Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1524 ggr
L.A.E
3/24/14, 8:54 PM

Att ha för roligt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland kan det vara svårt att sluta när man gör något stort .Problem  hur ska man råglasera en stor sak som på bilden och har glömt att mäta vedugnens höjd. Den är ca 1meter hög ljust nu men blir lite mindre när den torkar. Funderar på en glasyr av 1 del aska ,1del kalifältspat,1del kvarts + lite oxblodsglasyr kanske . Eller har ni några andra roliga råa glasyrer att dra på ,antagligen blir den med pensel eller att hälla över på något sätt.

Annons:
pyromanen
3/24/14, 9:03 PM
#1

He he :-) Fin form Ska den vara till nåt speciellt ändamål eller blev den till för att du inte kunde låta bli :-)

L.A.E
3/24/14, 9:06 PM
#2

Ja, den är nog lite för stor för tulpaner men kunde inte låta bli, helt rätt.

Ulla
3/24/14, 10:25 PM
#3

Ibland måste man göra det som är roligt, bara för att… 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ride84XL
3/24/14, 11:17 PM
#4

Det där va fasen ingen liten grej, hahaha - snyggt. Det gäller att ha en stor ugn där när man ska bränna den. Hur fasen har man lyckats dreja insidan förresten? Antar man fått använda nån form av pinne - måste ju varit lite trixigt.

[ekdama]
3/25/14, 6:07 AM
#5

Vilken fin form! Nu ser vi fram emot en bil efter glaseringen också!

MaudSkobyKrukmakeri
3/25/14, 8:49 AM
#6

Superfin! Blir spännande att få se fler bilder sen. För det blir väl?

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Annons:
pyromanen
3/25/14, 9:25 AM
#7

#2 Nån skicklig genmodifikatör borde kunna fixa tulpaner i rätt storlek 😂.

Om jag hade uppdraget att råglasera den skulle jag ställa den på ett galler av trälistor ovanpå en långpanna eller liknande bred plan kärl-sak och så hälla över glasyren.

stefanandersson
3/25/14, 9:30 AM
#8

#7: eller göra rent drejskivan och fånga upp i tråget (då kan den ju snurra samtidigt). Jag brukar alltid ta e pensel och dra av vid botten lite också.

Fortsätt ha roligt Lennart!

L.A.E
3/25/14, 10:02 AM
#9

Ännu roligare den ska fraktas i bil ut till torpet , där uti skogen ugnen står … Får nog glaserar där ute med en pressning som samlar upp glasyren .

L.A.E
3/25/14, 10:12 AM
#10

Det får nog bli säkerhets bälte på vasen tror jag, ska ut på E18  3 min sen en svänga 90 grader höger där just 100 km börjar.

Vasen går väl som extra krockkudde ???

Ulla
3/25/14, 1:02 PM
#11

😃 Visste du vad du gav dig in på när du började?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
3/25/14, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Tänkte att det vore väl kul att göra något högt och under själva drejningen slog det mig att man kanske får bygga en större ugn. Har mycket olika material och lättast är det att bygga med fiber och bara för en stor kruka eller vas. Om jag hinner så gör jag nog en stor kruka också.  De skulle passa bra i våran jätte damm ,tror allt att det kan bli mycket snyggt med vas och kruka som liksom svävar över vatten ytan.

Upp till toppen
Annons: