Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1933 ggr
Keraleij
2014-03-21 07:00

Fiffiga tips i verkstan 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en del år sedan startade jag en sådan här tråd med smarta små tips som underlättar i verkstadsarbetet. Tänkte det kunde vara dags för en ny?

Det här är ett enkelt sätt att beräkna lerans krympning utan procenträkning och miniräknare. Gör en "linjal" av kavlad lera. Markera centimeter i den våta leran. När den sedan är färdigbränd kan du mäta och se precis vad det färdigmått du önskar motsvarar i rå lera!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
Keraleij
2014-03-21 07:03
#1

Snygga kanter på stansad lera:

Om du arbetar med stansar, typ pepparkaksformar, kan du lägga ett lager plasfilm över den utkavlade leran innan du pressar i formen. Du får då snygga rundade kanter direkt utan att behöva putsa så mycket på dem!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
2014-03-21 07:18
Ulla
2014-03-21 10:08
#3

Vilket smart tips med måttlinjalen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ramjambam
2014-03-21 19:17
#4

Att göra egna sikter i valfri storlek:
Få tag i en plast mugg/hink/tvättfat. Skära hål i botten men lämna en kant 0,5 - 1 cm (eller mer) kvar. Klipp ut en bit silduk i metall (kan köpas hos keramikleverantören) som är 0,5 - 1 cm större än hålet. Svetsa fast silduken med en varm lödkolv, som man pressar ner på silduken.

Keraleij
2014-03-28 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den här raspen är ett användbart litet verktyg ibland. Köps för billig peng i någon bygghandel. Jag använder den när jag "beskickar" ovala fat

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Eva-Karin
2014-03-29 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mitt bästa tips är min fuktlåda där jag både kan blöta upp saker som torkat lite för mycket och hålla läderhårda grejer i rätt stadie hur länge som helst. Prinsipen är enkel. Platslåda med bra lock och gipsplatta i botten. Beroende på hur mycket vatten gipsen innehåller så har den olika funktion. Bäst!

Annons:
ramjambam
2014-03-30 19:50
#7

En gammal frys eller kylskåp blir bra som våtskåp eller lerförråd. Bäst om den inte fungerar. Elbutiker tvingas ta hand om sådana - ägaren blir både förvånad och tacksam när man frågar om man får ta en trasig apparat!

Upp till toppen
Annons: