Annons:
Läst 3107 ggr
karinpalm
2/18/14, 10:10 AM

guld på raku

Om man ska bränna om en trasig Raku pjäs och vill sätta guld över det trasiga, hur håller godset då ihop, jag menar att lim försvinner väl i bränningen.

Är det så att guldet smälter ihop delarna?  -är det någon som vet hur man gör?

Annons:
Kissinger
2/18/14, 11:01 AM
#1

Man kan lägga på en limsträng, vänta ett litet tag, och sedan dutta på bladguld.

karinpalm
2/18/14, 9:40 PM
#2

Tack ! limsträng med bladguld , det ska jag pröva.

Eva-Karin
2/18/14, 10:32 PM
#3

Man limmar som regel efter bränningen. Jag brukar blanda epoxy (tvåkomponentslim) med brons eller aluminiumpulver. Använder det som lim och får då mycket fina tecknade sprickor i guld eller silver där överflödet tränger ut vid ihopsättningen. 

Lycka till!

karinpalm
2/19/14, 1:54 PM
#4

Tack igen! kul stt få flera tips på guld-lim i Raku. Nu har jag en fråga till: jag har fått ett glasyr recept i Raku som ska bli guld men som inte blir det för mig! Funderar på om min ung reducerar för mycket. Vet någon vad som kan vara fel? 80 % boraxfritta 20 % kaolin 3 % kopparoxid

[ton]
2/19/14, 3:28 PM
#5

Kan aldrig bli guld med det receptet!

[rolnor]
2/19/14, 7:47 PM
#6

Brukar inte guld-glasyr innehålla en väldig massa manganoxid? Den ska då brännas oxiderande om jag minns rätt. Jag tänker att din raku-glasyr kan bli metallisk om man efterreducerar godset?

Annons:
karinpalm
2/20/14, 10:44 AM
#7

Tack för era svar, glasyren blev matt och tråkig vad jag minns, det var förra våren jag brände med den och jag la ner godset i sågspån direkt efter bränningen. Det stämmer nog att det inte kan bli guld av den glasyren tyvärr.

Bo§e
2/20/14, 11:48 AM
#8

Karin,

Receptet beskriver en klassisk kopparbaserad rakuglasyr, som under rätt omständigheter (rätt tjocklek, och rätt reducerad i tunnan) visst kan få större eller mindre "guldfärgade" stråk.  Det som liknar guld, är i själva verket metallisk koppar, som reducerats fram.  Den enda synpunkten jag har, är att 3% kopparoxid känns en aning snålt….men vi vet ju inte vilken boraxfritta receptförfattaren har använt….

Ett "säkert" recept till en rakuglasyr som kan ge den här metalleffekten, är:

Fritta "169" (samma som "gamla" M623), med 4% kopparoxid tillsatt. Enkelt..!  

Benämningen "guldglasyr" känns litet missvisande, eftersom sådana här glasyrer kan ge mycket varierande resultat, beroende på handhavande.

[ton]
2/20/14, 11:51 AM
#9

Gör som rolnor skriver ta 10-20 % mangan och en del järn och en enstaka % kopparkarbonat/oxid och slopa kaolinet och ta i stället 1-2 % bentonit och stoppainte i sågspån. Men men du måste prova dig fram med olika variationer på oxiderna. Molybdenoxid är bra men ju inget vanligt råmaterial för keramiker.

karinpalm
2/20/14, 4:58 PM
#10

Jag använde fritta 169, jag förstår att det har att göra med låg eller hög smält,men jag blev jätte glad för det nya receptet "Bosse"! och spännande att få många förslag, nu har jag lite att pröva när våren kommer .

[Ante333]
2/20/14, 5:24 PM
#11

Ere någon som behöver Molybden så har jag.. fin till metalleffekter

[rolnor]
2/20/14, 5:49 PM
#12

Molybden är väl hyffsat dyrt?

[ton]
2/20/14, 8:41 PM
#13

Bosse vad menar du med guldeffekt? koppar ser väl inte ut som guld?

Annons:
Bo§e
2/20/14, 10:25 PM
#14

Den alldeles "färska", fortfarande ej oxiderade kopparn, är faktiskt ganska "gyllene", och uppfattas ofta som "guld", även om beskrivningen inte är alldeles korrekt. Om man inte behandlar föremålet, kommer kopparbeläggningen att oxidera ganska snart. Man kan förhindra oxidation genom att spreja ett tunt skikt fixativ, eller starkt uttunnad zaponlack (som blir "osynlig"). Ett sådant behandlat föremål bör givetvis inte användas i hushållet… Benämningen "guldglasyr" är kanske litet slarvig, men är en populärbenämning som jag ofta hört genom åren. En mer korrekt, men litet längre beskrivning skulle kunna vara: "Kopparinfärgad rakuglasyr, som i vissa fall frambringar metallisk koppar"… "Guld" har dock en magisk klang…. :-)

[ton]
2/20/14, 10:43 PM
#15

Men riktigt guld utseende glasyr kan man ju få med enkla medel och som är så beständig att det går att använda i bygkeramik.

karinpalm
2/21/14, 9:47 AM
#16

Hur får du det utseendet, och beständigheten?

[ton]
2/21/14, 11:58 AM
#17

Beroende av den glasyr man använder så handlar det om den riktiga kombinationen av oxiderna. En sådan glasyr som bränns vid 1000 grader ca. bliver säker om man har bly i och utan bly handlar det om hur mycket kvarts som kan upplösas i smältan, men här är det lättast om man kommer upp över 1100 grader men kan även gå på lägre temp.

karinpalm
2/21/14, 11:33 PM
#18

Tackar för svar! men det verkar väldigt svårt , jag får nog hålla mig till koppar glasyrerna tills jag blir lite duktigare glasyr blandare.

[ton]
2/21/14, 11:41 PM
#19

Varför det? det är ju bara att köra på med prov annars bliver du ju aldrig bättre, varför vara rädd för lite råmaterial?

karinpalm
2/22/14, 9:59 AM
#20

Du har helt rätt, hur kan ett exempel på en sådan rakuglasyr se ut?

Annons:
Upp till toppen
Annons: