Annons:
Etikettvideo
Läst 2277 ggr
MaudSkobyKrukmakeri
3/31/14, 12:01 PM

Kermik på ryska

 En av mina kurselever kommer från Ryssland och gav mig denna länk till en rolig film. Visar bla tekniken med mjölk. Och Raku innomhus (!). 

http://galileo-tv.com/node/4139

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Annons:
mirris
3/31/14, 2:54 PM
#1

häftig film, har aldrig sett med mjölk! Vad var det i påsen?

j-aan
3/31/14, 5:10 PM
#2

Är du säker på att det är mjölk? Jag tycker att det ser ut som obvara. Är det obvara så doppar man i en blandning av mjöl, jäst, socker och vatten som fått jäsa i några dagar. Innan man använder brygden brukar man tillsätta en flaska öl.

Ride84XL
3/31/14, 9:07 PM
#3

Det där såg ju kul ut - att leka med dom heta krukorna. Det blev ju snyggt också

Temperaturen kan dock inte varit så hög - väggarna i ugnen och krukorna glödde ju bara svagt rött så det lär ju varit ca 600-700°C i ugnen. Men det är ju ändå lite otroligt att krukorna tål att doppas ner i vatten från den tempen, utan att spricka - trodde inte det var möjligt med keramik.

MaudSkobyKrukmakeri
4/2/14, 9:10 AM
#4

#1och #2 Min kurselev (som pratar ryska) sa att det var mjölk. Jag tyckte det såg ut som de visar flera olika exempel.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

MaudSkobyKrukmakeri
4/2/14, 9:13 AM
#5

#2 Ja, vad var det i påsen? Mjöl? Kanske jag ska be att min kurselev ska förklara lite. Försöker locka hit henne.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Friform
4/2/14, 3:40 PM
#6

Kanske pulvermjölk…

Tredim

Annons:
purmamarca
4/2/14, 10:36 PM
#7

Hej Maud! Titta bland "videoklipp" på obvara Raku video och recept på länken där. Finns också några till på youtube… 🙂

MaudSkobyKrukmakeri
4/3/14, 9:16 AM
#8

Tack för tips #7

La upp länken mest för att den var kul att se, sen kom frågorna upp här vad de egentligen gjorde. 🙂 Själv har jag inte någon raku-bränning planerad.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Upp till toppen
Annons: