror det ju på skärven och tjocklek på glasyrskiktet och Brännkurva och ugnsatmosfär och vad det nu kan vara. Men var nu inte så orolig, det är så vanliogt att ni bekymmrar er, sluta med det och kör på med test i stället. Så löser det sig, och bliver det inte som förventat så kom igen med nya frågor och testa vidare.

Silva
2014-01-15 23:26
#22

Yffisch, jag vet inte vart du bor men jag kan posta kaolin till dig då det verkar vara ont om krukmakare på nära håll med den möjligheten .

Sänd mig ett meddelande för kontakt.

Vänligen Silva

LenaR
2014-01-16 22:03
#23

#20 Om 054 säljs som glasyr ska den inte behöva några tillsatser, men den kan sedimentera så hårt så den blir jobbig att använda om du inte har ställmedel av något slag. T ex 3-4% bentonit. Det är inte nödvändigt! Men det underlättar i längden… :-)

#21 Att en glasyr flagar av betyder att den inte passar på godset. Krympningen är fel så den behöver justeras.

Hur en glasyr passar beror förstås också på vilken lera man använder, så det kan mycket väl fungera med din lera, Yffisch. Kör så det ryker!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Yffisch
2014-01-16 22:17
#24

Jag tackar ödmjukast för alla svar i den här tråden! I morgon kör vi så det ryker för då anländer jag till min verkstad. Jag slänger upp lite bilder på resultatet.

Återkommer!

[krysopras]
2014-01-17 11:29
#25

Ibland om det bara spricker lite på ytan när man påfört glasyren kan man sudda lite med ett finger. 

Lycka till!!!

ramjambam
2014-01-18 11:50
#26

Hur gick det?

Yffisch
2014-01-18 20:56
#27

Sitter och grillar i min kamin just nu. Jag gjorde ett litet prov förut med halva godset med vanlig högtemp-glasyr och halva med 054an. Jag eldade ett tag och kastade in mitt prov rakt i elden och det fick ligga där i elden 2 timmar. Jag kikade på godset hela tiden genom rutan. Var som att se en spännande film. Efter 1.5 timma så smälte 054an och jag blev överlycklig. Det blev fint! Hade ändå två lager som var väldigt tjocka. Nu tog jag och gjorde ett lite mer seriöst test så ska vi se hur det går. De ligger inne just nu och ska ligga i kaminen över natten så jag tar lite bilder i morgon! Verkar lovande iaf. Ska ta en bild på kaminen också. Kan man måla med engob på skröjbrant gods? Dvs engob och glasyr samtidigt?

Annons:
Yffisch
2014-01-19 10:54
#28

friMitt seriösa test gick ut på att lägga godset under elden med ett litet aluminiumlock på. Det fungerade inte särskilt bra och bara vissa partier på godset smälte. Jag blev lite ledsen men kom sedan på att jag kan försöka sätta ett galler i taket på ugnen med sakerna på gallret. Jag hittade en fritöstång som jag plockade isär och monterade upp då den hade perfekt storlek. Tillverkad i järn så den borde inte smälta. Om 3-4 timmar kommer resultatet :-D

[Ante333]
2014-01-19 11:21
#29

Önskade det fanns ett program Arga krukmakaren.. Så hade jag fixat hem honom till dig att bygga om din kamin rejält..

[krysopras]
2014-01-19 14:01
#30

Om aluminiumlocket höll så kan det inte bli särskilt varmt i din ugn, aluminium har en smältpunkt på 660 grader. Det kanske duger till en del rakuglasyrer, men det är inte tillräckligt varmt för de flesta glasyrer, t o m lergodsglasyrer brukar vilja upp i omkring 900.. 

Det finns engober som funkar på skröjat gods och som blir matta, och det finns sinterengober, som används på skröjat gods och som helt eller delvis förglasas (sintrar). Att både engobera och klarglasera på skröjat gods har jag aldrig provat.

Yffisch
2014-01-19 15:10
#31

Nu har jag provat klart. Det blev ett lyckat resultat, men mitt järngaller (exakt samma material och stänger som en kundvagn) blev knallrött och böjde sig så att min övervåning åkte ner i elden efter 1 timma eller något så jag behöver någon lite tjockare stång av annat material som håller uppe den, men det fixar jag.

Jag tror nog inte att det var aluminium för jag hade en aluminiumburk runt en av sakerna för att den inte skulle få sot på sig, men den smälte och försvann utan problem så då kom den utan problem upp i 660 grader+++.

På totalt 2 timmar så tog jag ut allt eftersom övervåningen hade bakat ner. Allt blev bra och 054:an fungerade kanon med min övervåning.

Vilket material är en kundvagn gjord av? Hur som helst blev den knallröd och böjde sig. Min engobe däremot fick lite varierade resultat. Den skulle smälta i 960-1100 grader eller något sådant. Den ändrade ju färg, men jag vet inte helt om det blev som det skulle vara. Jag provade att ha engobe på ett ställe utan glasyr på mitt skröjbrända gods och på mittendelen så hade jag engobe + glasyr.

Efter bränningen så var engoben utan glasyr fortfarande vit, medan engoben med glasyr fick ungefär den gula färgen den skulle ha.

Nu körde jag som sagt bara 2 timmar. Om jag hade kört 6 timmar tror jag på helt andra resultat med engoben också, men glasyren blev ju lyckad i alla fall och det var huvudsaken! :) Jag kastar upp lite bilder snart….

Yffisch
2014-01-19 15:52
#32

Eftersom jag är ny med det här så är det ju extra roligt för mig så jag lägger upp lite bilder även om vissa kanske tycker det är vardagsmat :)

Jag kan ju påpeka att jag har glaserat innan, men då fanns det allt färdigt på en skola så jag bara gjorde massa saker och så fixade hon som hade hand om rummet med bränningarna och allt så det var bara skapa något så löste det sig - på ett ungefär. Det är ju skillnad nu när man inte har någon riktig ugn eller någonting och gör allt manuellt på primitiva sätt.

Här är ugnen:

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(1).JPG

Här är mitt första test. Det vita är högtemperatur-glasyr och det blanka är 054:an:

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(2).JPG

Jag provade på riktigt genom att lägga sakerna under den här metallen:

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(4).JPG

Här under ligger keramiken och brinner:

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(3).JPG

Det fungerade icke trots en hel natt så jag fick tänka om. Här är min "fritös" som jag plockade isär och använde:

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(5).JPG

Den började böja sig efter ett litet tag:

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(6).JPG

Den ramlade ner på elden (vilket för övrigt var positivt för värmen)

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(7).JPG

Jag väntade ut elden och plockade ur godset och kikade på det och det blev succé. Nu ser det väldigt fult och slarvigt ut, men det beror på att jag lindade in en av dem i en aluminiumburk som smälte och då fastnade massa rester på båda sakerna så att det blev skrovliga ytor och fula prickar och fläckar överallt. Dessutom blev en kolsvart på ena sidan när de ramlade ner i elden och låg mot den glödande kolen (jag rättade till gallret efteråt). Det vita är engoben jag snackade om. Det ena sidan har bara engobe, mitten har engobe + glasyr och den tredje sidan har bara glasyr.

http://www.yffisch.com/kearmik/glas%20(8).JPG

Jag är mycket nöjd! Hoppas att någon tycker det kan vara skoj att kika på bilderna :) Jag ska som sagt lösa det här engobe-problemet genom att prova att bränna 6 timmar nästa gång i stället för 2 timmar som jag gjorde här!

[rolnor]
2014-01-19 16:43
#33

Kul att du är nöjd, är ju det viktiga! Kan inte låta bli att tänka att du kunde bygga en liten vedeldad ugn av riktigt material och skaffa en billig pyrometer eller åtminstone koner så att du får bättre koll på temperaturen, jobbigt famla sej fram som du gör…

Yffisch
2014-01-19 17:04
#34

Jag vet inte riktigt var jag ska ha den och sedan är det ju extremt behändigt att göra det i kaminen för jag sitter ju gärna där och myser. Grannen har 4-5st riktiga keramikugnar så jag skulle i teorin kunna gå dit och bränna saker, men det blir omständigt då. Jag går hellre till grannen än att bygga en riktig vedeldad ugn, men eftersom det här är det smidigaste (när jag väl kommit fram till en metod) så är det lite därför jag kämpar med det för jag tycker det är ganska skoj att prova mig fram sådär :)

Annons:
Ulla
2014-01-19 18:10
#35

Kul att se dina bränntester! 👋 Det märks att du har roligt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[krysopras]
2014-01-20 10:44
#36

Spännande experiment! Kul att få se dina bilder!

Solhem
2014-01-20 14:09
#37

Häftigt! Jag tycker flöjterna (för det är väl flöjter?) är jättevackra!

Yffisch
2014-01-20 23:43
#38

Tack så mycket! Ja det är flöjter :)

Såhär låter mina flöjter ungefär om det är någon som är intresserad:

http://www.youtube.com/watch?v=adcQouLy2D4

Här gjorde jag ett litet blåstest på några obrända flöjter:

http://www.youtube.com/watch?v=tmLFJcitst0

Ulla
2014-01-21 22:14
#39

Tack för länkarna! Så kul att se och höra. Jag är full av beundran.

Har du bränt alla dina färdiga flöjter i kaminen? Gör du andra instrument också?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Yffisch
2014-01-21 23:12
#40

Hej och tack!

Nä, de färdiga flöjterna brände jag när jag gick på en folkhögskola. Där fanns en keramiklokal och jag passade på att leka lite där och använda deras ugn och glasyrer så därför var allt mycket lättare på den tiden. Nu får man ju gör allt manuellt. Men nu är det inte mycket som behöver fixas innan den kommer fungera som en bra ugn. Bara en metallstång som håller för hög temperatur. Jag tänkte mig ett armeringsjärn eller något som man kan såga till lite bara och hänga upp "korgen" på. Det löser sig nog!

Jag gör tyvärr inga andra instrument utan jag vill fokusera på flöjtmakeriet. Det är krävande att få till två oktaver och ett bra ljud som stämmer med andra instrument i och med att leran krymper när man bränner den :)

LenaR
2014-01-22 21:26
#41

Åh så snyggt du spelar!

Hur stämmer du flöjterna? Har du förlaga, eller måste du justera mycket när du gör dem?

Jag har också gjort flöjter, men jag gjorde en ney-inspirerad typ. Och jag gjorde dem mer som skulpturer, jag bekymrade mig inte om ifall de gick att spela på eller inte. En hade dock riktigt bra klang!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
2014-01-22 22:00
#42

Underbar musik, blir bergtagen, jag tänker att du kunde sitta och spela som näcken och locka inte ont anande förbipasserare! Jag vet inte hur din kamin är installerad, men det innebär väl vissa risker att elda för hårt under för lång tid? Jag har byggt ugnar själv så jag känner för ditt projekt, hoppas du får till det.

loislane
2014-01-22 22:38
#43

Du det var häftigt att höra dig spela på egenhändigt brända flöjter. Gör om det den som kan. Fantastiskt och imponerande!

Se skönhet i det icke perfekta.

Yffisch
2014-01-22 22:57
#44

Tack alla för de fina kommentarerna - det värmer att höra!! :)

Gällande att stämma flöjterna så försöker jag använda den flöjten i första filmen jag länkade som mall för det är den jag lyckats allra bäst med hittills. Men det är nästan helt omöjligt att använda en mall eftersom tjockleken blir alltid olika och längden och blås-sektionen och hela kittet. Inget blir samma någon gång så det får bli som det blir. Dock har man ju något form av grund-tänk var hålen ska sitta och hur stora hålen ska vara. Sedan får man sitta vid sin stämapparat och förstora och förminska hålen och flytta upp och ner. Det är rätt trist :D

Att få till två oktaver är svårt för då måste hålen sitta helt perfekt och exakt för just den flöjten (annars blir det oftast bara 1½ oktav). På en träflöjt eller en plastflöjt är det enklare för då kan man ju på sätt och vis göra exakt likadana flöjter om och om igen och därmed skapa en form av mall, men nu krymper leran och allt sådant så det får bli lite som det blir.

I övrigt lyckades jag med två helt perfekta flöjter som var perfekt stämda och perfekta på alla sätt och vis. Jag skulle såklart finputsa dem lite extra med en fuktig svamp…men jag putsade med en blöt svamp i stället och då sprack allt och gick aldrig att laga igen :( Någon som har tips på hur man lagar läderhårda icke skröjbrända saker som har spruckit? Det känns nästan omöjligt?

Yffisch
2014-01-22 23:20
#45

LenaR: Kollade lite på dina bilder och såg dina instrument! Riktigt vackra måste jag säga. Jag blev inspirerad av din vackra design där och önskar att jag hade kunnat åstadkomma något liknande. Mina ser mer "rough" och primitiva ut än dina :)

Nackdelen är att det tar dubbelt så lång tid om man ska fokusera på båda delarna :(

bir
2014-01-23 06:42
#46

Hej jag älskar dina flöjter och melodierna ! Önskar jag själv kunde blåsa så vackert. Jag eldar också keramik i kamin men aldrig med glasyr. Det blev ju riktigt bra. Men se upp med den lågbrända glacyren. Den kan vara giftig! Det vore kul att se och höra dig på symposiet!

Istid
2014-01-23 08:46
#47

Det måste vara skitsvårt att göra en flöjt, det skulle jag aldrig klara! Dessutom är jag helt omusikalisk! Fast även för en omusikalisk person som mig, så lät dina flöjter väldigt fint!

[krysopras]
2014-01-23 09:48
#48

Vissa sprickor i läderhårt gods, ej skröjat, kan man ibland laga mha lite ättika som man applicerar med ett finger. Man kan sen "täta" gm att trycka i lera som har drejbar konsistens, i sprickan. 

Fantastisk flöjtmusik. Jag är djupt impad.

Annons:
[rolnor]
2014-01-23 10:01
#49

Kan man göra flöjter i paperclay? Den är ju lättare att laga?

Yffisch
2014-01-23 14:36
#50

bir: Oj, jesus! Giftigt låter inte så bra när det kommer till något man ska ha vid munnen sådär. Är det giftig för att den är lågsmält eller för att det är glasyr överlag? Hur gör man med tekoppar?

Vad är Symposiet? :)

Ska lägga det där med ättika på minnet om något skulle hända. Det är alltid så trist att få en spricka så att det inte går att spela på den längre och när man försöker laga den så spricker alltihop i stället eller så spricker den på samma ställe vid rakubränningen om man tror sig ha reparerat den.

Paperclay lär ju fungera det också. Jag tror nog att det går att göra flöjter av alla material som har någon form av hållfasthet.

Tack igen :)

[krysopras]
2014-01-23 17:37
#51

Jag vet ju inte vad bir menar med giftigt, men många glasyrer innehåller giftiga ämnen. Dock inte bly som var vanligt förr. Det har man numera bytt ut mot bor. Men det kan ingå bariumföreningar, giftiga färgande oxider/karbonater osv.

Stengodsglasyrer som är blanka är mkt mer stabila och dem kan man i högre grad lita på än lågbrända glasyrer. Rakuglasyrer använder man aldrig till serviser, godset är ju fö inte vattentätt, men det är också instabila glasyrer som man efter bränning kan påverka ytan på med t ex citronsyra eller bikarbonatlösning.

Du skulle ju kunna lämna själva den delen man har mot munnen oglaserad och t ex glätta den med baksidan av en sked när den är läderhård för att få en behagligare, mindre sträv yta.

Yffisch
2014-01-23 18:19
#52

Hmm…ja det låter ju som en klar nackdel. Får väl annars sätta lite tejp på munstycket eller något :-)

[krysopras]
2014-01-23 18:56
#53

En bit tejp är ju i af en ganska enkel lösning =)

[rolnor]
2014-01-23 20:25
#54

Saliv löser inte ut saker ur glasyren, det är mer sura saker så jag tycker inte att det finns skäl till oro, överdrivet.

[ton]
2014-01-23 20:57
#55

Problemet är väl också sättet du bränner på, svårt att hitta en glasyr på marknaden för vanliga keramiker som kan klara den låga temperaturen.

Annons:
LenaR
2014-01-23 21:30
#56

#44 Tack för ditt braiga tänk kring stämning!

Och tack för komplimangen om mina flöjter. 🙂Jag tänkte länge att jag skulle göra bättre fungerande instrument, det kanske är dags nu. Jag har ju hittat en app för att stämma felan, den måste vara perfekt till att stämma en lerflöjt också!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Istid
2014-01-26 08:25
#57

Ok, jag är ingen expert, bara nörd, men jag har svårt att tro att man skulle kunna bli förgiftad av att hålla läpparna mot något med glasyr på. Det är när något surt ätbart blir stående mot glasyren så att saker från glasyren löser sig i maten som man sen äter som det blir problematiskt. Tex. te i en kopp.

Glasyren du har vet inte jag vad den innehåller, men den där boraxfrittan verkar ganska harmlös. Kaolin och bentonit och vad det var prat om att blanda den med är också harmlöst.

Jag frågade en gång cerama om det där, och de sa att alla deras glasyrer kan användas på bruksgods, vet inte om rakuglasyrerna räknas med där, men de sa alla. Och är det inte så att sakerna hos cebex kommer från cerama?

Istid
2014-01-26 08:30
#58

Men ta kontakt med cebex och fråga om den glasyren om du är osäker.

Yffisch
2014-01-26 23:03
#59

Okej, jag drar iväg ett mail till dem för säkerhets skull :)

[krysopras]
2014-01-27 09:58
#60

Risken att få i sig gift på det viset är förmodligen minimal om inte obefintlig, men det vore intressant att få ta del av vad de svarar.

[ton]
2014-01-29 14:31
#61

Du behöver kanske bara en transparent ofärgad glasyr och då kandu få den giftfri.

bir
2014-02-08 17:11
#62

Om man läser fredholms bok om glacyrer och deras giftighet så manar det ju till en viss försiktighet. Han påstår t ex att vissa blyfria frittor kan innehålla bly som förorening! Han skriver om Rökgaser och glasyrdamm som blir kvar i rummet och påverkar på lång sikt. Där står mycket mer !!! Allt lerdamm är onyttigt och vi som håller på med lera ska vara försiktiga om vi vill fortsätta i många år. Jag tror inte att en väl utsmält glasyr på en flöjt gör någon skada. Jag tänkte nog mest på rökgaser o glasyrdamm.

Annons:
[krysopras]
2014-02-11 13:31
#63

Glasyrdamm och rökgaser ska man absolt ta på allvar. Lerdamm också, man kan drabbas av silikos (stenlunga, dammlunga). Då behöver inget gift vara inblandat, det räcker med att det är små partiklar man andas in.

[rolnor]
2014-02-11 15:54
#64

Ja, det handlar väl om kvarts som finns i glasyr och lera, skaffa en mask.

Yffisch
2014-02-18 15:32
#65

Oh fasen. Det där med rökgas - vad är det exakt? Jag bränner ju mina saker inne i kaminen som är inne i huset där jag vistas. Andas man in sådant då?

[rolnor]
2014-02-18 19:15
#66

Lera kan innehålla små mängder organiskt material och svavel. När man bränner leran så avgår det lite gaser, det här tror jag inte är så farligt, om det luktar starkt så kan man ju vädra lite om ni frågar mej.

Yffisch
2014-02-18 23:16
#67

Hmm, får väl hoppas att min transparenta rakuglasyr som tråden handlar om också är relativt problemfri att elda i kaminen. Den är ju trots allt stängd förutom när jag slänger in mer ved i den så det kanske inte är så farligt.

Jag känner inga konstiga lukter i alla fall!

Upp till toppen
Annons: