Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 3246 ggr
pyromanen
2014-03-15 17:13

Just nu

Vore kul att höra/se vad alla håller med med just nu, såhär i mars året 2014! 🙂 Drejar du påskharar? Har du utställning på G, skulpterar?

Annons:
Solhem
2014-03-15 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite höns blir det, så här före påsk

pyromanen
2014-03-15 17:25
#2

Pyromanens mars 2014 då:   Efter att ha kört med prover med Nuka-glasyr i varje bränning senaste året har jag nu kommit fram till att fylla en hel ugn med detta…  Känns nervöst!  Det är halvtidsjobb i 2 månader ca som ska in i ugnen i én bränning. 

Har inte helt bestämd mig för om jag ska tro att saltet som sitter i ugnen räcker eller om jag ska salta pyttelite….  På onsdag räknar jag med att elda.  Kollade väderprognosen för onsdag och det ser ut att bli snöstorm he he… -2 grader, snö och kuling.  Har inte bränt i snöstorm förut, så det kan ju också bli lite kul att testa.🤪

Ska ställa ut i liten skala i juli i hantverksmagasinet i Åmål och en del av sakerna i ugnen är tänkta för den tillställningen. "Med lera, aska och eld" är mitt arbetsnamn. Och så ingår jag i utställningsgruppen på Not Quite som ska hänga årets medlemsutställning i en 500 kvadratmeter stor industrihall i Fengersfors. Var med ifjol också och det var superkul fast mycket jobb också. Bara att dammsuga 500 kvadratmeter ruffigt betonggolv…🤦‍♂️

[rolnor]
2014-03-15 17:26
#3

Drejar klassiska vaser, Kina-inspirerat. Har bränt glasyr i min nya ugn, oilspot blev det. Om proverna blir bra lägger jag ut bilder!

j-aan
2014-03-15 18:31
#4

I veckan har jag byggt om eldstaden i en burry-box ugn på en skola i sörmland. Den ugnen har aldrig fungerat riktigt bra men förhoppningsvis ska den funka bättre nu. I dag har jag varit med när mina elever på Hellidens fhsk bränt den lilla vedugnen till kägla 10. Den ugnen är däremot makalöst lättbränd och vi bränner den ytterligare två gånger nästa vecka.

Eva-Karin
2014-03-15 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har flera saker på gång men det som tar upp mest av min tanketid är en serie med porträtt av min mamma. Det första ligger just nu på tork. Så här ser det ut.

L.A.E
2014-03-15 19:37
#6

#2 Det var kul med Nuka glasyr för det är Te` skålar med Nuka glasyr som jag skickar till Singapore . En glasyr har både risskall aska och vinstocks aska i sig.

Jag fick ställa in bränningen igår och idag,blåste för mycket tyvärr. Skogen de tog bort delvis gör att det blåser mera,men de gav mig lite extra  mer ved  ca 200 hundra stockar på 5 meters längd . Var ute i kväll och räknade stockarna .

Annons:
Keraleij
2014-03-15 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har just levererat 50 burkar, alla med olika dekor, till en tillverkare av hemlagad senap. De ska få korklock

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ler
2014-03-15 20:58
#8

Super snyggt Kajsa!

Keraleij
2014-03-15 21:09
#9

Tack! 🙂

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

annakarta
2014-03-15 23:10
#10

Så här en lördagskväll drejar jag tallrikar och äggkoppar, beställning till en restaurang. I morgon mera tallrikar. Sen kosor. 

Till veckan jobbar jag halvtid som lärare, behöver pengar då min bil skurit. Hade visst inte servat den sen -09 och heller inte kollat oljan så noga….

Så mitt tips till alla andra med för mycket lera i hjärnan, ta hand om bilen! Vi krukmakare har inte råd med sånt ;)

Kissinger
2014-03-16 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Pingvinprojektet.

[rolnor]
2014-03-16 21:14
#12

Söta! Tänker på en film med Jim Carey då han får ta hand om ett gäng pingviner, minns inte vad filmen heter men den var väldigt rar och rolig.

Ulla
2014-03-16 21:33
#13

Har inget särskilt projekt på gång just nu, så jag har bestämt mig för att träna drejning. Eftersom jag lätt brukar få ont i ryggen så drar jag mig för att sitta länge vid drejskivan. Men nu ska jag alltså göra det ett tag framöver. Har upptäckt att många av blomkrukorna i mina fönster behöver bytas ut, så därför kanske det blir en del såna på köpet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[Ante333]
2014-03-16 21:46
#14

Vi ska sätta en saltbrunugn på onsdag. efter det så har vi bestämt att fylla den med bara roliga glasyrer innan påsk det blir 3 kubiks julklapps öppning.. är ganska trött på att dreja för tillfället.. önskade att det fanns kurser i så gör du semester.. varenda helg nästan och vardagar i massa år i rad…pussst snart nannedags skönt men man drejar till och med på nätterna i sina drömmar…

[davidskeramik]
2014-03-16 21:52
#15

Jag gör hönor och rävar.

[ekdama]
2014-03-17 05:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lycka tiil Kissinger med ert projekt! I veckan har vi haft vårstädning i verkstaden inför säsongens öppnande av Ladan där verkstaden ligger. Och i helgen glaserade vi barnens alster från årets sportlov. Tyvärr är det många som inte hämtar det dom gör på loven så allt detta har blivit en liten installation i verkstaden! Se bild! Mitt projekt liknar Ullas - träna, träna drejning!

[ekdama]
2014-03-17 06:00
#17

Ups! Bilden vände på sig!! Det blir till att vrida på huvudet!

Lily
2014-03-17 07:39
#18

Brände första glasyrugnen i nya verkstan igår, ser fram emot att komma hem och öppna den ikväll… 😃

Lite glasyrprover som förhoppningsvis ska komma till användning under våren då det ska drejas och skulpteras för en utställning i höst.

Derst
2014-03-17 10:43
#19

Arbetar till en separatutställning i höst, tyvärr med måleri då keramikdamm o jag inte passar ihop längre. Har grym keramikabstinens dock. Tur att ni finns så jag får tänka i keramiska termer ännu.

Kissinger
2014-03-17 10:56
#20

Din keramik, Kajsa, talar direkt till hela mig! 🙂

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2014-03-17 12:18
#21

Just nu är det ganska avslappnat i verkstan, inte så mycket besökare så man hinner med lite produktutveckling och glasyrtester. Så gäller det ju också att dreja ett rejält lager inför sommarsäsongen!

Upp till toppen
Annons: