Annons:
Läst 1666 ggr
LenaR
3/18/14, 1:52 PM

Tog bort tråd

Jag tog bort en tråd som diskuterade en av medlemmarna på keramiksajten.

Vi har regler som säger att man inte får göra personangrepp på sajten. När man väljer ut en medlem och börjar diskutera henom börjar man närma sig gränsen för vad som känns okej. I det här fallet gällde det dessutom en medlem som avslutat det aktuella kontot, så hen kunde inte förklara sig utan att röja sin nya identitet.

Tråden kan läggas tillbaka om ni tycker att jag är överdrivet ängslig.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
abbis
3/18/14, 1:54 PM
#1

Det va ett klokt beslut 🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
3/18/14, 2:21 PM
#2

OK, det var väl mitt inlägg som togs bort, tycker att det är en poäng att diskutera mera konkret vad som inte är bra men det blir svårt att undvika att lämna ut någon såklart.

Ulla
3/18/14, 2:25 PM
#3

Det var ett bra beslut. Vi borde ha tagit bort den tidigare.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MaudSkobyKrukmakeri
3/18/14, 2:27 PM
#4

Bra besutat Lena! Det är det ni till för, att se till att juste här.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[rolnor]
3/18/14, 3:09 PM
#5

#3 Nu förstår jag inte, ja håller ju med att det var OK? Det ar det jag menade i alla fall. Samtidigt börjar jag undra, jag skrev ju mitt inlägg för bara nån timme sen, är det verkligen mitt inlägg som tagits bort? Det var nån som skrev att det blivit bättre sen nån slutat, är det det inlägget ni pratar om?

[rolnor]
3/18/14, 3:47 PM
#6

Nu förstår jag, hela tråden togs bort, OK. Det var kanske inte så bra att diskutera en medlem på det viset men jag vill samtidigt påpeka att jag var positiv till den personen och inget annat. Jag tycker det är viktigt att diskutera klimatet och stämningen här på forumet om det inte är OK för vissa medlemmar som då i värsta fall väljer att inte delta eller lägga upp bilder etc. men den debatten kan vi ta i en annan tråd, tycker jag.

Annons:
missan9
3/18/14, 3:50 PM
#7

Jag tycker det var dålig stil av dig att ta bort flera kommentarer av mig som hade bra innehåll när jag blev kallad troll av en viss person fullkomligt oprovocerat och hon blev accepterad i sitt inlägg som om jag vore värsta troll i det här forumet när jag svarade troll kan du vara själv. Jag undrar bara vad har jag gjort dig kära Lena  att det jag skrev tas bort mer än alla andra bara för att jag har tänkvärda kommentarer och inlägg! Höll med Ton om att det är viss diktatorisk maktkänsla i det här forumet men det här tas väl också bort???? En del får mer plats och kärlek i det här forumet helt klart. Tack för mig min lilla tjej!

MaudSkobyKrukmakeri
3/18/14, 4:14 PM
#8

#7 Har man något man vill säga till bara en person så skriv ett meddelande till den personen i stället. 

Tänk dig att vi sitter i ett rum och dikuterar tillsammans. Då blir det ju inte intressant för andra om tex två personer börjar kritisera varandra eller tom säga otrevliga saker till varandra. Det kan ju tom kännas som dålig stämning. Det är ju det som man vill undvika i det här forumet. Det vi stävar efter är väl ett vuxet sätt att prata med varandra här och undvika det som inte känns trevligt. Vem som börjar eller inte är väl inte det viktigaste, utan att ingen säger något otrevligt.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Leramani
3/18/14, 5:22 PM
#9

Problemet är väl att alla har olika tolkning vad som är otrevligt och vad som är normal diskussion.
Att INGEN ska säga något otrevligt är därmed en illusion. Det går alltid att tolka allt åt båda håll. Min erfarenhet är att när man börjar ta bort trådar eller inlägg, så ökar spänningarna,  istället för att minska som oftast är moderatorns tanke med att ta bort trådar.

Det är bättre att moderera, dvs gå in och skriva i ett inlägg att detta går över gränsen och moderera (ta bort) de ord som går över gränsen. Då kan alla läsa hur tråden utvecklats och se vad som gjorts.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
3/18/14, 5:25 PM
#10

Jag tycker att det låter bra Leramani, jag förstår emellertid varför min tråd togs bort, det är inte OK att diskutera andra medlemmar överhuvudtaget, även om man är positiv och det kan jag förstå.

Ulla
3/18/14, 5:54 PM
#11

Det finns ju regler för vad man får och inte får göra på iFokus.
Jag tycker att det som står under reglerna är lika viktigt:

Tänk på att:

  • Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
  • Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
  • Det du skriver i sajterna på iFokus normalt kan ses av vem som helst som har tillgång till internet.

Ta punkt nr två tex.
Jag märker att jag själv ibland kan uppfatta ett och samma inlägg på olika sätt beroende på när jag läser det - sakligt, humoristiskt eller kanske surt. Det beror litet på hur den som skrivit inlägget uttryckt sig. Om man skriver kortfattat verkar det oftast ovänligare trots att det kanske inte alls är menat så.
Har själv råkat ut för att någon känt sig tillrättavisad när jag bara menat att ge litet hjälp, tex hur man startar en egen tråd istället för att skriva en ny fråga i en diskussion som handlar om något helt annat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

missan9
3/18/14, 5:55 PM
#12

Va kan man inte prata positivt om andra nu fattar jag ingenting!? Det är väl ett skämt?

[rolnor]
3/18/14, 7:23 PM
#13

Jo, jag uttryckte mej fel, jag menar att det inte är OK att starta en tråd om en annan medlem och diskutera personen, även om man är positiv. Det är väl en fråga om hänsyn.

Annons:
LenaR
3/18/14, 11:11 PM
#14

#13 Ja, det är väl en fråga om hänsyn. Ingen ska behöva känna sig uthängd. Och  - som syntes i den borttagna tråden - öppnar man dörren för positiva omdömen är dörren öppen för negativa också.

#7 Missan, jag minns inte vad du menar för inlägg. Jag har glömt bort vad det handlade om. Det är tyvärr inte lätt att moderera ett forum så att alla känner att det är 100% rättvist. 

När jag modererar inlägg brukar jag skriva det i inlägget eller pm:a personen. Så att man ska veta vem som ingripit och kunna överklaga. ;-)

Tack för att jag fick lite medhåll om min maktfullkomliga censur! 🤫


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

missan9
3/19/14, 4:52 AM
#15

Okay tack för svar har slutat med keramik av olika anledningar så kanske det är rätt att jag är ett troll i forumet men är gärna kvar i detta forum för att göra nostalgiresor inom keramiken med alla intressanta och roliga inlägg. Sedan kan jag ju lära mig ett och annat fortfarande av alla. Vem vet kanske jag lär ut keramik igen det lilla jag vet och kan i någon skola eller så, vem vet. Ha det bra folks därute blir kul att följa er här i Keramik i Fokus och lycka till med skapandet. Mvh/Marre

Ostraka
3/19/14, 9:23 AM
#16

Jag tycker hela den här diskussionen är jä…väldigt (man får väl inte svära?) tröttsam. Det är viktigt att ett forum har högt till tak i takt o ton och de små efterslängar som finns i den här diskussionen är väl inget som kräver censur eller som kan ha kränkt någon deltagare. Man får tåla att vi alla uttrycker oss olika och att vi tycker olika är bara värdefullt. Sajten har för mig som keramisk novis varit mkt lärorik och värdefull. det är viktigt att alla deltar!

[rolnor]
3/19/14, 9:58 AM
#17

Det där tycker jag är konstigt, att säga att diskussionen är tröttsam men samtidigt själv delta i den? Det här är jätteviktiga saker, vi är ju människor och inga maskiner så vi måste även prata om hur vi beter oss mot varandra inte bara diskutera keramiken?

missan9
3/19/14, 2:08 PM
#18

Mycket bra Rolnor!!!!

Upp till toppen
Annons: