Annons:
Läst 4144 ggr
ulrmagwen
2014-03-19 08:58

Kurs i glasyr???

Jag skrev ett inlägg för ett par veckor sen (Glasyrproblem, en tekanna som spruckit och en glasyr som krupit) och det tog några dagar innan jag hann svara och tacka för alla svar! Men jag inser att man måste vara snabb om man ska ge respons här! Så jag vet inte om de som svarat har sett det.

I varje fall så tackar jag nu igen!! Det är fantastiskt att det finns ett sånt här forum där man kan få ställa frågor om allt som berör keramik, och få svar av så många kunniga människor!!

Jag har jobbat mycket med lera i många år (är bildlärare sen över 20 år, som jag skrev i mitt förra inlägg) men kan alldeles för lite om glasering. Finns det inga kurser där man kan få lära sig mer om just detta? Mina elever gör massor av fina alster, men när vi kommer till glaseringsdelen så blir mycket rent ut sagt förstört. Det blir för tjockt eller för tunnt, det rinner eller kryper, det krackelerar eller bubblar sig, färgerna blir inte rätt nyans, ibland blir vissa glasyrer matta och sträva fast det ska vara en blank glasyr.  Och jag står där som ett fån och kan oftast inte svara på varför det gått fel. Jag har ju lärt mej mycket om skulptering i mina konstutbildningar, men ren keramikutbildning har inte ingått. Jag behöver lära mig om glasering och ugnssättning - mer och bättre än det jag kan. När man letar efter kurser handlar alla bara om själva lerteknikerna, dreja, kavla, ringla osv. Mycket sällan om efterarbetet. Finns det nån här på forumet som känner till nånstans där man kan lära sig om detta?

Annons:
abbis
2014-03-19 09:44
#1

Du kan komma till mig en dag när jag packar och glaserar så kan vi samtidigt gå igenom glasyr ,glasering  och lite olika tekniker..Du betalar mig /timme..🙂.Kan du säkert få genom din arbetsgivare.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
pyromanen
2014-03-19 10:29
#7

Vet att Kyrkeruds folkhögskola ibland har haft glasyrkurs. Deltog nån gång på en sådan. Läraren hette Karolina Eriksson och jag tyckte det var mycet bra. Man fick lära sig göra prover och grunderna som gav mersmak. Anders Fredholm håller också glasyrkurser på olika skolor. Ett tips är att kolla olika folkhögskolors kursutbud!

ler
2014-03-19 10:34
#8

Finns det inte något på något studieförbund? en kvällskurs kunde ju vara trevligt.

Solhem
2014-03-19 11:07
#9

Jag har gått glasyrkurs på Folkuniversitetet. Kolla med dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
purmamarca
2014-03-19 13:45
#13

ABF i Göteborg har planerat att ha en kurs i glasyr med Eric Krouthén

du kan ringa och tala med honom direkt, kanske ngt som passar dig 

krouthen@yahoo.se +46 709 180019

Växel till ABF: 031-774 31 00

( redigerat av modrator)

Annons:
[rolnor]
2014-03-19 15:23
#14

Jag undrar lite; Använder du (ni) köpeglasyrer? Om du har frågor om dom sa kan du vända dej till leverantören.

Det du behöver veta för att inte göra enkla misstag är inget du behöver en kurs till, vill du däremot blanda egna glasyrer och bränna avancerade metoder som saltglasyr, Raku eller något annat så kanske det behövs. Det går att lära sej mycket ur böcker tycker jag.

LenaR
2014-03-19 22:49
#15

Jag kan rekommendera Anders Fredholms glasyrkurser i Lidköping. Fredholm är en boren pedagog, och kemist i grunden. (Eller hur?)

Men glasering är en annan bit än glasyrblandning. Hur man glaserar kan göra skillnad mellan matt och blankt, färgskala m.m. Om det är glasering du vill lära dig är det inte glasyrkurs du ska gå.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
2014-03-19 23:45
#16

Ja Anders är duktig ..Har gått en glasyrkurs hos honom..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Godsagare
2014-03-20 08:00
#17

Jag kan rekommendera Lasse Östman!

Han har en gedigen, mångårig och mångsidig erfarenhet av glasyrer. Noggrann och hade iaf när jag var hos honom på kurs, tusentals glasyrprover att botanisera i om kvällarna.

Han är givmild med sin kunskap och jag varvade min vecka hos honom med drejteknik.

ulrmagwen
2014-03-20 10:18
#18

Tusen tack för alla svar och tips!!

Jag använder köpeglasyrer  i skolan. Det är väl för att det är enklast eftersom jag inte kan något om att blanda glasyrer själv, men också för att det är sådan tidsbrist med allting i skolans värld.

Det jag vill bli bättre på är ju att veta HUR själva glaserandet skall gå till. Hur tjockt ska det vara, hur länge ska man hålla godset i glasyren när man doppar, finns det andra sätt att lägga på glasyr än att doppa, vad gör man om det blir rinn i glasyren på godset man doppat, hur använder man oxider, vad är penselglasyer för nåt, hur gör man enklast för att få olika färger på olika delar av godset tex på in- och utsidan, hur blandar man ut glasyrpulvret på bästa sätt, osv, osv, osv.

Så då är det väl inte en glasyrkurs jag behöver utan en kurs i glasering antar jag.

Jag tycker det är svårt att hitta bra litteratur om detta. Den mesta litteraturen jag sett handlar om hur man blandar olika glasyrer, recept alltså. 

Tack Abbis för erbjudandet, får återkomma om detta.

Ska kolla upp de andra olika förslagen ni har gett också, och se om något kan vara aktuellt.

Återigen Tusen tack för svar!!!

LenaR
2014-03-20 18:34
#19

Några saker att tänka på vid glasering då.

Man måste skröja till samma temperatur varje gång, oavsett vilken skröjtemperatur man bestämmer sig för. Annars suger skärven åt sig olika mycket glasyr varje gång, och man vet inte från en gång till nästa vad som händer. 

Glasyren måste ha samma förhållande pulver-vatten varje gång. Att testa flytvikt eller vikt/volym är det säkraste. Är man mer intuitivt (=slarvigt i det här fallet) lagd kan man lära sig hur tjock glasyren ska kännas i hinken, men det är bättre att kontrollera noga.

Olika tjocklek på skärven tar upp olika mängd vatten, och därmed olika mängd glasyr. En tunn skärv kan behöva glaseras insida en dag och utsida nästa dag för att glasyrlagret ska bli tillräckligt. Om man doppar sina krukor behöver tunn skärv längre dopptid än tjock.

Ett sätt att kontrollera hur tjockt glasyrlagret är är att ta en nål och testa.
När man doppar krukor kan man också se hur snabbt glasyren torkar på skärven. Ljusnar glasyren väldigt snabbt är det ett tunt glasyrlager, och då kan man doppa en gång till. 

Sen kommer jag inte på mer just nu. Förutom att dubbeldoppade glasyrer ofta ger roligare resultat, särskilt när det gäller köpeglasyrer.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-03-20 19:45
#20

Det gäller att inte doppa för länge också, då kan man tvätta bort glasyren väl? När jag doppar så är det en jämn mjuk rörelse, jag brukar inte hålla krukan i glasyren utan genast lyfta upp den. Vill man experimentera lite så kan man doppa först i en glasyr, torka, sen doppa i en annan. Det här ger intressanta effekter ibland och kan liva upp resultaten från elugn som ibland kan vara lite tråkiga (tycker jag). Man kan också spreja på ett tunnt lager färgande oxid eller karbonat ovanpå dom två glasyrskikten så kan det bli riktigt kul!

Annons:
ulrmagwen
2014-03-21 16:39
#21

Låter spännande att doppa fler gånger! Men är det inte risk att den första glasyren "smutsar ner" den andra glasyren som man doppar i?

Tack LenaR för dina handfasta råd!! :)

LenaR
2014-03-21 18:04
#22

#21 Jo, den första glasyren kan smutsa ner den andra! Men det är väldigt roligt att dubbelglasera, och det finns flera lösningar på nersmutsningsproblemet. 

Jobbar man i stengods kan man doppa i en glasyr och skröja om godset. Efter skröj ser glasyren ut som en engobe på godset, och det går att lägga på en annan glasyr.

Man kan använda glasyrer man inte är rädd om som överglasyr, eller blanda en glasyr som bara används över andra glasyrer. 

Vill man prova att använda en överglasyr rekommenderar jag att testa en vit matt glasyr. Matta glasyrer ger ofta intressanta glasyrer ovanpå blanka, och vita ger ofta snygga resultat ovanpå färgade glasyrer. 

Eller så doppar man i sina hinkar, men lägger alltid vita och transparenta glasyrer i första lagret, och de som innehåller kobolt i sista lagret.

Lägg inte två okända glasyrer för tjockt. När man dubbelglaserar kan det rinna iväg ordentligt om man har otur…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
2014-03-22 00:35
#23

Eller spruta på den andra glasyren.

L.A.E
2014-03-22 03:10
#24

I bland är det inte kul att ha kurs när de doppar i blått och sen i den vita glasyren. Så nu har man en vit glasyr  med blåa stänk  i .

j-aan
2014-03-22 09:15
#25

#24 eller ha saltkurs och eleverna slår tillbaka den svarta engoben i den nyblandade 15 liters blå engoben. :-(

abbis
2014-03-22 09:21
#26

Det gäller att gå igenom vad som gäller och inte gäller när man jobbar med glasyrer..Inte ens en omrörare har hamnat fel i mina tunnor under dessa år..🙂

Det första vi går igenom är säkerhet och nogrannhet..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ulrmagwen
2014-03-22 10:32
#27

Måste testa att dubbelglasera snarast! Låter super spännande. Kan man spruta på glasyr med en blomspruta eller är det för litet hål? Eller kan man använda nån slags pumpspruta som man kan ha till besprutning? Eller krävs det mer avancerade grejer?

Annons:
L.A.E
2014-03-22 10:35
#28

Ja ,det är ju klart att det är lätt att ta fel i bland för vi har ju över 60 olika glasyrer som vi använder + lika många små hinkar på en 2 liter.

[Ante333]
2014-03-22 11:40
#29

En heldag blanda glasyr och glaserings träning hade du fått gratis på saltglaserat i Höganäs

stefanandersson
2014-03-22 11:50
#30

#29: det toppar jag med att erbjuda två dagar att blanda och sikta glasyrer helt gratis :D :D Skämt å sido är ditt erbjudande riktigt bra för den som vill lära sig krukmakarhandlag

[Ante333]
2014-03-22 12:13
#31

Man skulle kunna köra tre dagars kurs en med bruksglasyrer. Och seda avsluta med oxblodsglasyr,kristallglasyrer och kanske ice-krackelering med formel räkningar från början. Och då får man lära sig vikten av att varje glasyr kräver sin bränning och tjocklek. Och dom går hem med massa glasyrer efter sin kurs

[rolnor]
2014-03-22 14:32
#32

#27

Det funkar inte med sprutor som har litet hål, glasyren är för tjockflytande så det blir inte bra. Minns att jag i början använde en variant som man kopplade till dammsugare, alltså en sån gammaldags dammsugare som man kan koppla så att den blåser luft. Det är en billig enkel lösning. Annars så kravs det en kompressor (en ganska liten, billig på Jula eller Chlas Olson duger fint) och en vanlig sprutpistol till färg. Såna sprutpistoler kan vara jättedyra men det räcker med den billigaste för 230:- typ. Man kan doppa först i en vit matt glasyr, sen i en matt vit (så skitar dom inte ned varandra så mycket) ovanpå detta blir det fint att spruta på någon färgande oxid eller karbonat, det kan man göra med en jätteenkel fixativspruta som är billig, oxiden slammas då upp i lite vatten bara.

LenaR
2014-03-22 15:51
#33

Eftersom det pratas om att spruta på glasyrer och oxider länkar jag till artikeln om verkstadshygien. Det är inte självklart för alla hur man gör med glasyrdamm och mask och hantering av glasyrspill och allt. 😛

#32 Rolnor, du skrev något galet i ditt inlägg. Doppa först i vit matt, sedan matt vit…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-03-22 16:49
#34

Aha, tack, jag menar såklart först matt vit, sen transp. glasyr (är jag lite vimsig idag? Sov bara några få timmar inatt).

Annons:
evaform
2014-03-22 17:39
#35

Då jag också har elever i bildundervisning kan jag känna igen situationen att man som lärare vill erbjuda ett garanterat resultat och minimera riskerna.Jag rekommenderar att ha några begränsade glasyrer som är säkra och trygga, 3-5 kan räcka.Varje glasyr har sin "personlighet" som man lär känna, hur mycket kan man korrigera, hur tjockt ska man doppa, flyttal och osv.Fråga gärna leverantören om bra glasyrer till skola.kolla flyt-tal med mätare avsedd för detta.när du glaserar så rör hela tiden upp glasyren innan så undviker du vattenspegel, dvs att efter en stund har pulvret sjunkit och det kan vara vattnigt upptill(detta går oxå olika snabbt på olika glasyrer).ha en visp el diskborste till varje spann,denna kan man lägga på resp spannlock.Jag har en glasyr som jag har i tre varianter: en vit, en grön (infärgad med kopparoxid) och en blå(infärgad med koboltoxid)Då vet jag hur vi ska hantera och doppa i dessa glasyrer eftersom grundreceptet är detsamma.Ha rejäla 10L-spannar med lock och blanda 3-5 kg pulver med rätt mängd vatten.det är mycket lättare att doppa med snyggt resultat om du har mycket glasyr.Efter blandnig ska glasyren siktas genom en sikt(sil)När man sen står och putsar på glasyr som torkat är jag noga med att elever inte får stå och blåsa, då dessa pulver inte är giftfria.

evaform
2014-03-22 17:45
#36

Jo en annan sak; kavla och skär bitar, tryck nåt mönster i och gör hål.skröjbränn dessa när det finns plats över och ha dessa tillhands när du ska blanda ny glasyr:Gör ett glasyrprov genom att doppa en gång, sen efter torkning en gång till, men bara till hälften.glasyrbränn dessa prover och häng dem sen på varje spann så ser man vilken glasyr det är.Detta har du kanske redan gjort?

Dessa är även bra att använda om man vill prova att se hur det blir med glasyrer på varandra, först en glasyr och sen kanske några penseldroppar med en annan.Anteckna noga vad du har gjort för detta glöms lätt bort.efter bränning kan du sätta på en bit maskeringstape på baksidan och skriva anteckning på den.Ofta blir en matt glasyr spännande med prickar av en blank(kan räcka med transparent)glasyrprickar ovanpå…

Använder ni glasyrtång?

ramjambam
2014-03-23 11:41
#37

Jag hittade en webbplats som innehåller en glasyrkurs. Den är på engelska, och innehåller det mesta:
 http://www.duncanshearer.co.nz/glaze/glaze.html

[rolnor]
2014-03-23 12:43
#38

Kollade kursen och den är verkar bra, men jag undrar om den omfattar mera grundläggande råd om glasering?

Upp till toppen
Annons: