Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2614 ggr
HelenaAR
3/27/14, 11:35 AM

Råvaror

Jag har kommit över en stor låda med lite blandade råvaror och några är jag osäker på om jag ska behålla eller lämna in som farligt avfall. Vad anväder jag dessa till? Järnklorid? Litiumglimmer? Kadmium gult och rött? Kopparklorid? Gummi arabicum? Lavamjöl? Basaltmjöl? Det känns som en del giftiga saker som jag inte vill använda själv… Tips och förslag tas tacksamt emot.

Annons:
[rolnor]
3/27/14, 2:02 PM
#1

Kadmium och kopparklorid ska du inte hälla ut i avloppet, järnklorid är väl ett gränsfall. Gummi Arabicum är väl ställmedel? Ofarligt. Lavamjöl och Basalt är väl vanliga mineral. Litiumglimmer vet jag inte.

[rolnor]
3/27/14, 2:04 PM
#2

Kollade och litiumglimmer är vanlig lepidolit, helt ofarligt att hälla i naturen.

HelenaAR
3/27/14, 2:15 PM
#3

Finns det något roligt man kan göra med dem? Jag har inga glasyrrecept med dem som ibgridienser vad jag vet. Det blir nog en tur till återvinningen med en del i alla fall, inget hamnar i avloppet här. Det får kanske bli lite mer experimenterande helt enkelt. :-)

[rolnor]
3/27/14, 4:38 PM
#4

Det som är lite speciellt men tyvärr giftigt är ju kadmium, det får man inte köpa utan specialtillstånd men glasyrerna får ju fin färg. I övrigt är det väl inget särskilt man kan göra, det är vanliga glasyringredienser tänker jag.

HelenaAR
3/27/14, 6:11 PM
#5

Det var mest kadmiumet som jag aldrig träffat på innan, men dom andra har jag inga recept till idag. Så dom får stanna i väntan på lite experiment. :-)

Kadmiumet får åka till återvinningen helt enkelt.

Istid
3/28/14, 3:58 PM
#6

När vi brände keramik på bål strödde vi järnklorid och kopparklorid på tidningspapper som vi lindade in sakerna i för att det skulle bli vackra mönster. Det mesta blev svart ändå, men jag fick faktiskt en kopp med många olika färger på.

Annons:
ramjambam
3/28/14, 7:04 PM
#7

Jag har läst om att man kan spraya på järnklorid i vattenlösning på rakukeramik (direkt från ugnen) att få spännande effekter. Googlade och hittade detta: http://www.brackers.com/naked_ferric/
Lavamjöl och basaltmjöl kan både användas i stengodsglasyrer - järnhaltiga och flussande. 
Gummi arabicum förtjocknar glasyr mm. Lucie Rie tillsatte Gummi Arabicum till sgs alla sina glasyrer eftersom hon målade glasyren på rågodset.
Kadmium kan användas i lågbrända glasyrer att åstadkomma gula och röda nyanser, men är en gift och därför inte att rekommendera

missan9
3/28/14, 7:37 PM
#8

Jag ska själv gå med gamla rester av glasyrer till miljöstation i Statoil här i Sköndal. Vi måste var måna om miljö och natur tycker jag!! Därmed basta!

HelenaAR
3/29/14, 8:40 AM
#9

Jag har även en liten flaska med stelnad platina. Går det att lösa upp den med något så att den går att använda?

Upp till toppen
Annons: