Annons:
Etikettövrigt
Läst 1906 ggr
Tomteslakt
1/19/14, 12:27 PM

Medeltida keramik

Jag har tänk att göra medeltida kokkärl i keramik (har redan produktion på ett medeltida schack och en del senmedeltida keramik på gång). Nu är ja rätt nyfiken, vilken av stengods eller lergodslera skulle klara en öppen eld (läs lägereld/eldstad utomhus) bäst utan att spricka? En öppen eld utomhus borde ju inte generera hetta över 1300grader, eller? Och visst borde väl glasyren klara det också? Tacksam för svar. //Staffan

Annons:
[davidskeramik]
1/19/14, 1:43 PM
#1

Men brände man stengods med glasyr på medeltiden?

Tomteslakt
1/19/14, 1:59 PM
#2

Nej, stengodsglasyren kommer på 1700talet. Men jag tänkte mer på att få utseendet rätt om det är så att stengodset klarar elden bättre än lergodset. Det ska ju helst vara i rödgodslera

pyromanen
1/19/14, 2:43 PM
#3

Man brände stengods i saltugn på 1400-talet, det är ju medeltiden. Men om du tänker bränna i grop eller öppen eld och få nåt som liknar medeltid så mycket som möjligt kanske det är bäst med lergodslera. Jeg testade det i somras på en vikinge- och medeltidsmarknad. Gick ganska bra, hade gjort små skålar av 1200-tals modell, ganska små och jämtjocka. Ganska många åkte dock flisar av pga snabb temperaturstigning.

Tomteslakt
1/19/14, 5:16 PM
#4

Menar att laga mat i dom, hur klarar de en lägereld? Med vanlig sten-/lergodslera som man t ex köper från cebex. Och dagens sten- och lergodsglasyrer. Kan man t ex laga mat i ett kärl med glasyr i?

Istid
1/19/14, 5:38 PM
#5

Klarade dom av att ha lergodsgrytor på en lägereld på medeltiden borde det väl gå nu också, eller?

Hade dom inte mycket Blyglasyrer då?

pyromanen
1/19/14, 5:43 PM
#6

Osintrat gods tål bättre temperatur-chock. Jag skulle välja en lera med mycket chamotte och bränna den så den inte var sintrat.

Glasyr tror jag inte man hade inuti kokkärl på medeltiden. Och om man hade var det blyglasyr..

Annons:
Tomteslakt
1/19/14, 5:55 PM
#7

Jo blyglasyr vet jag, men det kan man inte ha vad som helst i då det fäller bly och inte tål sura saker. Men då borde våran "moderna" lera klara det rätt bra. Sammansättningen borde ju vara densamma som då.

Keraleij
1/19/14, 6:10 PM
#8

Tror att den vanligaste "glaseringen" var att låta fettet i maten täta (ler)godset efter en tids användning!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[ton]
1/19/14, 8:15 PM
#9

Ja och eventuellt rökning av godset. Glättning hjälper också på tätheten .

Upp till toppen
Annons: