Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 3496 ggr
emma_h
2014-03-06 17:56

Prissättning av keramik till café

Hej!

Har fått en beställning på en relativt stor kvantitet till ett café här i Stockholm. 

Nu är bara frågan, vad sjutton tar man betalt? Har hört mig för med några kompisar som också befinner sig i keramikens värld och där är förslaget att sälja till inköpspris, dvs ungefär 50 %.

Beställningen rör sig om en mindre kaffekopp, utan öra med med emblem. Hade jag sålt den själv hade jag försökt ta 210 kr. Är det kanske rimligt då att sälja den för 105 kr?

Eller ska jag sätta priser exkl. moms? 

Låt säga 210 inkl. moms, och då alltså sälja för 157,5 kr?

Och sedan sätta rabatter på större kvantiteter? 10% vid köp av 20 artiklar, etc?

Förslag mottages tacksamt!

Annons:
Praefatio
2014-03-06 18:09
#1

Vad gäller skatt osv. är det nog bäst att du pratar med Skatteverket så att ingenting blir fel. Är dock nästan 100% säker på att ett företag som säljer till ett annat företag inte lägger på någon skatt på priset. Du blir ju en typ av grossist.

Vad gäller prissättning så skulle jag säga att det är helt upp till dig, vad som känns okej. Inköpspris, dvs. 50% exkl. moms, känns väldigt generöst och då behöver du absolut inte dra av någon mängdrabatt. Fullt konsumentpris skulle jag nog personligen inte sätta, då skulle jag ge något slags mängdrabatt på hela beställningen, kanske 25%.

Men som sagt, börja med att titta på vad Skatteverket säger. Behöver du lägga på moms så förändrar det ju prisbilden rätt rejält. Slutligen är det ju viktigast att föra en dialog med caféet i fråga, så att prissättningen känns rimlig för dem med. Kanske kan ni komma fram till någon deal där du får reklam för ditt företag ("allt vårt porslin kommer från emma-h, telefonnummer/hemsida"-lapp vid disken eller dylikt), mot att de erbjuds ett generöst pris? Har du ett mindre företag är sådant guld värt.

pyromanen
2014-03-06 20:01
#2

Om du säljer för över 30 000 (tror jag det är) på ett år är du skyldig att redovisa moms. Då anger du priset till cafeet utan moms och skriver + moms. Att ge lite mängdrabbat låter schysst, men se till att du inte går back på varje kopp för då bli en stor beställning ju en stor förlust :)

emma_h
2014-03-13 15:15
#3

Tack för svar! Har ju varit och besökt caféet med min keramik, och lagt fram min prislista, vilket enligt de var alldeles för dyrt . 60 kr för liten kopp betalade de idag. De beställer kvantiteter runt 100 st per beställning. Men 60 kr, känns väldigt lite? Vad tror ni?

[ton]
2014-03-13 15:26
#4

För det första så verkar det vara förvirring angående moms, moms skall du lägga på om du är momsregistrerad och då kan du ju refundera den moms som du betalat under avräkningsperioden.

Angående prissättning så så måste man ju veta vad man har för täckningsbidrag, när allt är betalt och du har x antal producerade alster så ser du ju hur mycket varje grej skall kosta för att betala alla dina räkningar. Sedan får man se på hur mycket man skall lägga på i vinst! Har du en förnuftig produktionsmetod så borde 60 kronor vara nog tror jag. Men du får räkna på det!

Hoppas det lyckas för dig med det.

pyromanen
2014-03-13 16:05
#5

Jag tycker 60 kr låter väldigt lite!

Keraleij
2014-03-13 16:48
#6

Håller med Pyromanen!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
emma_h
2014-03-13 17:51
#7

Ja, skönt att någon annan också reagerar på priset.

Vad tycker ni skulle vara något mer rimligt?

pyromanen
2014-03-13 18:02
#8

Utan att vetavad det är för kopp, så det bli ett allmänt resonemang: om det är en kopp som normalt kostar 210 kr ut till kund inklusive moms och vi utgå från att det priset är Ok. Om du då hade skullat sälja via en grosist hade ett normalt pris varit 85 kr + moms ca. De brukar lägga på 100% och sen momsen. Jag känner några stycken som seriedrejar och säljer till återförsäljare. Ingen kopp kag vet om att nån tar mindre än 100 kr + moms för. Sen är det avgörande såklart att det ska funka för dig. Är det snabbtdrejade koppar och enkel glasering/ dekor kanse det kan funka att dälja för runt 100 kr+ moms? För egen del har jag kommit fram till att det inte funkar. Jag kan inte ligga så lågt i pris. Hellre sälja färre koppar och gå lite pluss på varje än att sälja många och jobba gratis.

Keraleij
2014-03-13 18:03
#9

Om man utgår från 210 kr, det pris du själv skulle ta, tycker jag att priset åtminstone borde ligga runt hundringen exkl. moms.

Men jag är nog själv rätt dålig på att ta ordentligt betalt ibland…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Leramani
2014-03-13 18:46
#10

Det låter som om de köpt gjutna koppar förut.

De Lapsus Resurgam

[ton]
2014-03-13 18:54
#11

Dom skiter väl i om det är gjutet eller drejat, bara det ser ut som dom tänker sig och dom har ju sagt vilket prisläge som passar så är det enligt min mening irrelevant att rekommendera ett pris som ligger flera gånger högre.

pyromanen
2014-03-13 19:49
#12

Eftersom emma-h i denna tråd uttryckligt önskat sig våra synpunkter på prissättningen är det självklart inte irrelevant.

[ton]
2014-03-13 19:59
#13

Kunden har ju sagt vart prisläget skall ligga för att vara intressant, så spelar det ju mindre roll vad andra tycker. Och ett par hundra kronor för en kopp utan hank till ett cafe? man måste ju se på vem kunden är! och vad sakerna skall användas till.

Annons:
emma_h
2014-03-13 20:06
#14

När jag bad om råd visst jag självklart inte vad de kunde tänka sig att betala. 

Sedan är det väl ändå klokt att kolla vad andra tror och sålt för innan, för att sedan göra en bedömning om jag ska ta beställningen eller se mig om efter annan beställare. 

För övrigt, trist ton du håller dig med.

[ton]
2014-03-13 20:20
#15

Ja det kan ju hända men realistisk i förhållande till försäljning tror jag att jag är och det är inte ment som att skulle vara trist!

Ulla
2014-03-13 20:43
#16

Jag håller med pyromanen och emma_h. Ett inlägg som börjar "Dom skiter väl i.." låter väldigt negativt och trist. Sedan spelar det ingen roll att det inte är så det är menat. Det är så andra uppfattar det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Derst
2014-03-14 11:52
#17

Jag skulle tagit utpriset exkl. moms och sett över vilken rabatt dom kunde få på hela beställningen. Det är ju ett hantverk, och det ska kosta. Dom har dina saker länge och vet vart dom beställer. Att konkurrera med en maskin går inte, det tror jag dom  förstår. Stora beställningar sliter på kroppen och är tråkigt att göra. Man kan heller inte räkna med att allt blir bra utan får göra om en del. Momsen läggs på senare och har inte med priset att göra, dom får ju dra av den.

Lycka till med alltihop o gör som du känner för så blir det bra!

abbis
2014-03-14 19:14
#18

Jag skulle nog ställt frågan till caféet  vad dom är beredda att betala och utifrån det bestämt att då måste ni köpa minst såhär många..

ett givande och tagande..

Men å andra sidan drejar jag en mugg på en minut och en enkel mugg tar ca 10 minuter.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2014-03-14 23:33
#19

Drejningen tycker jag är det som går snabbt, sen ska det torkas, brännas, glaseras, brännas, paketeras, distribueras, faktureras, deklareras, ja, en del annat som måste fixas?

Upp till toppen
Annons: