Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4363 ggr
Harald Crommert
2014-03-19 09:11

Kanthaltråd ugn

Finns det något sätt att skarva avvibrerad (under transport)) värme-slinga? Vira ihop? Någon kanthalhylsa att pressa ihop om trådändarna?

Har någon försökt?

Annons:
[rolnor]
2014-03-19 09:26
#1

Har varit på tapeten nyligen, man kan tvinna ihop gammal skör kanthal om man värmer upp den ordentligt med brännare men det håller inte så länge. Går tydligen att svetsa ihop med gassvets men jag har inte jobbat med det. Vill man byta slingorna kan man köpa egen tråd och linda helst på ett plaströr eller nåt annat icke-metalliskt. Blir billigare än att köpa färdiga men det är en del jobb.

Harald Crommert
2014-03-24 10:55
#2

Tack för tipset med svetsen, skall prova direkt. Vad tror du om en något för stor rörhylsa som man klämmer i kanten med en hovtång?Finns  det kanthalrör eller får man borra ur ett axelbit?

[rolnor]
2014-03-24 16:39
#3

Du kan inte blanda vanligt stål och kanthal, ärligt så vet jag inte praktiskt hur man svetsar ihop två trådar, man får putsa rent dom med sandpapper innan, sen värma lite, naja och smälta längst ut i änden tänker jag.

Ride84XL
2014-03-24 17:37
#4

TIG-svetsning borde ju fungera bra också. Inte för jag testat på kanthaltråd, men det fungerar ju likadant att man kan bara smälta ihop utan tillsatsmaterial (det är ju bara det att man använder en ljusbåge istället för en gaslåga som värmekälla).

Om man inte har tillgång till svets funkar det ofta att bara värma tråden så den blir mjuk och vira ihop den. Vanligt stål funkar som sagt inte alls att skarva ihop med - tråden lär ju bli 1400°C eller mer med 1300 i ugnen (elementen måste ju va varmare än ugnen för att kunna avge värme). Vid den tempen ser t ex en stålbult ut nästan som ett tomtebloss i luft - eller så smälter den (rent järn har hög smältpunkt, ca 1540°C - sen sänks smältpunkten oftast, beroende på legeringsämnen och kolhalt i stålet). 

T ex Kanthal A1 har 1500°C smältpunkt, men specifikt för kanthal-legeringarna är att dom klarar så pass hög temp i oxiderande atmosfär (även metaller med högre smältpunkt, förstörs oftast i luft pga syret - även om dom inte smälter).

Bo§e
2014-03-24 21:21
#5

Nej, när man använder svets, får man inte blanda in någon "främmande" metall. Slipa rent och smält ihop, eller alternativt, använd en bit av samma sorts kanthaltråd som "svetstråd". "Gammaldags" gassvets (acetylen + syrgas) krävs.

Ride84XL
2014-03-24 22:41
#6

Jo - men med TIG så kan man smälta utan tillsatsmaterial. Man använder ju en volframelektrod som inte förbrukas - ljusbågen får sen samma funktion som lågan på en gassvets (och ev tillsatsmaterial sätts till separat till smältan - det kan ju va en annan bit av samma kanthaltrådstyp i det här fallet). Dom metoder som använder tillsatsmaterial funkar ju naturligtvis inte - eftersom det inte finns "pinnar" (MMA-elektroder) eller MIG/MAG-tråd som är kanthal-metall (vad jag vet iallfall).

Tänkte att alla med tillgång till svets har ju inte nödvändigtvis tillgång till gassvets - har man det kan man ju såklart använda den.

Annons:
Bo§e
2014-03-24 22:58
#7

Visste inte att TIG funkar så…ja då bör ju även det gå bra…. Man lär så länge man lever… :-)

stefanandersson
2014-03-25 09:36
#8

Kan inte mycket om detta men bläddrade genom en kanthalkatalog (roligt ord, försök säga det tio gånger🤪). I varje fall stod det att man kan nypa trådändarna mellan ett kanthalbleck gjort för lagning och punktsvetsa ihop paketet. Verkar enklare än att lyckas svetsa ihop en tråd… men om svetsning kan jag nästan inget heller 🤪😂

[rolnor]
2014-03-25 09:53
#9

Jamen där är ju en riktig lösning, vore fint med en onlineadress till firma som säljer kanthalbleck! Undrar om det är så bra med TIG, där sätter man ju en stark ström i materialet och om det inte är en mycket god ledare så kommer det ju att värmas upp och stjäla energi från ljusbågen?

Ride84XL
2014-03-26 01:13
#10

#9

Det har du förstås rätt i - men om man sätter återledaren nära svetsstället går det nog bra. Med t ex 2 mm Kanthal A1 (som jag använder till min ugn) och 0,5 m tråd mellan svetsstället och återledaren så har man ca 0,23 ohm. Man kanske behöver 15 A för att svetsa 2 mm tråd om ens det (det blir ca 3,5 V spänningsfall) - tjockare tråd kräver naturligtvis lite mer, men då har den ju samtidigt lägre resistans också.

Sen fungerar det inte så att resistans i tråden stjäl energi från ljusbågen. Om samma ström passerar blir bågen lika varm ändå - däremot kan spänningsfallet p g a resistansen leda till att man får lite mindre ström än man ställt in aggregatet på. Tomgångsspänningen är dock vanligen 10-tals volt högre än "driftspänningen" och man får ju ändå testa sig fram till rätt inställning oavsett, så det är nog inte så stort problem.

Förresten så verkar det finnas rör, stänger, galler och lite allt möjligt som tillverkats av kanthal-legeringarna enl Kanthals hemsida - det finns även band, som verkar va vanliga i industriugnar som element (platta band får ju större mantelarea i förhållande till sin tvärsnittarea än runda trådar - därmed kan man "kräma på" lite mer effekt med mindre trådvikt/trådlängd utan att ytbelastningen på elementet ökar) 

Man kanske skulle fråga på Sarlin furnaces ( http://www.sarlin.se ), där jag köper min tråd. Dom säljer ju massor av saker till industrin.

Upp till toppen
Annons: