Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7540 ggr
ateljeami
2014-01-22 12:09

Skulptera rätt?

Hej, Jag vet inte om jag är på rätt ställe för att ställa denna fråga men jag undrar om jag kan använda stabil ståltråd som "skelett" i mindre skulpturer för att sen bränna denna i ugnen (1000 grader) med tråden kvar? Kan den förstöra skulpturen t.ex ett djur eller äventyrar den något annat gods i ugnen, eller än värre, förstör den ugnen? Jag arbetar i stengodslera.

Annons:
missan9
2014-01-22 14:50
#1

Kantaltråd går att bränna i ugnen i högre temperatur men inte vanlig ståltråd. Du får göra en gipsform av den istället i två delar och gjuta i sedan med gjutlera och sedan bränna den. Finns säkert böcker om det att låna eller köpa. Lycka till!

ateljeami
2014-01-22 16:20
#2

Jag har sett på youtube hur de modellerar upp figurer med metall-tråd som stomme , senare visar dom samma fast bränd i ugn. Figurerna är ca 20 cm höga. Har letat som en galning efter böcker , engelska också bl.a på cdon.com bokus och adlibris  som har ganska många. Vet du fler ställen på nätet som har böcker ?

missan9
2014-01-22 16:26
#3

Näe på nätet vet jag inget men dem med ståltråd är nog bara modeller för en gipsavgjutning sedan tror jag. Det är svårt att förklara via mail såhär hur man gör, men böcker finns det säkert. Googla på gipsavgjutning så kanske du finner något?

Ride84XL
2014-01-22 17:21
#4

Borde det inte kunna bli problem p g a olika utvidgningskoefficienter på ståltråden och leran? Det leder ju i såna fall till att leran spricker under uppvärmningen. 

När man armerar betong använder man ju rent järn (typ mjukt "smidesjärn" med låg kolhalt) istället för konstruktionsstål, eftersom det har precis rätt utvidgningskoefficient vid temperaturväxlingar (samma som betongen). Det här blir ju i mycket mindre skala men och andra sidan långt högre temperaturhöjning än det t ex en byggnad eller bro utsätts för och dessutom med ett helt annat matarial som kanske har en helt annan utvidgningskoefficient än betong har

Om man använder vanlig ståltråd och luftens syre kommer åt så kommer det bara bli skräp kvar av den när man kommit upp i 1000+°C och hållit den tempen en stund - men det kanske inte gör så mycket om lerans hållfasthet ökar så mycket under bränningen att den håller ihop själv. Annars kan man ju använda kanthaltråd - men det är ju lite dyrt för ändamålet och den lär säkerligen ha annan utvidgningskoefficient än både leran och ståltråden. 

Sen en grej med både ståltråd och kanthaltråd är att den blir väldigt mjuk när den blir varm (vi som byggt ugnar vet ju hur mycket stöd elementen behöver) - så det vill sig att leran håller ihop "på egen hand" när man är uppe i temp, för den kommer inte få mycket "hjälp" av tråden då. 

Värt att testa är det dock (om man inte provar får man inte veta) - men det kanske inte är värt att lägga en massa arbete på första figuren om man säger så.

sisela
2014-01-22 17:52
#5

Är det stöd vid skulptering eller bränning du är ute efter? Eller har du tänkt att tråden ska kunna ses på vissa ställen på figuren?

ateljeami
2014-01-22 18:01
#6

Intressanta svar! Jag ser nu att det går att köpa kanthaltråd där jag köper min lera. Funderar dock på det här med  djurben som är lite tunnare än ovandelen T.ex en häst el liknande. Om tråden blir mjuk så kanske hästen knäar eller armarna på en mänsklig figur får ett annat uttryck? Sen har vi det här med sockeln , den bör ju vara av lera så tråden kan sitta fast i den som jag ser det. Stengodslera krymper ju också i bränningen och frågan är då , sprängs figuren i ugnen då när tråden spänner emot? Inte alldeles lätt att luska ut, minsann. Man är ju  mer rädd om ugnen, så det känns lite  darrigt att försöka utan att ha mer kunskap.

Annons:
ateljeami
2014-01-22 18:03
#7

Sisela - Nej , tråden ska ej synas alls. Utan mer som ett stöd för armar och ben under uppbyggnaden.

sisela
2014-01-22 18:21
#8

Du kan ju lätt ha tråd som går upp igenom hästben t ex, medan du bygger upp, som du sen drar ut när leran blivit läderhård.

[krysopras]
2014-01-22 19:01
#9

Djur med långa tunna ben som t ex hästar brukar man sätta klumpar/pelare av lera under magen på vid bränning, särskilt när man bränner upp högt. Man kan även stötta med lerklumpar medan man bygger upp djuret. Man kan också armera leran med t ex sågspån för att få den stadigare, men det lämpar sig ju bäst för skulpturer som föreställer ardennerhästar, elefanter eller flodhästar.

Jag provad för länge sedan att göra en lerfigur med ståltråd i, när den torkade blev det lerbitar på ståltrådsskelett eftersom leran krymper men tråden inte krymper. Jag provade aldrig bränna den. Man skulle få samma problem med kantaltråd, även om den tål värme så måste ju leran vara torr vid bränningen.

[ton]
2014-01-22 19:04
#10

Ståltråd och liknande har man bara under skulpterandet sen får man göra en form på orginalet och gjuta eller bygga upp i formen. Metall och lera utvidgar sig olika och det bliver inte så bra.

Bästa boken är nog Domenico Inganni (skulptörens hantverk)

ateljeami
2014-01-22 20:52
#11

Många bra tips! Jag känner spontant för att använda mig av "krypsopas" sätt att bygga på. Boken ska jag spana efter. Men är den inte på spanska? Hej hopp, det kan bli för svårt för mig då som inte kan språket. Kanske den finns på svenska. 

Jag känner inte än för att gjuta utan vill nog hålla mig till byggandet för hand till färdig figur. Men man vet aldrig. 

Sisela - ska faktiskt prova det du skrev. Det kanske funkar eller så är jag inte bra nog (än). Tack för alla tips! Skönt att ha ett forum att tillgå när man stöter på problem. 🙂

bir
2014-01-23 07:25
#12

Hej Ett bra sätt är att använda tråden när du bygger. Sen när leran är läderhård skär du upp skulpturen med skärtråd och tar ut ståltråden. Du måste i alla fall gröpa ur skulpturen när den är läderhård. Väggarna ska helst inte vara mer än 2-3cm tjocka. Blir det tjockare finns risk för att det kapslar in fukt. Det är lätt att sätta ihop delarna igen genom att rugga upp skärytorna med kniv, sätta på lite slicker och trycka ihop delarna och putsa ytan. Du kan också använda blompinnar som stöd när du bygger, men de måste dras ut så fort som leran börjar hårdna. Det är bra att snurra på dem så de inte fastnar eftersom de spräcker leran om den torkar. Ska du göra smala, långa delar, forma dem på ett ungefär och låt dem ligga tills de blir nästan läderhårda. De går fortfarande att sätta ihop med smidig lera men klarar bättre att stå utan att sacka ihop. Jag såg också en youtubevideo med ngn som satte kavlad lera runt en boll med tidningspapper. Genom att göra hål i leran och lägga i mer papper, sätta fast mer kavlad lera osv formade hon en fantastisk hare! Hoppas det här kan hjälpa dig en bit på väg. Jag gillar inte heller att gjuta.

spunkt
2014-01-23 08:36
#13

Jag har experimenterat lite i höstas med papperslera, just för att med den går det att göra djurkroppar med långa smala ben. Genom att i papperslera kan man göra separata delar och låta dem torka och sen med slicker foga ihop dem och bygga vidare på dem fungerar det hur bra som helst. På det viset kan man också bygga upp en armering, ett skelett, först som man senare "beklär". Men man får jobba ut efter helt annat tankesätt än med lera annars. Men jag var helt fascinerad över vilka möjligheter det öppnade upp just då det gäller skulptur.

Den här boken tycker jag beskriver arbetsmetoderna jpå ett bra vis.

Paperclay: Art and Practice, Rosette Gault

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0812222415

Annons:
ateljeami
2014-01-23 10:07
#14

Har kollat på adlibris och beställt några böcker nu. Såg böcker jag inte sett tidigare, har dumt nog inte sökt på "engelska" tidigare.  

Pappers-lera har jag jobbat i men har inte fastnat för den. Men tekniken kan man säkert använda med lera som har mycket chamotte i sig och kanske låta torka lite.  Blompinnar har jag aldrig haft till hjälp av men ska testa. Nu känns det genast lite roligare att skulptera. Tack alla!

Upp till toppen
Annons: