Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4422 ggr
Ulla
3/8/14, 1:50 PM

;-) Varning! Keramikfritt pladder.

Nu är våren äntligen här! En och en halv månad tidigare än normalt.

Vårtecknen är många: fåglarna kvittrar hysteriskt och några tussilago blommar i backen.  Det till och med luktar vår ute i naturen.

Det senaste i dag var en huggorm som låg och solade sig i stenpartiet på tomten. Jag hann ta ett foto innan jag skrämde iväg den, men naturligtvis inte med mobilen så att jag kunde posta det direkt här. (Jag måste se till så att den är laddad varje morgon.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
3/8/14, 3:07 PM
#1

Jag känner mej också lycklig Ulla!

j-aan
3/8/14, 3:24 PM
#2

Det är härligt med våren men passa dig för huggisen Ulla. Jag pratar av erfarenhet. Jag har blivit biten två gånger av huggormar här i min trädgård. Det är inte trevligt, man mår faktiskt rätt dåligt några dagar.

Ulla
3/8/14, 3:40 PM
#3

Usch, vad jobbigt! Jag har klarat mig hittills, men det känns läskigt att ormarna verkar bli fler för varje år. Nu när vi har barnbarn här ibland får vi vara extra uppmärksamma.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
3/8/14, 5:09 PM
#4

Men snälla, ni drar ju upp negativa saker med våren! Förbjudet!

Ulla
3/8/14, 5:26 PM
#5

He he. Jag fick ju ormen på bild. Visserligen hoprullad, men den var min första riktiga. Jättekul!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
3/8/14, 5:38 PM
#6

Ätit luch ute bland blåsippor i nästan lä idag:-) Har f ö både huggormar, snok och hasselsnok i trädgården . Inte sett nån än detta året dock. Ingen har någonsin blivit biten men jag får erkänna att då barnen var små gjorde jag vad jag kunde för att minska antalet huggisar nära huset..

Annons:
Ulla
3/8/14, 7:17 PM
#7

Förresten, alla som läser det här är välkomna att "pladdra" fritt i tråden. Det är tom tillåtet att skriva om keramik 😉

Rubrikens varning skrev jag för att jag fick bassning av dig Rolnor en gång när jag skrev om något som inte var keramikrelaterat.

Jag tycker att det är trevligt att få veta litet om de som håller till på forumet. Minsta lilla känns kul. Tex vad man har för intressen utöver keramiken eller vilka vårtecken som man redan har sett.

iFokus riskerar annars att bli ett keramiskt Wikipedia eller en frågelåda, och inte ett levande forum där man känner att man umgås bland vänner med samma intresse.

Det blev tydligt förra sommaren när vi var på symposiet i Leksand. Där fanns flera som jag fått en relation till genom forumet, och det var jättekul att träffa dem i verkligheten. Det kändes verkligen som om jag redan kände dem.

Vem vet, vi kanske ses i sommar! 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
3/8/14, 7:31 PM
#8

Asch då, är jag så petig? Har ju själv försökt att få igång lite mindre seriöst pladder om Putin t.ex. Jag har skaffat en fin sån emaljerad skylt som det står Åtorps Keramik på, den ska jag sätta upp på min nya verkstad när den är målad och helt färdig och jag har städat upp, det blir ett fint sätt att fira våren!

Ulla
3/8/14, 7:41 PM
#9

😃

Vad trevligt med en skylt! Jag har en alldeles egen liten friggeverkstad som jag mest använder på sommaren, eftersom det är då jag har vatten inkopplat och slipper bära. Där måste jag följa ditt exempel och sätta upp en skylt. Frågan är vad det ska stå på skylten?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
3/9/14, 11:24 AM
#10

Åh jag vill också ha en skylt, men vet inte heller vad det ska stå…

Keraleij
3/9/14, 11:36 AM
#11

Kan rapportera härifrån söder att jag sett både utslagna blåsippor och tranor på väg norrut 🙂

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

abbis
3/9/14, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

På tal om skyltar och om man är så ombytlig som jag är..så skiftar jag med årstiderna mina banderoller..

Vistaprint kostar 250:- för den stora modellen..

Idag har jag bakat till oss själva då jag tycker att allt bara smakar socker som man köper färdigt.Då jag bakar till caféet var och varannan dag så är man litt kräsen..Blev en dinkelrulltårta fylld med  blåbär och osockrad grädde..samt cocos

Här en bild på banderoll som sitter uppe nu..Till hösten har jag en med höstlöv..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rerum
3/9/14, 4:42 PM
#13

Va roligt att läsa era kommentarer. Jag är för närvarande lite justerad i foten och har ont (har brutit ett ben i foten som inte vill läka). Men ska snart ut och fortsätta färdigställa min keramikverkstad - kurslokaler. Tänkte köra igång kursverksamhet för nybörjare. Är den någo där ute i etern som har några erfarenheter både positiva och negativa. Ha en fortsatt bra söndag

Annons:
Ulla
3/9/14, 4:58 PM
#14

#12 abbis

Trevligt med olika motiv! Brukar de alltid anknyta till årstiden eller kan det vara helt annat på dem?

#13 Rerum

Hoppas att din fot läker snabbt så att du får fortsätta med din keramikverkstad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
3/9/14, 7:02 PM
#15

Ulla..Nej inte alltid till årstiderna .Hittar jag bakgrunder som passar verksamheten så tar jag dom eller så laddar jag upp egna foton som jag använder..Jätterolig hobby🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
3/9/14, 10:18 PM
#16

#12 Smart med banderoll istället för skylt, den jag köpte från Holland var ganska dyr, en sån klassisk blå-vit emaljerad, men den är himla snygg. Jag bakar matbröd själv, det man köper i livsmedelsbutiker är mest skit, totalt utan själ tycker jag.

sisela
3/9/14, 10:39 PM
#17

I det område min verkstad ligger tror jag inte en banderoll håller så länge. Känns som att den skulle rivas ner rätt snabbt, men man vet ju aldrig. En gång var det nån som hade sprayat grafitti ovanför vår dörr. Rätt snyggt faktiskt. Ceriserosa tag på blå husvägg.

[ton]
3/9/14, 10:41 PM
#18

I dag hade jag 25 grader i mitt växthus så nu börjar solen att värma. Har ett citronträd där som så fick vatten och gödning för första gången i år, den klarar vintern här i danmark. Har också fikon, men den jag haft några år i växthuset blev för stor så den åkte ut, nu har jag ett litet fikonträd som jag vill ha upp mot husmuren ute senare, så spelar det ju ingen roll om den blir stor. Brukar få fullt med fikon. Och blomster har vi många av nu ute, olika lökplantor. SKÔNT med denna årstid.

sisela
3/9/14, 10:45 PM
#19

Låter fantastiskt! Ja det var en vacker dag i DK idag.

[rolnor]
3/10/14, 2:05 AM
#20

Skit vad orättvist, det är såklart i DK man skulle bo. Har beställt ett litet växthus med belysning och värme och lite olika roliga frön, flera chilli och ett par fina basilikasorter, blir bra!

Annons:
MaudSkobyKrukmakeri
3/10/14, 10:20 AM
#21

När jag läste rubriken till den här tråden så tänkte jag: va konstigt, ska Ulla gnälla på någon som är lite för långt från ämnet nu?!? :) :) ;) Men det var det ju inte alls. Låter härligt med alla växthusplaner!! Det är mycket roliga saker vi har framför oss - ljuset, blommorna, värmen och med det mer ork och glädje. Hoppfullt! :)

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[ton]
3/10/14, 10:28 AM
#22

Ja och så an man ju ha fina egna krukor i trädgården och i växthuset. Så även om det är keramikfritt så smyger ju keramiken sig in ändå!

Ulla
3/10/14, 11:52 AM
#23

Det är svårt att hålla sig ifrån keramiken 😃

Jag hälsade på en kompis med hus på Bornholm. Bakom huset stod ett jättestort fikonträd med ätfärdiga fikon. Trodde inte att de var härdiga så långt norrut, men där växte dom jättebra. Så ditt nya fikonträd kommer nog att trivas mot muren, ton.

#21 Jag får sätta dit en liten blinkning i rubriken så att inte någon blir bortskrämd härifrån.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[ton]
3/10/14, 12:35 PM
#24

Jo här trivs fikonen bra, i den botaniska trädgården i Köpenhamn finns ett riktigt gammalt fikonträd som är full av fikon. Det finns ju palmer som klarar klimatet här också.

[ton]
3/12/14, 1:12 PM
#25

Nu har tidlösan kommit upp och rabarberna är på gång, vintersaren och andra kryddurter som tål vintern kommer också fint nu.

sisela
3/12/14, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

I måndags var första gången nånsin som jag tog ner ljusslingan från balkongen och planterade blommor i balkonglådorna samma dag. :) så himla somrigt, men fortfarande svinkallt på kvällen/natten.

[ton]
3/12/14, 1:34 PM
#27

Ja i går på morgonen såg jag en hink som jag har gammal lera i och vatten. Det var is på ytan!!!

Annons:
Ulla
3/16/14, 10:26 PM
#28

Jag brukar prata med min 90-åriga mamma varje kväll bara för att höra hur det är med henne. Det är 100 mil mellan oss så vi ses inte så ofta som jag skulle önska.

Ikväll hade hon inte tid att prata med mig för hon ville hellre titta på Agenda. Det är inte ofta jag blir så glad över att bli avfärdad.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
3/17/14, 7:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Sätter in gaveldörr i nya verkstan och filosoferar lite över varför jag måste göra det så besvärligt för mig:-) det är i dagara 4 år sedan vi fick bygglov och inte är verkstan klar. Det började med att mannen min fick för sig att vi skulle till skogs först och såga eget virke för bygget och i den stilen har det fortsatt. T. Ex dehär dubbeldärren i dubbla lager… Som inte bara ska sättas in utan är ett renoveringsprojekt i sig… Bytas glasrutor, skrapas och målas med grå linoljefärg ska det bli… Intressant att få perspektiv genom att se tempot som Rolnor fich ihop en verkstad… Från början till inflyttning på ngr veckor :-)

pyromanen
3/17/14, 7:50 AM
#30

Ursäkta liggande bild. Har egentligen inte körkort till denhär aj- fånen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
3/17/14, 8:56 AM
#33

Ska det vara riktigt hantverk så ska det. 😉

Jag testade min fån och såg att man måste hålla den så att bilden blir liggande när man fotar.

Nu ska jag rapportera att bilderna inte postas direkt i inlägget som dom ska. Inte mina i alla fall. Gjorde din det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
3/17/14, 10:00 AM
#34

Ska säga det att jag anlitade hantverkare och fick punga ut med 150000:- då går det fort..

Annons:
pyromanen
3/17/14, 10:32 AM
#35

#33 nej, bilden var inte direkt i inlägget förrän jag öppnade "riktiga datorn" och kryssade i.

sisela
3/18/14, 2:45 AM
#36

#29 men otroligt vackra dörrar är det i alla fall!

pyromanen
3/18/14, 7:06 AM
#37

Dom kommer bli jättefina!

pyromanen
3/18/14, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Hoppsan. Nån har värpt en massa ägg i verkstan…

Ulla
3/18/14, 7:44 PM
#39

Är du säker på att det bara är en fågel som värpt? 🤪

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
3/18/14, 8:13 PM
#40

Kan ju vara en dinosaurie också, men äggen brukar vara större då?!

lenaol
3/18/14, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Så här ser våren ut hos mig. Ena dagen har man träskor o nästa dag är det stor kängorna som ska på för att överhuvudtaget kunna ta sig upp till verkstan härligt härligt😊

Annons:
lenaol
3/18/14, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Ojdååå! Här kommer rätt bild, nu fick ni tillfälle att bekanta er med Baltazar en östsiberisk laika

[rolnor]
3/18/14, 8:44 PM
#43

Stackare (tycker jag alltså), föredrar nog DK i så fall..

lenaol
3/18/14, 8:54 PM
#44

DK??

Ulla
3/18/14, 8:59 PM
#45

Oj, det blev visst vinter igen!😮

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
3/18/14, 9:02 PM
#46

#40 (rolnor)

På tal om att bli missförstådd. Jag skulle nog har skrivit: Är du säker på att det bara är en enda fågel som har värpt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
3/18/14, 9:03 PM
#47

Jag tror mer på påskhare

Ulla
3/18/14, 10:09 PM
#48

Jag vet vad det är - leopardgeckoägg. Skulle precis stänga av datorn för kvällen när jag såg länken: Ägg igen. Jag trodde att det var du som skrivit ett nytt inlägg, men men..

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: