Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1553 ggr
BetterByDesign
1/28/14, 12:32 PM

Intresse för 3D?

Hej!

Jag undrar om det finns nån i Falköpings kommun eller omnejd som skulle vilja göra ett samarbete med mig?

Jag är själv en total nybörjare på allt som har med keramik att göra men intresset har alltid funnits.
Jag jobbar med 3D skrivare och gör 3D Prylar/produkter i plast.
Det jag är ute efter är om det går att göra någon slags form/plugg i plast för att sedan använda till keramiktillverkning? T.ex en tekopp ,vas eller om man ska gjuta i något annat material först? 
Det finns heller inga direkt begränsningar för man vad man skulle kunna göra för plugg i en 3d skrivare, bara fantasin som sätter stop.

Tyvärr så har dom ju slutat ge ut Prismas stora bok om keramik och den är slut överallt, annars hade jag varit mer påläst! :)

Mvh Andreas

Annons:
[rolnor]
1/28/14, 1:22 PM
#1

Spännande möjligheter med 3D skrivare, kanske finns det snart en skrivare som kan skriva med lera? Lite bökigt med krympning/torkning? Jag kan tänka mej att man kan skriva ut föremål med maskinen sen göra en gipsform av resultatet som i sin tur går att gjuta med gjutlera i, är det så du menar?

BetterByDesign
1/28/14, 4:08 PM
#2

Hej! Ja precis! En gipsform vore nog det enklaste. Kanske skulle ta och gå en keramik kurs om nån dyker upp i närheten.

stefanandersson
1/28/14, 6:28 PM
#3

Det finns skrivare för lera! Porslin kommer färdigglaserat från holland :)

[ton]
1/28/14, 6:44 PM
#4

Finns också ett japanskt foretag som printar keramiska material till kretskort, det är visst grundat av en son till en familj som hållit på med keramik i flera hundra år och han gick på ett ingeniörsstudie som den första som bröt traditionen, och så kom han på hur man också kunde använda keramiska material till.

[rolnor]
1/28/14, 7:48 PM
#5

Aha! Då är det ju bara fantasin som sätter gränser, man har tuff konkurrens…

BetterByDesign
1/28/14, 9:25 PM
#6

Har sett en del exempel på det tidigare att printa i lera men jag tycker att tekniken behöver några år till på nacken för att komma nära tex plastutskrifter, särskilt med hemma printers. Så du kan vara rätt lugn Rolnor :)

Annons:
[ton]
1/28/14, 10:53 PM
#7

Man kan ju använda sig av plastutskrifter för att sedan göra Gjutform på den

BetterByDesign
1/29/14, 11:40 AM
#8

Är gipsformar dom vanligaste gjutformarna?

[ton]
1/29/14, 1:12 PM
#9

Ja helt klart gips som gäller vid gjutning, finns stålformar och annat för stansning, exenterpressning men det är ju något annat.

BetterByDesign
1/31/14, 11:44 AM
#10

Okej! Tack för infon!

Om det är någon som vill prova att gjuta på en plastdetalj så får ni gärna hojta till.

[ton]
1/31/14, 11:51 AM
#11

Jag har en kompis som gör sina saker i dataprogram och sedan får han dom printade i plast som så är moderformen som han gjuter gipsformar av, bliver riktigt fina saker.

[rolnor]
1/31/14, 2:12 PM
#12

Virtuell drejning, häftigt! Kan inte vara så himla lätt att få in formkänsla via en mjukvara, eller?

[ton]
1/31/14, 2:28 PM
#13

Det lyckas bra för honom tycker jag, han gör saker i porslin så som lampor och vaser med olika rillor och andra mönster i skärven.

Annons:
[rolnor]
1/31/14, 3:45 PM
#14

Har han nån hemsida så jag kan kika?

sisela
1/31/14, 5:26 PM
#15

Jag har provat. Det är ganska kul men för mig och säkert andra keramiker går det fortare och smidigare (och är billigare) att själv modellera grejen i lera och sen gjuta av den, än att lära sig programmet och få grejen printad. Tekniken utvecklas ju dock hela tiden och det är kul att hålla koll på hur det funkar. Några som jobbat mycket med 3D-print+keramik är Flemming Tvede och en Theis nånting här i Danmark. Martin Kaldahl (också DK) har utforskat en del också. Finns en designgrupp i Sverige som gjort roliga saker, ev. heter de Flow, men kommer inte ihåg säkert. Några engelsmän har också gjort spännande projekt men får återkomma med namn.

sisela
1/31/14, 5:28 PM
#16

Vilket program använder du till 3D-grejerna? Eller handlar det bara om filformat til sist?

[ton]
1/31/14, 8:32 PM
#17

Jag vet inte om han fixat en hemsida ännu, men jag hör efter.

stefanandersson
1/31/14, 8:52 PM
#18

#15: Designgruppen Front gjorde ett projekt med möbler som de ritade direkt i luften så att säga – kanske är det dom/ det du syftar på

sisela
2/1/14, 1:36 AM
#19

#18 Ja precis! Tack! Front var det ju.

BetterByDesign
2/1/14, 11:16 AM
#20

Sisela: du kan använda vilket 3d program som helst i stort sett bara ditt 3d skrivar program kan använda sig av filen för att räkna ut hur den ska lägga upp plastlagren. 

Ska försöka göra en gipsavgjutning, behöver få hjälp med att ta det vidare från det sen bara. Kanske kan skicka det till nån av er?

Annons:
[rolnor]
2/1/14, 12:05 PM
#21

Är ju en del trix med att göra en form, beror på om det krävs flera delar för att den ska släppa tänker jag.

[ton]
2/1/14, 12:47 PM
#22

Beror på om det är baksläpp på formen eller inte, men en styckeform behöver inte vara så svår att göra. Man delar upp formen med lerremsor ovh gjuter en bit i taget.

Upp till toppen
Annons: