Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3187 ggr
risene
2/19/14, 10:17 PM

Papperslera

Hejsan!

Jag har kollat runt lite här på sajten och sett ganska många trådar om just papperslera, men jag blir bara mer förvirrad när jag läser allt ni skrivit tidigare, så då tänkte jag att det är smidigast att bara fråga det jag undrar över.

Alltså, jag har funderat på att börja skulptera i papperslera. Jag är hemskt mycket nybörjare på området, så jag kan inte så mycket.

Så, det jag undrar över är väl mest detta:
Kan man använda papperslera till större projekt? (alltså typ runt 80-100cm?)

Finns det olika sorters papperslera? Och hur vet man vad man använder till vad?
Kan den lufttorka? (kommer inte att ha tillgång till brännugn nämligen), och använder man olika när man gör te x smycken, små saker, och saker i större storlek?

Tål leran vatten?
Kan man måla/lacka leran sedan den torkat, och vad ska man då använda sig av för färg/lack?

Det här kanske är precis samma frågor som andra redan har ställt tusen gånger, men jag vore hemskt tacksam för svar!!!

Hälsningar / Emma

Annons:
ramjambam
2/23/14, 7:20 PM
#1

Papperslera är bra till stora föremål. Bäst att bränna föremålen, efter den har torkat. 

Finns lika många sorter papperslera som det finns keramiker som använder det.

Materialet tål inte vatten i obränt skick. Ingen keramiker kommer att ha testad lack, det får du utforska själv.

Rozzy
3/1/14, 12:28 AM
#2

Hummmm, vad menar du… Det kan vara lite lite svårt för oss här i forumet för det är många keramiker, vi jobbar kanske mer med äkta lera mixat med papper så när vi menar papperslera så menar vi den. Fast många andra som skriver papperslera menar oftast ren papperslera endast av papper och vatten/ tapetklister - den kan man måla hur man vill olje och vatten, akryl baserat lacka hur du vill, men den går inte bränna med glasyrer för då brinner hela skålen upp :) Keramisk lera typ porslin stengods och lergods finns det oxå pappers lera, Den kallas samma men den leran tål i höga tempraturer och kräver en keramik ugn och man har glasyrer på. Pappret brinner upp i leran men leran/keramiken blir kvar. Ingen av dessa leror lämpar sig bra ute…vattnet tränger ofta in i de håligheter som uppstår när pappret brunnit upp och det blit frostsprängningar. man kan ta in dem på hösten… Vill du ha recept och inspiration kolla youtube där finns massa spännande pappersarbeten. Har du annars tex testat plastisk betong…armera det och du kan ha det utomhus och bygga vad du vill :) mvh

[rolnor]
3/1/14, 11:18 AM
#3

Papper blandad med tapetklister är väl papier maché? Finns färdig papperslera att köpa.

Upp till toppen
Annons: