Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2043 ggr
AnnaCecilia65
2/14/14, 6:18 PM

Litium/Barium/Karbonater

Vad gäller egentligen för litiumoxid/-karbonat? Är det olämpligt att ha i glasyrer som man ska ha på insidan av koppar och skålar? Kan man ersätta litiumkarbonat i ett recept med petalit?

Och vad gäller för bariumkarbonat? Vissa säger att man inte ska ha någon bariumkarbonat alls i glasyrer till insidor, andra att det är ok i halter upp till 20%.

Känner mig smått förvirrad av olika input man får kring olika ämnen i glasyrerna. Enligt en försäljare i en keramikbutik ska man inte ha några karbonater överhuvudtaget i några glasyrer som ska vara på insidan och inte heller någon som innehåller färgkroppar. Stämmer detta verkligen?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[rolnor]
2/14/14, 8:42 PM
#2

Litium används som medicin mot bipolär sjukdom och den har "seglat upp" som en "giftig" ingrediens i glasyr. Den är ju kraftigt flussande (sänker smältpunkten) och används som regel i små mängder i glasyr. Man ska inte äta litiumkarbonat men jag vill hävda att det inte föreligger någon som helst risk att använda nån-några % i glasyr. Jag tycker det känns fel att använda glasyrer som innehåller mycket Barium, s.k. "bariummatta glasyrer" inuti livsmedelskärl, men det är liten risk att faktiskt förgiftas även av det om du frågar mej. Bariumkarbonat går att ersätta mot strontiumkarbonat är min erfarenhet, men jag vet inte om det alltid funkar, strontiumkarbonat är  dyrare men ogiftigt. Jag skulle inte ge bort eller sälja en bytta avsedd för sillinläggning (syra kan lösa ut barium) med 30% Barium i glasyr på insidan.

[rolnor]
2/15/14, 10:38 AM
#3

Nu försvann ton´s inlägg så jag får kommentera det här med petalit också; Att hantera petalit är mindre farligt än att hantera litiumkarbonat (alltid undvika att andas in damm gäller) men i den färdiga glasyren så spelar det ingen roll varifrån litium kommer, om det är från karbonat eller från mineralet petalit.

[ton]
2/15/14, 11:44 AM
#4

Man kan inte byta lithiumkarbonat rakt av mot petalit eftersom med petalit får du ju också aluminium och kvarts, men du kan räkna om receptet och är det inte höga halter så kanske du kan byta ut mot petalit. Något % tal för bariumkarbonat kan man inte sätta men faktum är att små mängder gör glasyren mera stabil rent kemiskt, och andra karbonater? krita är ju ett karbonat och ett av dom absolut viktigaste, skulle man inte få ha krita i en glasyr? Färgkroppar är ett brett område och kan inte kategoriskt besvaras med ja eller nej, man får ta ett stain åt gången och prata om just gällande annars bliver det för mycket att skriva om.

Upp till toppen
Annons: