Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1346 ggr
Mia Sjösten
2014-03-22 13:18

Flytt av ugn

Om man ska flytta en toppmatad ugn och börjar med att lägga en styv pappskiva runt om mot stenar och element. Fyller sedan på med frigolit och bubbelplast och ser till att det blir stabilt, så att allt hålls på plats. Kan man då transportera den liggande i personbil?

Annons:
abbis
2014-03-22 16:09
#1

Skulle jag inte rekommendera..Är den gammal och stenarna är lite lösa så kan det hända grejer..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Mia Sjösten
2014-03-22 22:07
#2

Den är inte så gammal, 15 år kanske, 12-15 bränningar bara…

abbis
2014-03-23 00:53
#3

Efter en bränning så går elementen av vid minsta lilla stöt..

Du kan se vad Bosse/cebex säger men som sagt jag har flyttat ugnar ett antal ggr och varit med om mycket..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ride84XL
2014-03-23 01:39
#4

Jag har inte så mycket erfarenhet av att flytta ugnar förutom den jag byggt själv som använder keramisk fiber. Jag skulle dock tro att det inte är så värst bra att lägga ner en ugn byggd i tegel - speciellt inte där det förekommer vibrationer (som i en bil). Det känns rent spontant som att tyngden i kombination med att fogarna belastas på "fel ledd" och vibrationer på det, inte är så lyckat. För en vanlig murad "tunna" kanske det funkar - men här är ju grejerna så sköra när dom ska hantera och har hanterat så höga temperaturer. Man har ju begränsade  fogningsmöjligheter osv…

Det är väl bättre att se om man kan t ex skruva bort benen. Så dyrt borde det väl annars inte va att hyra släp eller skåpbil - det lär iallafall bli betydligt billigare än en förstörd ugn.

Bo§e
2014-03-23 01:44
#5

Citat: >> Så dyrt borde det väl annars inte va att hyra släp eller skåpbil - det lär iallafall bli betydligt billigare än en förstörd ugn. >>

------------------ 

Tänkvärt…!     :-)

Mia Sjösten
2014-03-23 19:45
#6

Tack snäll ni! Ugnen är på plats, transporterad stående fylld med packmaterial i en skåpbil och det gick bra. Lycklig? Jaaaaaa!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: