Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2104 ggr
sisela
2/26/14, 11:36 AM

Molochite och gjutlera?

Hej, För att göra det riktigt besvärligt för mig ska jag gjuta en massa kantiga fat i porslin. De har långa raka sidor som såklart slår sig en del i bränningen. Nu har jag köpt molochite och blandat i gjutleran. Det står i ceramas katalog att det hjälper stabiliteten att blanda i 10-25%. Jag har blandat i 20%. Har inte hunnit bränna provet än. Jag är nyfiken på om någon här har erfarenhet av att blanda molochite i porslinsgjutlera och hur mycket stabilare det blir i bränningen?

Annons:
ramjambam
3/1/14, 1:02 AM
#1

Borde ge rätt så bra stabilitet i bränningen, men att hålla Molochite i en gjutlerablandning utan att det fällar ut kan bli svårare. Om gjutningen gick bra har du väldigt få problem framför dig.

sisela
3/1/14, 1:24 AM
#2

Jaha, det låter bra! Ja gjutningen var inga problem alls. Massan skulle bara tillpassas lite som komp. för all extra torrvara som blandades i. Jag rapporterar hur det gått efter bränning.

[ton]
3/1/14, 1:45 PM
#3

Om man skall bevara translucensen i skärven så måste ju även chamotten sintra så som den övriga skärven och så är man på samma ställe som om man ingen chamote hade! Nej det är problemet med porslin, man kan så klart få bränd kaolin med cementfinhet, men även den kan ju störa ljuset. Och om translucensen inte är vigtig så väljer man en annan typ lera.

sisela
3/8/14, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jaaa… Det gick inte helt som jag tänkt mig. Den första skålen jag brände var rätt tunn och slog sig därför alldeles för mycket. Nu har jag gjort en skål med samma porslinsmassa men tjockare gods och en (också tjockare) med massan med 20% molochite. Den UTAN molochite blev nästan helt perfekt och den med molochite slog sig lite. Konstigt. Jag får prova igen med några fler. Ser ut som det kan gå att göra dessa skålar åtminstone.

Ulla
3/8/14, 7:22 PM
#5

Intressant. Jag har upptäckt att det inte är helt lätt att gjuta. Får ofta problem med att det slår sig. Det har gjort att jag drar mig för att gjuta. Kul att se att du är mera uthållig. Du kommer säkert att få ordning på det så småningom.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
3/8/14, 7:28 PM
#6

Jag gillar att gjuta och gör det mycket, men tre-och fyrkantiga skålar brukar jag inte göra. Gillar det inte så mycket och det går ju lite mot lerans "natur" att göra så raka kanter. En beställning är ju en annan sak. Då jobbar jag gladeligen med trekanter :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: