Annons:
Etikettövrigt
Läst 1468 ggr
[ton]
2014-02-07 12:35

Vilka råmaterial undgår ni i produktionen?

Det kan ju finnas olika grunder till att man inte vill använda ett bestämt material, vad är grunden för er och vilket material handlar det om?

Annons:
Keraleij
2014-02-07 12:46
#1

Vill helst inte göra mig beroende av någon färdigblandad glasyr eller liknande produkt som kanske efter några år inte går att få fatt på längre.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

L.A.E
2014-02-07 12:49
#2

För oss är det nog Bariumkarbonat . Vi använder det fortfarande och det är mycket bra . Men vi har minskat ner mängden i visa glasyrer .

Annars är ju allt pulver farligt just  för dammet och torka golvet med vatten är ju ett måste.

Det är ända inte riktigt svar på din fråga!

pyromanen
2014-02-07 13:06
#3

Undviker det mesta: Bly, Cadmium, Nickel, Barium, Plutonium :-P Nej men skämt åsido. Jag är på väg mot en tillvaro där bara leror, järnoxid, kaolin, fältspater, kvarts, krita och aska ingår. Och så ved, aluminiumoxid och salt till ugnen då. Sålänge mitt lilla lager av "allt möjligt annat" finns kvar så använder jag det, men jag kommer inte köpa nytt av t.ex. koboltoxid olika lättlösliga metallsalter mm. Varför jag vill krympa ner materiallistan är främst miljöskäl. Både min egen lokala miljö, de som ska använda sakerna och de som jobbar vid utvinningen (exempel barnarbetare som samlar koboltmalm i Congo)

missan9
2014-02-07 13:39
#4

Jag har slutat helt med keramik. Inte enbart för miljön skull dock mer för ekonomins skull.

Bo§e
2014-02-07 14:05
#5

Bortsett från den miljömässiga aspekten, är det ju också en stor utmaning; att utröna hur långt man kan komma i sina uttryck, med ett minimum av material. Mineralerna som finns omkring oss, och som vi dagligen trampar fast under skorna, kan utan tvekan förvandlas till ett helt universum…

[ton]
2014-02-07 14:09
#6

Ja helt klart en rolig och spännande ingångsvinkel till keramiken, man kan ju med otroligt små medel komma fram till fantastiska resultat.

Annons:
[rolnor]
2014-02-08 10:33
#7

Kvarts är ju svårt att vara utan så jag använder helmask när jag jobbar med glasyr, Barium går ju att ersätta med strontium, men det är dyrare.

Godsagare
2014-02-09 11:31
#8

Krom.
Matchar inte min tennvita…

Upp till toppen
Annons: