Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2122 ggr
loislane
2014-04-10 11:41

Stå och dreja

Hej igen.

Jag funderar på att höja upp min drejskiva så jag kan stå och dreja. Min rygg far illa av "hukandet" Är det någon som står och drejar? Hur har du gjort för att höja upp din drejskiva? Lecablock?

Sedan undrar jag om du fick öva in en annan teknik efter det att du höjde skivan?

Vad har ni för erfarenheter och goda råd?

LoisLane 🌺

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
liswis
2014-04-10 21:29
#1

Hej!

Efter två höftoperationer och en diskbrocksoperation står jag numer och drejar. Synd bara att jag inte började med det långt tidigare. Jag bytte min drejskiva till en shimpo med förlängningsben. Jag lämnade mått till Lars Tärn och fick benen anpassade till mig o det fungerar jättebra.

Det går säkert bra att förhöja drejskivan med lastpall eller lecablock bara det går att få det stadigt.

Lycka till och vänta inte en dagi onödan

Liswis

KeramikeniSkredsvik
2014-04-10 22:26
#2

Jag står och drejar. Vi byggde ett enkelt bord med nedsänkningar i skivan för drejskivans ben. Med bordet blev det automatiskt en avställningsyta under drejskivan, praktiskt. 

Jag fick lära om ganska mycket när jag ställde mig upp. Men det är ju bara träning det också … så nu tycker jag att det funkar alldeles utmärkt. Jag tror att min rygg mår bättre av att stå och dreja, och nu skulle jag inte byta till sittande igen.

stefanandersson
2014-04-10 22:45
#3

Jag står och drejar eller sitter högt. Skönast för mig är att skifta lite. Har byggt ett par låga stabila bord i samma mått som drejskivan som jag ställer under. Stabilt blir det genom att kila under något här eller där. 👍

Det var ryggen som fick mig att börja men det visa sig vara bra när jag jobbar med större saker, det är så lätt att bara ta ett steg tillbaka för att se.

Jag märkte ingen större skillnad i teknik. Kanske att jag stödjer mer mot kroppen när jag centrerar (istället för benen).

loislane
2014-04-11 10:00
#4

Då får det nog bli så för mig också. Jag funderar på att höja med lecablock. Det viktigaste är ju att pröva. Tack för alla kommentarer och inlägg ❤️

Se skönhet i det icke perfekta.

abbis
2014-04-11 18:56
#5

Jag har byggt ett podium så jag kan stå då jag ska ner med hela armen i cylindrar etc..Men sen har jag en höj och sänkbar arbetsstol där jag kan reglera sitthöjden från 40 cm till 75 cm..skönt att kunna sitta när man drejar i 7 timmars pass ..

Tycker det inte är nån skillnad att stådreja..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

loislane
2014-04-13 10:11
#6

Ja variation är nog det man också ska tänka på, att bli statisk är ingen höjdare 🤔

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: