Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1445 ggr
annslycka
3/23/14, 9:36 PM

Ugns problem UGN FEL

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startade min ugn Cerama Hobby 2000 i går kväll. Porslins bränning 1260 grader. Glödgande orange lyste ugnen och på Styrsystemet stod UGN FEL. I Cerama Infotemp står att bränningen stoppas vid 900 grader och kan bero på element som brustit eller säkringsfel.

Öppnade ugnen i eftermiddags och fann att elementen var okey. Köpte ugnen begagnat men om en säkring gått var kan man få den bytt?

Jag får tillägga att godset i ugnen var jättefint trotts att jag använt under glasyr och transparent glasyr som kräver minst 1260 grader. Satt en av vaserna på vattenprov och det verkar vara helt okey…. Bifogar bild på små vaser i porslin från just den bränningen.

Men min fråga är var kan jag vända mig för hjälp? Bor i Svedala strax utan för Malmö.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Annons:
ramjambam
3/23/14, 10:05 PM
#1

Säkringarna ska vara byggnadssäkringarna, och om dem är moderna är dem som brytare: man ser att en säkring/brytare står i annan riktning än de övriga. Låter som bränningen var OK - om det hade slagit av vid 900 hade glasyren varit helt matt, torrt och vitt, som skröjbränd gods ungefär. Verkar som falsk larm från styrenheten, och jag har ingen aning vad man kan gör åt det. Försöka bränna igen innan du betalar någon att kolla ugnen. Kanske det var en elavbrott eller dylikt som orsakade problemet?

annslycka
3/24/14, 5:21 PM
#2

#1 tack för tipset ska pröva med en skrå bränning 960 grader så får jag se vad som händer. 

Cebrex i Malmö har slutat använda reparatörer i från Danmark. Nu mera anlitar dom svenska lokala reparatörer. Mailade Petra på Cebrex och fick kontakt uppgifter av henne.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

annslycka
3/27/14, 7:54 AM
#3

#1 jag har fått igång ugnen igen. Gjort en skåbränning 960 grader. Tror att det varit strömavbrott eller så har det blivit för varmt så jag flyttar styrsystemet en liten bit längre bort. Det står minst 1 meter från ugnen. Det får nog bli 1.5.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

ramjambam
3/27/14, 11:33 AM
#4

#3 Ja, bra tänkt. Styrelektroniken mår inte bra av värme.

Upp till toppen
Annons: