Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1381 ggr
[ton]
2/7/14, 3:21 PM

råmaterial till glasyr

Hur många råmaterial behöver ni till era glasyrer?

Annons:
[rolnor]
2/7/14, 8:30 PM
#1

Beror helt på, hittar recept på nätet och i böcker med en himla massa ingredienser, kan tänka mej att det går att ta bort en del, recepten byggs kanske på vartefter dom modifieras? Hur många ingredienser använder du själv?

[ton]
2/7/14, 9:11 PM
#2

Oj det är så många att jag inte vet det, har nog ett par hundra färgkroppar och så alla andra typer av material som så klart är betydligt fler än färgkropparna. Klart att det är överdrivet kanske men samlar man så.

[rolnor]
2/7/14, 9:25 PM
#3

Ojdå, så mycket har inte jag, men jag köpte petalit och spodumen senast, jag har mer och mer intresserat mej för litium i recept, ersatte vid ett tillfälle kalifältspat mot petalit och det blev riktigt fint på porslin, räknar med att det blir fler såna här prov när jag få fart på min nya ugn. Tittade på analyserna i en annan tråd och tycker det är intressant att det finns så mycket natrium i kalifältspat och vice versa. Jag har beställt magnesiumhydroxid och ska prova det istället för magnesiumkarbonat, som kemist så tycker jag att det borde ha exakt samma egenskaper om man beräknar mängden men har läst att magnesiumkarbonat är förhållandevis stabilt och inte gärna släpper koldioxid, tänker att hydroxiden borde reagera snabbt med kvarts, ett experiment.

[ton]
2/7/14, 9:51 PM
#4

Man kan få syntetisk magnesiumoxid. Hydroxiden borde ju kunna fungera, men hur snabbt vattnet avgår får man ju testa. Lite irriterande för hud och ögon kan det väl också vara. Sepiolith är ett ämne som innehåller magnesium och är en bra tillsats för glasyrer, funkar som zinkoxid eller bentonit i slamman, det sväller och håller på glasyren under bränningen så det är bra vid råglasering.Lithium är ett mycket allsidigt ämne som kan många olika saker, t.ex. negativ värmeutvidgning i speciella blandningar. Provade en gång att ta hälften lithiumkarbonat och hälften ball clay och brände den glasyren reducerande, skitsnygg brun glasyr och stark och felfri, så jag tänkte att jag skulle testa den i elugnen och tog ut grejen efter avsvalningen, gick in i rummet bredvid och tog en fika, så hörde jag en kraftig smäll, gick in till det andra rummet och såg en oglaserad grej, glasyren hade blivit till ett pulver som låg vid sidan av grejen.

[rolnor]
2/8/14, 10:19 AM
#5

Kollade sepiolith, liknar väl talk ganska mycket i sammansättningen?Hi, hi, hälften litiumkarbonat, det ska jag testa, var inte glasyren rinnig?

[ton]
2/8/14, 10:49 AM
#6

Nej inte alls konstigt nog, men den skall glaseras relativt tunnt

Annons:
Upp till toppen
Annons: