Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3187 ggr
risene
2/19/14, 10:17 PM

Papperslera

Hejsan!

Jag har kollat runt lite här på sajten och sett ganska många trådar om just papperslera, men jag blir bara mer förvirrad när jag läser allt ni skrivit tidigare, så då tänkte jag att det är smidigast att bara fråga det jag undrar över.

Alltså, jag har funderat på att börja skulptera i papperslera. Jag är hemskt mycket nybörjare på området, så jag kan inte så mycket.

Så, det jag undrar över är väl mest detta:
Kan man använda papperslera till större projekt? (alltså typ runt 80-100cm?)

Finns det olika sorters papperslera? Och hur vet man vad man använder till vad?
Kan den lufttorka? (kommer inte att ha tillgång till brännugn nämligen), och använder man olika när man gör te x smycken, små saker, och saker i större storlek?

Tål leran vatten?
Kan man måla/lacka leran sedan den torkat, och vad ska man då använda sig av för färg/lack?

Det här kanske är precis samma frågor som andra redan har ställt tusen gånger, men jag vore hemskt tacksam för svar!!!

Hälsningar / Emma

Annons:
ramjambam
2/23/14, 7:20 PM
#1

Papperslera är bra till stora föremål. Bäst att bränna föremålen, efter den har torkat. 

Finns lika många sorter papperslera som det finns keramiker som använder det.

Materialet tål inte vatten i obränt skick. Ingen keramiker kommer att ha testad lack, det får du utforska själv.

Rozzy
3/1/14, 12:28 AM
#2