Forma och dekorera

Vaser

2014-02-15 14:13 #0 av: [Ante333]

Verkar vara i ropet nu med höga vaser

Anmäl
2014-02-15 14:44 #1 av: [Ante333]

Fint med vitglasyr över oilspoten

Anmäl
2014-02-15 14:46 #2 av: [ton]

Fint.

Anmäl
2014-02-15 14:54 #3 av: [Ante333]

Tack.. Defekter blir fina effekter också

Anmäl
2014-02-15 16:26 #4 av: [Ante333]

Grymt sajten e mobil anpassad nu

Anmäl
2014-02-15 16:38 #5 av: rolnor

Snyggt Ante.

Anmäl
2014-02-15 18:10 #6 av: missan9

Varför måste alla vaser vara så lika


Anmäl
2014-02-15 18:13 #7 av: [Ante333]

Det är serieproduktion

Anmäl
2014-02-15 18:42 #8 av: missan9

Duktig du é Ante

Anmäl
2014-02-15 19:34 #9 av: Bosse Cebex Gbg

Hej,

Vad tiden går...här är några vaser som jag gjorde för ca 30 år sedan....  En drejad/klämd, och en byggd.  I båda fallen har jag jobbat med en underliggande s.k. "reaktiv engobe", täckt med en matt vit glasyr.

Lågbränt stengods, ca 1180°C / oxiderande  

Anmäl
2014-02-15 20:49 #10 av: [Ante333]

Fina alster ja visst vad tiden går fort

Anmäl
2014-02-16 11:48 #11 av: [Ante333]

Den finaste oilspoten en kinesisk vinkanna jag har kopierat rakt av

Anmäl
2014-02-16 16:36 #12 av: rolnor

Snyggt, har det krävts många recept för att få fram oilspotten? Vi har diskuterat det tidigare, är det kritiskt med brännförloppet?

Anmäl
2014-02-16 18:15 #13 av: [Ante333]

Jag har drejat nya kulkvarnsbehållare nu. Alla recept på nätet ska brännas runt 1300 grader med lång hålltider för att allt ska lägga sig ner snyggt. Dom bygger på massa fältspat och magnesium innehåll men jag har räknat ner den och tror man aldrig blir nöjd. Nu har jag en ny på g. Ska bara hitta balansen mellan aluminium kisel nu. Kul e det när man öppnar en provugn

Anmäl
2014-02-16 20:31 #14 av: rolnor

OK, jag har läst en del om oilspot, att den ska brännas oxiderande, verkar kritiskt att järnoxiden ska bubbla upp men inte helt flyta ut, skulle vara kul att få till en sån, vet inte om min ugn passar till det.

Anmäl
2014-02-16 20:48 #15 av: [Ante333]

Klart den går ta en typisk kinesisk harpäls och bränn oxiderande och du ska glasera väldigt tjockt ej under 2,5 mm- då ser du om den funkar och kokar som den ska. se till att den innehåller talk och gärna dolomit i receptet och runt 7-8% Järnoxid- min har bara fältspat dolomit talk och kvarts och så järnoxid..

Anmäl
2014-02-16 20:56 #16 av: [Ante333]

Järnoxiden flyter inte ut så lätt glasyren ska vara seg.. du kan bränna om den många ggr om du inte går för högt upp i tempen då förstör du dom små runda fläckarna.. problemet för mig var just att smälta ut den fint .. nu behöver jag ingen hålltid längre och jag kör den till 1250 grader. grundreceptet till den högre tempen blev djupsvart utan kobolt till hjälpmedel. men när jag ökade på dolomiten och sänkte alkalierna så ville grunden bli gröntonad istället så man får fuska med någon procent kobolt.

Anmäl
2014-02-16 21:53 #17 av: rolnor

Tack, viskositeten/utjämningen/topptemp är väl det mest kritiska, att ha lagom mängd magnesium i har jag missat, ska se om jag hittar några bra recept.

Anmäl
2014-02-16 21:59 #18 av: rolnor

Finns en del recept på nätet, även kommentarer om brännförloppet, ett recept som är enkelt;

Traditional Oil Spot Cone 10/ 11 oxidation

80.2      Custer Feldspar (Potash)

5.7     Silica

3.8     Whiting

4.7     Talc

5.7     Bone Ash

8.5     Red Iron Oxide

Anmäl
2014-02-17 19:38 #19 av: [Ante333]

Man får testa och räkna ner det. benaska intressant för järnröda färger. Här e oilspot proverna som blev om brända i saltugnen

Anmäl
2014-02-17 21:19 #20 av: [Ante333]

Skulle jag ha provat det hade jag ändrat det.. Testa bägge 2 nu

Custerfeldspar  65,6

Kvarts 11,1

Dolomit 3,89

Talk  4,81

Ben aska 5,83

Järnoxid 8,5

Anmäl
2014-02-18 09:29 #21 av: rolnor

Du har mindre fältspat i ditt recept, kommer det att sänka smältpunkten? Fina små prover du fått fram.

Anmäl
2014-02-19 08:27 #22 av: Chihiro3

Oj va snygga vaser, Ante! 

Jag är sjuuukt avundsjuk på din skicklighet!Ler

Anmäl
2014-02-19 09:21 #23 av: [Ante333]

Tack det är bara att prova sig fram,, har inte provat den glasyren jag ändrade här ovan jag bara tittade och funderade..

Anmäl
2014-02-19 10:48 #24 av: rolnor

Jag förstår att du inte vill avslöja alla tricks för att få fram en fin oilspot, men jag frågar i alla fall; Hur skulle du bränna ett sånt här recept? Oxiderande förstås, 1300? Utjämning?

Anmäl
2014-02-19 21:30 #25 av: [Ante333]

Jag skulle inte vilja bränna så högt i min ugn och kanske en timmes hålltider på det. Jag provbränner en variant på denna nu inatt jag har mindre aluminium och mindre kisel än ditt recept här och fff fältspat e en bra ersättare för custer feldspar kiselsyran blir ngt mindre med den

Anmäl
2014-02-19 21:30 #26 av: [Ante333]

Jag skulle inte vilja bränna så högt i min ugn och kanske en timmes hålltider på det. Jag provbränner en variant på denna nu inatt jag har mindre aluminium och mindre kisel än ditt recept här och fff fältspat e en bra ersättare för custer feldspar kiselsyran blir ngt mindre med den

Anmäl
2014-02-19 21:31 #27 av: [Ante333]

Tryckte visst 2ggr på mobilknappen här

Anmäl
2014-02-20 10:03 #28 av: rolnor

OK, tack för att du delar med dej, det är såklart bättre om man kan bränna lägre, sparar element, el och även ugnen.

Anmäl
2014-02-20 12:05 #29 av: L.A.E

Ante 333, nu bli man sugen igen att göra glasyrer .Ska hämta kalciumkarbonat i Filipstads trakten där dom bryter det i en stor gruva. Säljs mest som sjö kalk så man får väl sikta det kanske.

En bild på en vas som jag har porslinslera på och sedan glasyr .

Anmäl
2014-02-20 12:10 #30 av: Bosse Cebex Gbg

Vacker..!  :-)

Anmäl
2014-02-20 16:54 #31 av: [Ante333]

Fin vas!! Blandade provet här ovan med benaska i funkade inte så bra rödbrunt utan prickar... Men ett annat prov med fältspat talk nästan 20% av den. och lite fritt och 8% järnoxid blev det oilspots prickar av.

Anmäl
2014-02-20 17:07 #32 av: [Ante333]

Talk e lurigt i en glasyr,,, den flyter på ytan maler man en glasyr med mycket talk får man ha en lång malningstid..

Anmäl
2014-02-20 17:19 #33 av: [Ante333]

Finns många recept på nätet och en miljon olika material.. jag önskade allt fler tänkte i segerformlar som vill lära sig mer om glasyr..

Anmäl
2014-02-20 17:42 #34 av: rolnor

Ja, det borde jag lära mej, är väl ganska komplicerat med silikatkemí. Jag kommer nog att bränna en ugn med olika oilspotprover, finns mycket på nätet som ser intressant ut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.