Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1191 ggr
Rozzy
2014-02-19 00:56

Vedeldat inspiration

Hej, nu var det ett år den vi brände i vedugnen hos mina kära vänner Tomas och Monica. Känner mig inte så hemma på detta. Har ni några favoritglasyrer som blir fina i vedugn? Ska bränna mina figurer människor och djur. Vi ska upp i stengodstempratur :) det blir nog reducerat och/eller lite kristall (tempen kommer nog att stampa lite när vi tar kaffepausar…hoppas det:) Jag bränner i vanliga fall med gasol och jobbar med Raku. Ved är nytt och det blit inget utplock innan ugnen svalnat. Det som ligger närmast till hands är oxider, det blir ju fint på figurer…eller tråkigt… Behöver lite inspiration… mvh Rozzy

Annons:
pyromanen
2014-02-19 07:58
#1

Celadon, chun eller shino …  Är väl för tråkigt att nöja sig med oxider 🙂. Vet inte hur dina figurer ser ut o då är det svårt att tänka sig vilka glasyrer de ev kunde passa i…

[rolnor]
2014-02-19 11:04
#2

Lite konfunderad när du pratar om reducerat/kristall, om man reducerar i en vedugn kommer inte Kristallglasyrer att funka.

stefanandersson
2014-02-19 20:55
#3

#2: Rozzy kanske syftar på att det brukar bli kristaller i avsvalningen – ganska vanligt efter vedbränning i lite större ugnar. 

#1: Ett förslag är att du lägger en porslinsengobe över din vanliga lera. Den kommer lättare ge kristaller skulle jag tro. Om du redan har skröjat kan en vit opak glasyr (till oxidation) bli mycket effektfull men frågan är hur det kommer se ut på dina skulpturer 🤔.

Vilka är det som du bränner hos Rozzy?

[rolnor]
2014-02-20 10:07
#4

OK. tänkte att det var nån slags kristallglasyr.

Upp till toppen
Annons: