Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1305 ggr
sofiamargareta
3/4/14, 12:11 AM

blålera till lergodsglasyr

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att använda sig av Blålera när man blandar lergodsglasyr? Bränner i ganska hög lergodstemp, 1060 grader. Antar att man får använda sig av en ganska liten del Blålera i glayren då… men vad kan/bör man ha i mer?

Undrar också om det är möjligt att blanda glasyrer med aska i till lergods? Även här är det väl en ganska liten del aska som gäller då… anledningen till att jag frågar är att min ugn endast går i lergodstemperatur, jobbar annars med engober + transp glasyr men det vore roligt att experimentera lite!

Annons:
[ton]
3/4/14, 8:36 AM
#1

Det var vanligt att man hade lera i glasyrerna förr i tiden hos krukmakarna som använde Blyglasyrer, fördelen är att man då sänker glasyrens upplöslighet så att engoberna inte upplöses av glasyren. Men det beror på glasyren vad du får för resultat, prova med 5-10 % så ser du vad som händer, och aska är bäst vid högre temp men du kan prova med mindre mängder liksom med leran.

sofiamargareta
3/4/14, 11:53 AM
#2

tack för svar!

har du något tips på ett bra recept att pröva sig fram med?

(alltså vad man ska ha i glasyren mer än blålera)

[ton]
3/4/14, 12:50 PM
#3

Det beror ju på vad du vill ha för resultat!

Bo§e
3/4/14, 1:40 PM
#4

Eftersom bly numera är uteslutet, rekommenderar jag att utgå från någon boraxfritta, gärna lågsmältande (t.ex. någon av de boraxfrittor som säljs som "rakuglasyr").  Du måste experimentera med mängden lera.

sofiamargareta
3/5/14, 11:01 PM
#5

ja, jag har nästan ingen erfarenhet alls av att blanda egna lergodsglasyrer, endast stengodsglasyr… och där kan man ju blanda en enkel glasyr av endast aska + lera om man så vill:) blir ju lite knepigt när man vill få ner smältpunkten och ändå jobba med sådana ingredienser!

resultatet, om man tänker på färg och så känns inte så viktigt i nuläget, endast att få en glasyr som smälter ut bra och som jag sedan ev kan experimentera med att färga in med oxider o.s.v… har precis börjat experimentera med detta och blir tacksam för hjälpen på traven!

sofiamargareta
3/7/14, 1:12 PM
#6

men kanske att utgå från boraxfrittan + 5-10% Blålera?

Annons:
Upp till toppen
Annons: