Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1553 ggr
BetterByDesign
1/28/14, 12:32 PM

Intresse för 3D?

Hej!

Jag undrar om det finns nån i Falköpings kommun eller omnejd som skulle vilja göra ett samarbete med mig?

Jag är själv en total nybörjare på allt som har med keramik att göra men intresset har alltid funnits.
Jag jobbar med 3D skrivare och gör 3D Prylar/produkter i plast.
Det jag är ute efter är om det går att göra någon slags form/plugg i plast för att sedan använda till keramiktillverkning? T.ex en tekopp ,vas eller om man ska gjuta i något annat material först? 
Det finns heller inga direkt begränsningar för man vad man skulle kunna göra för plugg i en 3d skrivare, bara fantasin som sätter stop.

Tyvärr så har dom ju slutat ge ut Prismas stora bok om keramik och den är slut överallt, annars hade jag varit mer påläst! :)

Mvh Andreas

Annons:
[rolnor]
1/28/14, 1:22 PM
#1

Spännande möjligheter med 3D skrivare, kanske finns det snart en skrivare som kan skriva med lera? Lite bökigt med krympning/torkning? Jag kan tänka mej att man kan skriva ut föremål med maskinen sen göra en gipsform av resultatet som i sin tur går att gjuta med gjutlera i, är det så du menar?

BetterByDesign
1/28/14, 4:08 PM
#2

Hej! Ja precis! En gipsform vore nog det enklaste. Kanske skulle ta och gå en keramik kurs om nån dyker upp i närheten.

stefanandersson
1/28/14, 6:28 PM
#3

Det finns skrivare för lera! Porslin kommer färdigglaserat från holland :)

[ton]
1/28/14, 6:44 PM
#4

Finns också ett japanskt foretag som printar keramiska material till kretskort, det är visst grundat av en son till en familj som hållit på med keramik i flera hundra år och han gick på ett ingeniörsstudie som den första som bröt traditionen, och så kom han på hur man också kunde använda keramiska material till.

[rolnor]
1/28/14, 7:48 PM
#5

Aha! Då är det ju bara fantasin som sätter gränser, man har tuff konkurrens…

BetterByDesign
1/28/14, 9:25 PM
#6