Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5002 ggr
loislane
2014-01-22 19:40

Drivring

Hej

Min drejskiva är en shimpo RK2 -1977.

Köpte den begagnad i somras. Nu börjar drivringen bli lite sliten och torr.

Var köper man reservdelar till en sådan gammal drejskiva- finns det överhuvudtaget att få tag i delar?

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
abbis
2014-01-22 21:55
#1

Det var det företaget som nu heter Cebex som sålt denna skiva..prova där..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

loislane
2014-01-22 22:11
#2

Tack abbis då provar jag där 👋

Se skönhet i det icke perfekta.

Claymore
2014-01-23 09:35
#3

Jag hade samma problem med min rk2 men enligt Cebex finns det inte att få tag i till så gamla drejskivor. Köpte en ny ring från Lars Tärn istället, så om det går att få tag i eller inte beror nog på var man frågar.

Bo§e
2014-01-23 10:52
#4

Hej,

Shimpo meddelade för ca 4-5 år sedan att man inte längre tillverkar reservdelar till RK-2:orna.

Men det hindrar ju inte att en drivring kan finnas kvar på något lager "någonstans i världen".

De Taiwanesiska kopiorna av gamla RK2, som fortfarande säljs här och var, under namnen "CR-3", "C2000", "Ring-cone" osv, har en drivring som "nästan" passar RK-2, men det kan kräva lite "hemmafix" om det skall bli riktigt bra…

/Bosse

Eva Danielsson-Lind
2014-01-23 22:02
#5

Jag köpte gummiring till min Ringcone RK från 1980 från Edab keramik.

D-Lind

Harald Crommert
2014-03-21 18:51
#6

Jag skulle höra med Momentum. Dom kan och har mycket när det gäller drivning, lager mm. Det finns olika diameter på drivremsmaterial i plast som metervar, man värmer båda ändarna sammtidigt med en cigarettändare och pressar ihop de lite smälta ändarna, så att materialt väller ut runt om skarven. Håll kvar tills plastsmältan stelnat. Klipp bort ringen som bildats runt skarven med t.ex en nageltång. Någon firma för industrsymaskiner har säkert materialet om inte Momentum har.

Annons:
Bo§e
2014-03-21 23:37
#7

Vi måste skilja mellan remmar och ringar. När det gäller remmar är det sällan några problem. Många drejskivor har vanlig "A"-kilrem, och sådana finns att köpa i ett otal längder, inklusive passande längd till resp. drejskiva.

(Brent har förstås en specialrem, men de finns ju att köpa…)

Drivringarna däremot, är alltid specialgjorda för en viss drejskivsmodell, och dessutom "kantiga" på insidan och rundade på ena utsidan (ibland med en liten fläns på insidan). Drivringen måste passa perfekt på sitt hjul, sitta hårt fast, och ha rätt profil på utsidan…..detta är inga standardgrejor, och i det närmaste hopplösa att försöka göra själv…

Tips: Om du har en gammal kondriven drejskiva med drivring: Låt aldrig maskinen stå avstängd med pedalen "framtrampad" i drivläge..! Det skapar en liten fördjupning (intryckning) i gummit, och det är orsaken till det där dunkandet som säkert många irriterat sig på…..  Kanske "gamla nyheter" för många, men värt att nämna, eftersom äldre maskiner hamnar på beg.marknaden och därmed i händerna på ovetande nybörjare.

loislane
2014-03-28 10:16
#8

Tack Bosse det var bra information. Jag har ju köpt min drejskiva beg. Jag hör ett litet sådant dunkande faktiskt. Själv är jag noga med att ha pedalen rätt. Tack för  tipsen om drivremmen den behöver säkert också bytas ut.

Harriet

Se skönhet i det icke perfekta.

loislane
2014-04-03 11:03
#9

Hej igen

Nu har jag fått ett annat problem.

När jag började kurs upptäckte jag att min drejskiva inte beter sig som andra gamla shimpo gör. Jag kan inte stanna min helt och hållet med spaken. När jag sätter på den snurrar den med en gång. Om jag forcerar spaken till nolläge åker den lilla drivringen av. Vilken justering behöver göras? Eller ska jag kasta bort skiten 😃

Se skönhet i det icke perfekta.

sisela
2014-04-03 11:43
#10

På shimpos hemsida finns en massa manualer till många modeller. Jag har downloadet en till min rk-10. I den läste jag att om skivan inte stannar kan man eventuellt skruva på en stoppskruv under pedalen. Vet ju dock inte om det funkar på samma sätt på din. Ja titta, det finns till och med troubleshooting manualer för rk-2: http://www.shimpoceramics.com/support.html

loislane
2014-04-03 11:59
#11

Men hur bra som helst. Detta hade jag aldrig kunnat hitta själv. Tusen tack sisela ❤️😘

Se skönhet i det icke perfekta.

LeWE
2014-04-07 17:29
#12

Min gamla drejskivas drivrem gick sönder o jag mätte den o beställde en från mekonomen, drivrem till bilar ;)

abbis
2014-04-07 18:38
#13

RK2: orna är väl kondrivna och då sitter det ingen rem i dom..Därav ska man inte stänga motorn när skivan snurrar för det blir då hack i konen som kan ge vibrationer..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Bo§e
2014-04-07 23:11
#14

En liten rättelse: I en RK2:a finns en rem, en ring och en kon. Det är ringen (som inte längre tillverkas), som får ett hack om man lämnar skivan med pedalen "framtramtrampad". Konen är av metall och håller (nästan) i evigheter.

abbis
2014-04-07 23:53
#15

Bra info Bosse..Har ju min Rk2:a kvar fortfarande ..Kommer inte ihåg vem som gav mig infon men den är gammal som gatan och felaktig uppenbarligen😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

loislane
2014-04-08 13:31
#16

Jag har lyckats justera min gamla shimpo med hjälp av siselas eminenta hjälp med en manual. Jag har fått den att stanna ordentligt när spaken är i nolläge. Det funkar så länge jag drar försiktigt i spaken, drar jag för mycket hoppar den lilla drivringen av. Det förstår jag mig inte riktigt på. Kanske ni vet vad som behöver justeras här? Har gjort efter konstens alla regler men är jag oförsiktig så går det inte. Men annars går den nu lite jämnare, tack vare alla goda råd här på sajten.

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: