Annons:
Etikettvideo
Läst 1665 ggr
[SkansensKrukmakeri]
2014-02-06 18:57

Filmsnutt

Skansen har gjort en liten film från krukmakeriet!

http://www.youtube.com/results?search_query=Skansens%20krukmakeri&sm=12

Annons:
stefanandersson
2014-02-06 22:03
#1

Hoppas det är okej om jag lägger in en av filmerna direkt i tråden 🙂

[SkansensKrukmakeri]
2014-02-06 22:27
#2

No problem!!!

[rolnor]
2014-02-07 09:56
#3

Tack! Fina saker. Har köpt en sån grej med spröt som dom har i filmen, minns inte vad den kallas, har inte provat den ännu. Underlättar väl om man vill upprepa en form som man är nöjd med tänker jag.

L.A.E
2014-02-07 10:47
#4

En mycket bra film

[lermunken]
2014-02-07 10:48
#5

Jättebra filmat och väldigt didaktiskt förklarat av Lars Andersson, tycker jag. Men måste hon som berättar låta som hon tagit tre Valium? Det är klart att det kan vara medvetet, att man ska komma in i den där "slow"-grejen, men det låter sorgligt. Undrar också om det inte varit bättre att ha en fotdriven drejskiva, speciellt i en verkstad som folk besöker för att få en känsla av det traditionella "gamla" hantverket. Eller?

[ton]
2014-02-07 11:23
#6

Kul med en krukmakare mitt i Stockholm, hoppas att det kommer att gå bra. Hur mycket producerar ni?

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2014-02-07 13:23
#7

Tack för glada tillrop!

Det kommer nog att gå bra, mycket besökare så det gäller att hitta bra turistprylar i rätt prisklass, men med bra kvalitet som man verkligen kan stå för. En utmaning faktiskt.

Även om Skansen är ett museum ska krukmakeriet i första hand visa hantverket. Eftersom vi arrenderar ska också leva på det vi gör, så därför funkar det inte med en sparkskiva, vi skulle slita ut oss fullständigt. En viss charm med sparskiva naturligtvis…men…nej…

Vi räknar med att göra av med minst fem ton lera under första året, sen hoppas vi väl kunna dubbla detta! Vet inte om detta anses vara mycket eller lite men det verkar rimligt för oss!

HelenaAR
2014-02-07 15:53
#8

Blir lite sentimental av filmen och mins mina tre månaders praktik hos Peter. Då satt jag vid sparkskiva och lärde mig dreja, det var lite slitit i början. ;-) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: