Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1694 ggr
tippex
2014-03-04 08:03

Blir tokig

Jah har nu prövat olika temperature på Cebex Koppargröna matta stengodsglasyr nr 2501 men den blir likt f..b svart. Min ugn bränner 40 grader för högt, men jag har sänkt temperaturen. Vilka grader jag än tar så blir glasyren svart. Igår körde jag en ugn med bara den glasyren i för jag har funderat om någon annan glasyr har "smittat" den gröna, när jag har haft något svart med. Allt är svart! Glasyren ska kunna brännas i 1220-1260. Har du nått tips om vad det kan vara för fel????

Annons:
[ton]
2014-03-04 08:37
#1

Ta kontakt med säljaren, det är ju dom som har ansvaret för deras produkt!

Bo§e
2014-03-04 09:21
#2

2501 är en gammal Cerama-glasyr, och den borde fungera om du lagt den på vit lera, och inte bränt för högt.   "Det svarta" kan också bli dominerande om glasyren läggs för tunt…..

Undvik järnhaltig lera, lägg inte glasyren för tunt, och bränn inte för högt.

[ton]
2014-03-04 10:14
#3

Låter som en dålig glasyr, om det är så svårt att få den som den skall vara.

tippex
2014-03-04 16:09
#4

Jag använder samma lera som när den blev fint grön för ca ett år sedan. Kan den ha blivit gammal ???

[ton]
2014-03-04 16:52
#5

Nej men har du rört runt ordentligt?

tippex
2014-03-05 07:18
#6

Ja, jag har rört helt enligt ordningen. Det konstigaste är att den har funkat så fint förr, så jag fattar ingenting. Har sänkt temperaturen med 40 grader, så den bränns på 1240.

Annons:
[ton]
2014-03-05 08:36
#7

Kan ju hända att kopparoxiden eller karbonatet sedimenterat under arbetets gång snabbare än andra material i glasyren så att resten av den glasyr som är kvar har en högre koncentration av koppar än tänkt. Bara en spekulation!

Bo§e
2014-03-05 08:42
#8

Det är ett ganska outforskat område, och inte dagligen förekommande, men vissa s.k. "effektglasyrer" med komplicerat innehåll KAN faktiskt bli för gamla, om de förvaras länge (flera år) uppblandade med vatten. Under förvaringen löses vissa salter ut, och mättar vattnet (som lösning) i stället för att finnas kvar som stabil "olöslig" glasyrkomponent. Det allra vanligaste symptomet är att glasyren "kryper", och bildar "öar" på godset när den bränns (dvs när den är tillräckligt tjock). Man kan heller inte längre lita på gamla inkörda flytviktsvärden (vanligen), och för att inte glasyren skall ligga för tunt, tvingas man ibland gå upp i helt galna baumétal. Krypningarna slipper man dock inte undan….  

Under åren har jag hunnit se detta fenomen ett antal gånger, men utan att finna någon annan gemensam nämnare, än att det alltid handlat om komplext sammansatta effektglasyrer, och att glasyren förvarats länge i vatten. 

Tippex' beskrivning pekar mot att glasyren är för tunn, men frågan är VARFÖR den i så fall är det….?

[ton]
2014-03-05 09:07
#9

Det är ju inget nytt vetande det där, tycker det är konstigt att producent eller leverantör inte talar om att glasyren inehåller t.ex. lithiumkarbonat eller liknande, så att man bara rör upp den mängd som man kommer att förbruka.

Bo§e
2014-03-05 09:29
#10

Nej, det är ingen ny kunskap, men det diskuteras sällan. Och att problemet oftast dyker upp i samband med "köpeglasyrer" är symptomatiskt, eftersom tillverkarna aldrig är intresserade av att diskutera innehållet i sina produkter. Problemet dyker överraskande upp då och då, med vissa glasyrer. Dock alltid efter lång våtförvaring. 

Många glasyrer är framtagna enbart för att vara spännande och kul, och här har man ofta fått göra avkall på en del praktiska aspekter.

[ton]
2014-03-05 11:30
#11

Det är väl oftast en fråga om pengar som vanligt, alla vill tjäna så mycket som möjligt och så väljer man den billigaste lösningen och inte den som är mest hänsiktsmässig. Och så är det för dåligt att man inte informerar om omständigheterna angående hur man skall bete sig.

tippex
2014-03-06 07:20
#12

Tack alla snälla ni som försöker hitta en lösning! De som är lite märkligt är att jag hade en burk med lock i samma bränning och på lockets undersida finns lite av den vackra gröna färgen, varför just där när alla andra grejer är svarta????

[ton]
2014-03-06 08:34
#13

Händer typiskt när det är frågan om att en glasyr svettar. t.ex natrium förångas lätt i en glasyrbranning och då kan man få olika resultat, typiskt fenomen att det inuti blir annat resultat än utanpå. Här hjälper det mest med en långsam bränning då dom förångande materialen stannar kvar bättre om dom får tid på sig. Förångningen sker snabbast när molekylerna utsätts för snabba temperaturväxlingar, då hinner dom inte att inordna sig i ett system.

Annons:
Upp till toppen
Annons: