Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 4208 ggr
loislane
2014-02-08 11:06

Glasyr

Om jag lägger en glasyr på som sedan ska glaseras med transparent blank ovanpå, tycker jag det smetar ihop när trans blank kommer på. Har jag låtit underglasyren torka för lite innan då?

Vad ska man tänka på när man lägger två olika glasyrer på varandra som har olika färg? ❤️

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Ulla
2014-02-08 13:24
#1

Vad är det du vill åstadkomma med din dubbelglasering?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[ton]
2014-02-08 14:13
#2

När man dubbelglaserar så finns det problem och fördelar både i obränt och i bränt stadium. Till att börja med så kan det andra lagret glasyr dra av första lagret glasyr om lerhalten inte passar samman, det kan vidare spricka så man får stora eller små krackeleringar i skiktet, det kan också bubbla upp så mycket att det inte går att få det snyggt igen. Men passar glasyrerna samman så har man ju fordelen att det är lättare att få det att täcka speciellt på grovstrukturerad keramik.

I bränt stadium så kan glasyrerna påverka varandra på både ett positivt sätt men också på ett väldigt negativt sätt, ett eksempel kan vara om du har en krom.pink glasyr som du överglaserar med en transparent glasyr som inehåller zink så försvinner färgen. Men en rolig varian är om man har både en väldigt lättflytande glasyr och en matt magnesium glasyr t.ex. och glaserar över så kan man få roliga ytstrukturer.

Bo§e
2014-02-08 14:29
#3

Ja, det finns mycket att säga om dubbelglasering… En sak att ha med i tankebagaget, är att den sammanlagda tjockleken av båda glasyrerna skall/bör vara ungefär densamma som ETT normalt "enkelglasyrlager", om man vill undvika onödigt mycket rinning. Det kan ju annars bli "väldigt mycket glasyr"…..

loislane
2014-02-08 19:52
#4

Tack för fina svar!

Men om man lägger engobe först, (som ju inte egentligen är glasyr) och vill pensla trans. blank ovanpå tycker jag det blir ihopsmetat. Men så kanske man inte kan göra? Att lära sig dreja är ju enklare än att förstå sig på glasyrerna, tycker i alla fall jag 😊

Har någon ett bra tips på en svensk glasyrbok där man kan lära sig från grunden?

❤️

Se skönhet i det icke perfekta.

HelenaAR
2014-02-08 20:22
#5

Engoben har du på på läderhårt gods innan skröj. Sen doppar du i glasyr som vanligt och glasyrbränner. :-)

loislane
2014-02-09 10:13
#6

Okej

jag har penslat på penselglasyr ovanpå en annan, kanske därför det smetar ut. Antagligen bättre att doppa då om det går 😕

Tack! ❤️

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
[rolnor]
2014-02-09 11:18
#7

Att pensla på glasyr övergav jag tidigt, det blir sällan bra. Jag jobbade med lergods initialt och då doppade jag godset i en benvit matt glasyr och sen i en transp. ofärgad glasyr. Sen sprutade jag på olika oxider, järn, kobolt, koppar, blev riktigt vackert och spännande.

loislane
2014-02-09 18:46
#8

Men är jag då lite knäpp som tycker om att det "inte blir så bra".  Är det helt fel att tänka så ur professionell  synvinkel ?

Jag gillar att det blir lite ojämt i glasyren när det är bränt.

Hur tänker ni andra som är etablerade på området, måste allt göras med perfekt resultat och varför? 🤪❤️❤️❤️

Se skönhet i det icke perfekta.

Claymore
2014-02-09 19:15
#9

#8 Stäng av dina öron så fort någon säger "det går inte", "såhär måste man göra för att det ska bli bra", "gör inte så" o.s.v. De rösterna kommer ofta från de som är rädda för att prova nåt nytt eller som inte haft tålamodet, kunskapen, intresset att lära sig rätt teknik för det uttryck de vill få fram. Det finns inga regler. Allt går. Tycker du om det brända resultatet har du gjort rätt, vad du än har gjort, vare sig du försöker tänka som proffs eller som amatör. I fallet om penselglasering och dubbeldoppning - för att undvika utsmetning av det undre lagret kan du t.ex. prova med att vänta längre innan andra lagret kommer på. Använder du köpe-penselglasyr är de ofta limmade och ger du bara limmet en chans att torka lite lagom blir det mycket svårare att blöta upp med ett nytt lager. Väntar du för länge kan det första lagret bubbla upp och då vet du att du ska vara snabbare…om du inte vill ha bubblor… Har du själv blandat penselglasyren kan du själv tillsätta lim för att förenkla både utpensling och lager på lagerteknik. Men igen: du måste inte, men du kan !

loislane
2014-02-10 09:13
#10

"Claymore"

Tack för dina goda råd. Antagligen är jag nog för ivrig och låter lagret torka för kort tid innan jag lägger på nästa. Du gav mig en god stämning i mitt sätt att jobba. ❤️

Jag undrar "lim" hur funkar det och har det något annat namn när man beställer?

Se skönhet i det icke perfekta.

[ton]
2014-02-10 09:19
#11

Underligt vad folk känner sig trampade på tårna så fort det talas om tekniker och vad som är så kallat riktigt. Det finns så klart det som är en vedertagen teknik och sedan att man kan bryta mot det när man lärt sig nog är ju en självklarhet.

[rolnor]
2014-02-10 10:11
#12

Jag delgav bara min åsikt, var absolut inte menat som pekpinne!

[ton]
2014-02-10 10:21
#13

Och din åsikt delar jag!

Annons:
Claymore
2014-02-10 11:20
#14

Vad är då en vedertagen teknik ? Finns det bara en ? Hur uppstod den ? Som jag ser på det finns det många vedertagna tekniker beroende på om/var man har gått sin utbildning och hur man på olika sätt har tillämpat de kunskaper man har fått sig till livs genom boklärdom eller praktiska prov o.s.v. För dig Ton finns det kanske bara en vedertagen teknik och den är "rätt" och ger ett "snyggt och riktigt" resultat. Inget fel i det, bra att det funkar för dig… Men för en nybörjare som kanske frågar mer än en lärare/keramikexpert kan det bli väldigt olika svar och det blir lätt förvirrande. Naturligtvis är det inte fel att bara lära sig en vedertagen teknik och när man väl lärt sig den prova utstickare. Precis som att det inte är fel att lära sig flera olika vedertagna tekniker att utgå från. Precis som att det inte är fel att strunta i alla vedertagna tekniker och bilda sig en egen. De få som bildar sig en egen teknik har i varje fall större chans att inte gå på alla vandringsmyter som snurrar runt som - det exploderar - det rinner - det fastnar inte - nu är det för sent - man måste ha en sånhär lera för att det ska "bli bra" o.s.v. De kan istället säga: Ja, jag gör så för att jag provat och det funkar för mig, med mitt material, med min teknik och för mina estetiska preferenser. #10 Vad din leverantör kallar limmet för kan variera men om du säger att du ska limma glasyr så borde de veta vad du behöver och hur du ska använda det.

Derst
2014-02-10 12:29
#15

Loislane, låter man det undre lagret torka för mycket är iallafall min erfarenhet att det övre skalar av sej. Jag brukar låta det undre sätta sej, o det går ganska snabbt, max någon minut, sedan tar jag en mjuk pensel som inte drar i det undre lagret!

[ton]
2014-02-10 13:54
#16

#9 Vid närmare eftertanke så har du rätt det finns inga vedertagna tekniker, alla som gör som dom har lust till gör riktigt! men då skall man heller inte fråga! för ställer man en fråga så får man ju räkna med ett svar. Och svaret är ofta en samlad kunskap genom flera årtusenden, och klart också att man kan fråga sig om dom som har samlat erfarenheter genom årtusenden hade rätt?

Claymore
2014-02-10 15:44
#17

Varning, filosofisk utvikning, lite OT. #16 Läs om, läs rätt… :-) Bli nu inte stött, jag trampar inte på någons kunskap, jag diskuterar ämnet, det här är väl ett diskussionsforum ? Jag påstår inte att det inte finns några vedertagna tekniker, jag påstår att det finns många ! Visst får man fråga, få ett eller flera svar och sen ändå göra som man har lust, skulle inte det vara tillåtet ? Får man inte fråga utan att slaviskt följa det ev. enda svar man får ? Vad är det som säger att det svar man får kommer från (om det finns en sån) en person som ensam besitter flera årtusendens samlade lärdomar eller praktiska erfarenheter och att det är enda sättet att göra det på ? Om man hade tillgång till en sån allvetande person, tja, då kunde man ju luta sig tillbaka och sluta prova sina konstiga idéer. Då hade det räckt med att ställa en fråga och fått svaret - det går inte, det blir inte rätt. Hade vi då haft hjulet, Picasso, datorer, läkemedel, miljöförstöring o.s.v, på gott och ont… När vet man att man vet allt ? Med detta ordfladder försöker jag bara belysa min åsikt att i jakten på att hitta sitt eget uttryck eller hitta nya, egna, så finns det inga regler. Naturligtvis finns det samlade kunskaper att ta del av, mer eller mindre hos olika personer, mer eller mindre provad i praktiken av olika. Men ofta är den kunskapen också designad för ett visst uttryck, med vissa material och för vissa processer. Och för min del, lika lite som jag tror på att Bibeln alltid har rätt och besitter all kunskap insamlad genom årtusenden, lika lite tror jag på att det bara finns ett rätt svar på vad det nu är tänkt att man ska hitta på med leran.

[ton]
2014-02-10 15:57
#18

Vem har över huvud taget kommit med ett svar på någon fråga som skulle vara den enda sanningen, inte i den här tråden väl?

HelenaAR
2014-02-10 17:26
#19

Alla kommer väl med sina egna förslag och erfarenheter och så får man prova och välja hur man själv vill göra. :-)

[rolnor]
2014-02-10 19:39
#20

#19 Ja, så enkelt tänkte jag.

Annons:
loislane
2014-02-11 08:43
#21

Jag är tacksam för alla svar, goda råd och hjälp jag får i detta forum. Sedan tar jag och blandar ihop det till en egen "glasyr" om ni fattar vad jag menar. Man kan inte få nog av kunskap.

Det blir finast om man kan doppa sin pjäs i glasyren "rolnor" det har jag provat. Just denna glasyr jag hade stod det inget flyttal på och den var tjock så jag förstod inte om jag kunde tunna ut den. Men jag gillar att pensla ibland.

Som nybörjare kan jag tycka att ribban är lagd väldigt högt upp och så ska det vara om man jobbar professionellt. Men mitt syfte är ett annat. Så för guds skull fortsätt att ös på med kunskap om hur det ska vara och inte vara, jag kommer att pröva båda sätten. Era åsikter är värdefulla för mig. Hade jag inte hittat detta forum hade jag inte vetat så mycket eller kunnat det jag kan idag. Just nu håller jag på med en kaffepanna och ska snart glasera den. Er förtjänst mycket av den kunskap som ni visat mig här med filmer på youtube osv. Ni är fantastiska och jag hoppas att ingen blivit trampad på tårna av denna tråd för det är inte meningen ❤️

Se skönhet i det icke perfekta.

HelenaAR
2014-02-11 09:31
#22

Det verkar ibland kunna bli lite hätsk stämning här, men jag tror det mest är att alla vill höras och dela med sig av sina kunskaper och det är ju trevligt.

Tunna ut glasyren till en tjocklek som du gillar att arbeta med, det går alltid att låta den stå och sen hälla av överskottsvattnet om det blev för tunt.

Jag brukar ha glasyren i stora hinkar om det ska doppas och då får den inte vara för tjock och sen kan jag ta lite mindre burkar att ha tjockare glasyr i för att pensla med. :-)

[rolnor]
2014-02-11 09:45
#23

Det ska vara högt i tak och konstnärer har hett temperament (fördom?)!

Upp till toppen
Annons: