Utrustning och verkstad

Fiffiga tips i verkstan 2

2014-03-21 07:00 #0 av: kajsa_h

För en del år sedan startade jag en sådan här tråd med smarta små tips som underlättar i verkstadsarbetet. Tänkte det kunde vara dags för en ny?

Det här är ett enkelt sätt att beräkna lerans krympning utan procenträkning och miniräknare. Gör en "linjal" av kavlad lera. Markera centimeter i den våta leran. När den sedan är färdigbränd kan du mäta och se precis vad det färdigmått du önskar motsvarar i rå lera!

Anmäl
2014-03-21 07:03 #1 av: kajsa_h

Snygga kanter på stansad lera:

Om du arbetar med stansar, typ pepparkaksformar, kan du lägga ett lager plasfilm över den utkavlade leran innan du pressar i formen. Du får då snygga rundade kanter direkt utan att behöva putsa så mycket på dem!

Anmäl
2014-03-21 07:18 #2 av: kajsa_h

Här är länk till förra fiffiga-tips-tråden:

http://keramik.ifokus.se/discussions/4d71773cb9cb4622270843be-fiffiga-tips-som-underlattar

Anmäl
2014-03-21 10:08 #3 av: Ulla

Vilket smart tips med måttlinjalen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2014-03-21 19:17 #4 av: ramjambam

Att göra egna sikter i valfri storlek:
Få tag i en plast mugg/hink/tvättfat. Skära hål i botten men lämna en kant 0,5 - 1 cm (eller mer) kvar. Klipp ut en bit silduk i metall (kan köpas hos keramikleverantören) som är 0,5 - 1 cm större än hålet. Svetsa fast silduken med en varm lödkolv, som man pressar ner på silduken.

Anmäl
2014-03-28 13:15 #5 av: kajsa_h

Den här raspen är ett användbart litet verktyg ibland. Köps för billig peng i någon bygghandel. Jag använder den när jag "beskickar" ovala fat

Anmäl
2014-03-29 00:58 #6 av: Eva-Karin

Mitt bästa tips är min fuktlåda där jag både kan blöta upp saker som torkat lite för mycket och hålla läderhårda grejer i rätt stadie hur länge som helst. Prinsipen är enkel. Platslåda med bra lock och gipsplatta i botten. Beroende på hur mycket vatten gipsen innehåller så har den olika funktion. Bäst!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.