Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1893 ggr
[ton]
3/12/14, 4:38 PM

mattering

Vilket matteringsmedel/metod anser ni för bäst?

Annons:
[rolnor]
3/12/14, 5:49 PM
#1

Menar du i glasyr?

[ton]
3/12/14, 7:06 PM
#2

ja

[rolnor]
3/12/14, 8:16 PM
#3

Ja, aluminiumoxid är väl vanligast? Gillar magnesium och Barium, förklara gärna närmare vilka som finns?

[ton]
3/12/14, 9:12 PM
#4

Kiselsur och titansur mattering och så alla basiska matteringar som kan vara zink-barium, kalk, magnesium eller någon av dom andra. Det kan användas ett ämne eller en kombination av flera, fordelen med flera är att det blir lättare att styra färgpåverkan och andra faktorer som kan vara vanskliga med endast ett ämne. Kislsura och kaolin matta glasyrer har en nackdelen att dom är temperaturkänsliga, skall man ha en sur  mattglasyr så är titan säkrare. Aluminiumoxid kan så klart också användas men det finns inte den riktiga kvaliten på den normala marknaden tvärr, den man kan köpa hos vanliga leverantörer är allt för grovkornig.

[Ante333]
3/12/14, 10:09 PM
#5

Kristallglasyrer tex. Mattar man inte med mer aluminiumoxid! Hur blir det då om man lägger glasyren på en lera som bygger på mer Aluminium på bekostnad av mindre SiO2. blir kristallglasyren mattare då?

[ton]
3/12/14, 10:32 PM
#6

Nej då skulle det inte vara en kristallglasyr mera om den blev matt av aluminium, och förhoppningsvis så upplöser inte glasyren så mycket av leran.

Annons:
Ride84XL
3/13/14, 7:41 AM
#7

"Mattering" - jag har aldrig hört det förut. 

Mattning brukar man väl säga normalt? (iallafall har jag hört det i massa andra sammanhang och kanske även här på forumet)

Förstod dock rätt fort att det handlar om att göra en glasyr matt i det här fallet.

[ton]
3/13/14, 8:28 AM
#8

mattering

mattering, minskning av en ytas glans, t.ex. genom slipning, etsning o.d. (se mattglas) eller genom att till en lack eller målningsfärg tillföra ett matteringsmedel, som minskar glansen hos det torkade lackskiktet. (33 av 67 ord)

(tagit ur den Svenska national encyklopedin) så kanske mattering ändå är riktigt?

Ride84XL
3/13/14, 8:37 AM
#9

#8

Jo - säkert är det ju korrekt att säga så. Det handlar väl bara om hur pass vanligt det är och jag hade inte hört det innan. Mattning är det jag hört och brukar säga själv - man säger ju också att man "mattar av" en yta t ex

[ton]
3/13/14, 8:49 AM
#10

Beror kansk på vem man är

[rolnor]
3/13/14, 10:28 AM
#11

Funderar här, dom här ämnena du räknar upp har man ju även i blanka glasyrer, så jag antar att det beror på hur mycket man har? Titanoxid kan man ju ha för att ge vit täckande färg även i en blank glasyr som exempel, hur ska man tänka om man vill att den ska ge en matt glasyr?

[ton]
3/13/14, 10:38 AM
#12

Si så där en 10 % titan matterar dom flesta glasyrer. Rena alkaliglasyrer kan behöva mer. Om man har i en relativt stor del av andra matterande ämnen så som krita och zinkoxid så kan mängden titan minskas.

[rolnor]
3/13/14, 11:07 PM
#13

Ganska mycket titandioxid, påverkar det smältpunkten på glasyren då?

Annons:
[rolnor]
3/15/14, 9:33 AM
#14

Det är väl så att titandioxid inte löser upp sej i glasyren och därför inte heller påverkar kemin i den?

Upp till toppen
Annons: