Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1591 ggr
pyromanen
2014-03-17 08:05

Färgtrender?

Finns det några såna för keramik?  Märker du av att efterfrågan på keramik med nån viss färg minskar eller ökar?  Har du själv samma färger på dina saker genom åren eller förändras färgskalan?

Annons:
j-aan
2014-03-17 09:10
#1

När det gäller saltglaserat så säljer man blått gods mycket lättare än andra färger. Har du märkt det också?

pyromanen
2014-03-17 10:38
#2

Ungefär lika mycket blått som allt annat tillsammans. Lite tråkigt för jag tycker själv det blåa är det tråkigaste och vill sluta med kobolt i min nya giftfria tillvaro.

j-aan
2014-03-17 11:17
#3

Jag gör inte mycket blått i saltugnen trots att den är lättsåld.

I vedugn kan du få blåa färger av järnoxid. Min erfarenhet är att det kräver kraftig reduktion mellan 1050 till 1150 grader. Du kan förstärka järnblå färger genom att tillföra vatten i vedbränningar. Så du kan få blått även i din giftfria tillvaro.

pyromanen
2014-03-17 11:40
#4

Har en stor förkärlek för rostigt järnskrot (järnoxid) och för den finaste ljusgröna celadon på porslin (järnoxid) och alla olika varma oranga flashade vedbrända ytor (järnoxid) så om det även går att få till blått med järnoxid så finns ju inte mycket mer att önska sig av jordelivet :-)

stefanandersson
2014-03-17 11:55
#5

#4: finns ju gott om blåa celadoner. Vissa säger lite järn andra minimera titan och de tredje säger reducerad avsvalning för att få det. Rörigt men allt har funkat för mig i olika glasyrer. 🤪

j-aan
2014-03-17 15:19
#6

I vedbränningar tillförs flygaska som innehåller fosfater vilket gör celadoner mer blå.

#4 Här i jordelivet kan du även  önska dig gult vilket du även kan få av järnoxid. I mina bränningar krävs det en oxidationsperiod för att få gult.

Annons:
[davidskeramik]
2014-03-17 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag är själv väldigt förtjust i grönt, men det som uppskattas mest då jag lägger upp bilder på mina saker är det vita och turkosa.
Har ej keramikat särskilt länge, men under de fyra åren jag bekantat mig med lera tycks den vita och turkosa trenden bland dem som tittar på mina saker varit konstant.

[rolnor]
2014-03-17 17:52
#8

Trevliga koppar! Lite originellt att sätta hänkeln så långt ned och sen är botten ovanligt liten, men det funkar ju bra. Fina glasyrer!

[davidskeramik]
2014-03-17 20:42
#9

Tack Rolnor :)

Upp till toppen
Annons: