Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1813 ggr
Giema
2014-03-19 08:55

el drejskiva från 70-talet?

Hej

Vad tycker ni värdet  på en elektrisk drejskiva från 1979 är?

Den fungerar bra och är fin men de där gamla maskinerna brummar ju så förb…

Annons:
abbis
2014-03-19 09:47
#1

Allt handlar väl om det finns reservdelar att tillgå fortfarande.Personligen skulle jag bara ge 1000-1500 beroende på skicket för en så gammal maskin även om det finns reservdelar.För den skulle jag bara kunna använda i undervisning och inte i produktion.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
2014-03-21 00:33
#2

Eldrejskivor är som regel driftsäkra och bekymmersfria, men förr eller senare behövs någon reservdel. Och då, om inte förr, upptäcker man hur klokt det kan vara att hålla sig borta från allför gamla eller obskyra grejor… Elektronik är - nästan - alltid möjlig att åtgärda, men mekaniska delar, som t.ex. gummidrivringar (som är närmast omöjliga att själv tillverka) är ett problem, om modellen är för gammal. T.ex. den gamla Shimpo RK-2, som ofta dyker upp på beg.marknaden, och som i grunden är en mycket bra maskin….till den tillverkas inga drivringar längre… Varning !

Giema
2014-03-22 09:49
#3

Den står i en skrubb och är inte mycket använd, så fungera det borde den göra. Jag tror den kommer från Keramikexperterna i Malmö. Ja jag bedömde den också till 1000-1500 kr. Nu kommer jag inte ihåg märket eller så men en ny fråga dök upp……… behöver den 3fas tro?

Upp till toppen
Annons: