Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2038 ggr
liswis
1/19/14, 10:23 AM

Pappersporslinslera

Har läst några inlägg om egen gjord pappersporslinslera. Hur blev resultaten och om någon vilja vara så generös att tipsa om om proportionerna  lera/papper är jag tacksam.

Annons:
LenaR
1/19/14, 5:42 PM
#1

Om du lägger papper i blöt (toapapper är perfekt), finfördelar med cement blandare och låter det sjunka ner så du kan hälla av överflödigt vatten,

och sedan har slicker i en annan hink, så tar du volymmässigt lika mycket blött papper som slicker.

Men proportionerna är inte noga alls. Man kan ha bra mycket mer papperssörja än slicker och tvärtom.

Egentillverkad papperslera blir precis lika bra som köpt, men den ruttnar mycket fortare…. Ska man inte använda den på en gång är det bästa att kavla ut plattor och låta dem torka. Sen blöter man upp plattorna när man behöver pappersleran.

Vad har du för planer för papperslereprojekt?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
1/19/14, 6:55 PM
#2

Kan man inte ha i konserveringsmedel? Lite klorin  vanligt diskmedel skulle nog göra att det ruttnar bra mycket långsammare tänker jag?

j-aan
1/19/14, 7:18 PM
#3

Mina elever gjorde papperslera i början på vårterminen förra året. Vi blandade i flytande atamon och i slutet av maj hade den fortfarande inte ruttnat. Det var tydligen effektivt.

LenaR
1/19/14, 7:42 PM
#4

#3 Suveränt, mycket bättre än att behöva torka leran!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

liswis
1/19/14, 8:07 PM
#5

Tack för svar. Har gjort smycken i Porslinslera o de blir ju ganska tunga och då tänkte jag prova med pappersporslinslera o se hur resultatet blir.

Bra med tipset om Atamon - skall pytsa i lite i nästa omgång.

Upp till toppen
Annons: