Bränning av keramik

Betong smälter vid "stengodstemp" :)

2014-04-25 16:05 #0 av: Ride84XL

I förrgår gick jag upp till 1260°C med min nya ugn - har en pyrometer med K-givare (angiven maxtemp 1200), men det gick dock bra (kanske ska undvika det alltför ofta dock). Pallar inte vänta tils jag har 3000 för en pyrometer för att kunna gå över 1230 (som varit max hittils)

http://keramik.ifokus.se/discussions/534f02cfce12c41381001538-ny-ugn?discussions-2

Värmde upp en bit betong som jag hittade ute. Vid 1225°C började jag dra ner lite och på slutet låg jag bara och "puttrade" på ca 75% effekt - tog ändå bara ca en kvart från 1240 till 1260. Man har inte precis snålat men effekt när man byggde ugnen, hahaha. 

Vid 1240 började biten sjunka ihop för att va helt "utsmetad" vid 1260. Plattan under var en bit rostfritt stål - den smälte inte, men blev så mjuk att den böjde sig och den "skalade" (oxiderar till flagor som ramlar av) också endel.

https://www.youtube.com/watch?v=3ZSL582I-ok

Anmäl
2014-04-25 23:04 #1 av: stefanandersson

la till din film direkt i inlägget VinkarTummen upp

Anmäl
2014-04-25 23:57 #2 av: Ride84XL

Tack för det - visste inte hur man fick upp filmerna sådär. Är du moderator förresten? 

Tänkte även visa vad jag lyckades med med gamla ugnen också (om jag inte gjort det innan) och det var vid "bara" 1200°C - skulle värma krukan för att se vad som hände med den och trodde ett gammalt plättjärn av gjutjärn skulle funka bra som skydd mot ugnsbotten. Ställde till det i ugnen där. Rann även ut lite på köksbordet av trä också, som den ugnen stod på (uppställd på lecablock) - blev fin brasa

Rent järn kräver ju 1540°C  för att smälta (även om det blir mjukt som smör nästan, över 1250°C). Gjutjärn innehåller dock endel kol - vilket sänker smältpunkten.

Om man fixar en degel och gjutformar så kan man ju gjuta saker också :)

Anmäl
2014-04-26 09:49 #3 av: rolnor

Tack för filmen!
Du gör såna saker som jag gjorde i tonåren, ja fixade en syre/vätelåga och fick av misstag in väte i syre-behållaren (av plast som tur var). Gissa vad som hände när jag tände lågan? BOOOM!

Anmäl
2014-04-26 12:57 #4 av: Ride84XL

Haha - jävlar. Det gäller ju att va försiktig när man leker med gaser. Vid svetsning eller metallskärning med syre och acetylen så har man normalt s k bakslagsspärrar (backventiler vid regulatorerna) som ser till så man inte kan få in fel gas i fel flaska om t ex nån av regulatorerna pajar.

Anmäl
2014-04-26 13:59 #5 av: rolnor

Ja, en sån hade jag behövt, utan tvekan. Syret gjorde jag med kaliumpermanganat och väteperoxid, vätgasen gjorde jag med hjälp av kaustiksoda löst i vatten och aluminiumfolie, riktigt kul. Jag hade flera gasklockor, dunkar av plast nedsänkta i ett vattenkar, det skvätte rejält när det small..

Anmäl
2014-04-26 14:35 #6 av: Ride84XL

Kul - det där med natriumhydroxid (kaustiksoda) och aluminiumfolie har jag också gjort. Jag fyllde ballonger med vätgasen - billigare än helium och mycket roligare. 

Dom smäller ju lite när man tänder på också (men inte som väte/syreblandning förstås) - det roligaste är dock att tända på dom där man knutit dom så det blir ett hål och strömmar ut gas i en stråle. Det blir först en liten låga sen smälter hålet upp mer och mer av värmen från lågan tills det är värsta jet-strålen av eld innan det är tomt på gas.

Anmäl
2014-04-26 17:21 #7 av: rolnor

He, he, roligt med lite pyromani, aluminiumfoliemetoden är ju väldigt billig, jag var storförbrukare av lut under en period. Har också gjort ballonger men tände faktiskt aldrig på nån, var mest fascinerad av att släppa upp dom i luften. Har tänkt nångång att skicka upp en ballong med en liten ampull med min mailadress, en slags modern flaskpost..

Anmäl
2014-04-26 22:52 #8 av: Ride84XL

Haha - kul ide det där - det skulle ju funka. En vanlig ballong brukar ju tyvärr inte hålla gasen så länge - dom brukar sällan hålla sig svävande mer än ett dygn. Men en blåsig dag lär den ju komma ganska långt på det. 

Dock är det frågan vad som händer när den kommer tillräckligt högt (lufttrycket sjunker ju) - antingen smäller den eller så tappar den tillräckligt med lyft för att sluta stiga och lägga sig på en konstant höjd. Det sista alternativet vore ju att föredra för en "flaskpost".

Anmäl
2014-04-27 03:37 #9 av: Ride84XL

Yeeahh - gick upp till 1290°C för en stund sen. Jag kör skiten ur den där pyrometern nu - men den verkar gå bra. 

Jag läste på nåt amerikanskt keramikforum att man kan använda dom upp till 2350°F och det är ju 1288°C - men att dom slits fort då. Så det får bli max tills vidare - det är inte långt från 1300. 

Jag får köpa en sensor till som jag inte kör över 1200 med - sen jämför man dom upp till 1200 lite då då, så kan man se om det uppstår felvisning med tiden, för det är ju en risk när man använder dom i högre temp än dom egentligen är tänkta för. Om dom inte slits ut allt för fort kan man ju köra såhär tills vidare - man får ju 5 nya K-givare för det priset en ny pyrometer med typ S kostar

Värmde upp en stålplatta - den smälte inte, men man var ju inte så långt ifrån så att säga. 40 mm brett och 3 mm tjockt stål upplagt som en bro mellan på 2 tegelbitar med ca 15 cm mellan och den höll inte ens för en tegelbit på 300 gram som låg ovanpåGapskrattar (utan att böja sig neråt).

Anmäl
2014-04-27 08:46 #10 av: pyromanen

Jag använde typ k (+ koner förstås ) till mina första 35 saltbränningar till runt 1300 grader. Dom höll inte så länge men min man råkade ha en rulle liggandes av sån typ k kabel.

Anmäl
2014-04-27 12:14 #11 av: Ride84XL

Ok - det återstår ju och se hur länge den håller. Jag kan tänka mig att salt inte är så snällt mot metallen som dom sensorerna är gjorda av heller (det är ju nån kanthal-liknande legering - tror det är krom/nickel i dom. Kanthal A1 är krom/järn/aluminium istället). Jag vet inte om typ K finns med keramiska skyddsrör.

Jag hade förresten tagit fel på stålplattans tjocklek - 2 mm var det. Kollade nyss på en ny likadan stålplatta. Men ändå - det var 300 gram som låg på den - över knappt 15 cm "belastningslängd". 

Sen glömde jag förresten visa vad luftens syre i kombination med den höga tempen gjorde - plattan var fortfarande varm när jag skrev förra inlägget. När den svalnat ner så jag kunde hålla den med händerna testade jag att bryta lite. Jäklar alltså vad den "skalat" - hälften hade oxiderat och ramlade av (bara ca 1 mm metall återstod).

Anmäl
2014-05-04 03:13 #12 av: Ride84XL

Här är lite mer lek med stål - jag och en polare eldade upp en gammal trasig CD-läsare (till en dator) i vår majbrasa på valborg, men plåthöljet klarade sig nästan intakt så det körde jag i ugnen istället. 

Plåten brann verkligen - det började t o m ryka ur ventilationshålet när jag var uppe i ca 1240°C. Efteråt blev plåten som knäckebröd - den höll ihop, men man kunde enkelt bryta den i småbitar. 

Det betyder ju även att mitt första test inte blev korrekt för hur mycket stål mjuknar då oxiden kan va hållfastare än metallen vid 1290°C - oxider har ju normalt väldigt höga mjukningspunkter och även en helt "genomoxiderad" plåtbit där all ren metall är borta, håller ju gott och väl för en 300 g tegelbit innan den bryts sönder. 

Ska man smälta stål eller rent järn räcker det dock uppenbarligen inte med att komma upp i tillräckligt hög temp - man måste även ordna med syrefri miljö (t ex med skyddsgas som vid svetsning), annars "brinner det upp" före det smälter Skrattar

Anmäl
2014-05-05 22:43 #13 av: Ride84XL

Den här tråden är ju verkligen OT egentligen, men det kan ju alltid va kul för nån - 1300 räcker visst även för att "välla" inom smide (smidesjärn har annars relativt låg kolhalt):

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4llning

http://handbok.alternativ.nu/Hantverk/Smide/Smidesteknik/V%C3%A4llning

ftp://81-226-51-209-no179.tbcn.telia.com/EVALDSSON/Ted/Smide/Smide.pdf

Problemet om man ska göra det i en elugn är ju helt klart luften - det blir snabbt bara skräp kvar av metallen, haha. Den smälta grejen till vänster i bild är en järnplatta från en transformatorkärna - den smälte i mitten, men kanterna hann oxidera innan dom smälte. Resten av det som smält är ett gäng trasiga transistorer och dioder (mycket koppar) och en enkrona - värmde allt till 1270°C

I en ässja som smederna använder så förbränns ju syret när det passerar genom kolbädden så det blir reducerande atmosfär där man har järnet. Sen använder man ju flussmedel typ borax när man tar ut järnet utanför ässjan.

Gjutjärnet oxiderade inte lika mycket när jag smälte det förut - men det har ju lägre smältpunkt också.

Anmäl
2014-05-06 18:12 #14 av: rolnor


Det där har jag inte tänkt på, att järnet skyddas när man smider i en äscha, det blir såklart kolmonoxid/dioxid-atmosfär då, intressant.
Tittar på din bild, svårt att se om myntet smält, har det så låg smältpunkt? Är väl en legering såklart, nickel koppar bl.a.
Jag har gjutit en del med s.k. "lost vax"-metod här är en bild;
Skulpterade figuren från en bit stearin, bivax var dyrt och jag var fattig student. Bronset smälte jag med en liten hembyggd gasolugn, degeln var gjord av stengodslera med mycket chamotte i.

Anmäl
2014-05-06 20:13 #15 av: Ride84XL

Snygg figur där - jag har också funderat på att göra en form i stengodslera, bl a för min gjutning av borosilikat-glaset där också. Så då funkar det alltså - gäller bara hitta lämplig separator då. Det man använder till plattorna när man bränner keramik borde funka - men det kanske blir ful yta på glaset.

Kanterna på myntet har oxiderat, men det är ju en "blobb" av smält metall som flytit ihop med kopparn från komponenterna bredvid. Jag har smält mynt redan vid 1200 och det här var ju 70°C till.

När det gäller järn tror jag många lurar sig på det där man sett i tabeller med 1540°C smältpunkt för järn - stål är ju sällan rent järn utan innehåller ofta massa legeringsämnen som sänker smältpunkten. Här har man ju hur kolhalten påverkar t ex: 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steel_pd.svg

Sen är nog 1540 punkten där det är helt flytande. Järn/stål har ju också ett intervall mellan fast och flytande (vilket man märker om man t ex svetsar).

Tror också de facto man får mer oxiderande atmosfär i en elugn än i en eldad ugn eller när man värmer direkt med låga (och det är ju inte så bra om man vill göra nåt med metallen och inte bara förstöra plåt t ex). Elden förbrukar ju alltid en del av syret - även om man fortfarande kan ha ett överskott på syre så blir ju syrehalten alltid lite lägre än luften runtomkring. I en elugn förbrukas ju inget syre alls för uppvärmningen, så där får man ju verkligen luftens syrehalt inne i ugnen också. Jag läste nånstans att om syrehalten i luften går under 15% så slocknar vanlig eld - i vanlig luft har man 21%, så det visar ju på att några få % lägre syrehalt borde kunna göra rätt stor skillnad när det gäller att reagera med andra ämnen.

Ica och coop förpackar förresten kött i en atmosfär med 80% syre och 20% koldioxid Skrattar

https://www.youtube.com/watch?v=tT_c2SLPFKQ

Anmäl
2014-05-06 21:30 #16 av: Ride84XL

Här va en bild till på myntet efter att ha bortat lite med stålborste, filat och sen petat med skruvmejsel - det var helt ihåligt inne. Förmodligen har det oxiderat som ett skal så har den smälta metallen runnit undan.

Blir nog för mig också att satsa på "mufflar" - och deglar med lock (som man ev kan fylla med skyddsgas) för att smälta metall i.

Anmäl
2014-05-07 09:55 #17 av: rolnor

OK, det ser smält ut. Kan du inte göra ett hål och droppa in någon brännbar vätska i ugnen? Har sett att man använder olja eller sprit. Inte så enkelt få till en helt tät muffel som man ska fylla med skyddsgas?
En länk här till en sajt som har det mesta inom fusing, Uterm har deras sortiment tror jag;
http://shop.bullseyeglass.com

Anmäl
2014-05-07 14:12 #18 av: Ride84XL

Jo - så kan man ju kanske göra. Det blir känsligt bara för jag vill inte ställa till med rökutveckling (efter min fadäs med förra ugnen är jag ju lite nojjig för rök, haha) - men nån vätska man bara droppar in lite i taget kanske går bra.

Problemet i mitt fall med glasgjutningen är att det glaset jag tänkte använda har mycket högre smältpunkt än "glaskonstglaset" Bullseye. Det kommer från en trasig "pyrex-form" till köksugnen (förmodligen borosilikatglas) - 1 kg glas som är lite trist att slänga

Bulls eye gjuts ju vid typ 850°C - vilket är på gränsen till att det här glaset att börjar mjukna ens. Jag testade att värma en skärva till 1000 (då t ex Cebex separator klarar 980°C) och det är väl gränsfall om det går där heller. Man måste nog upp i 1100-1200 för att det ska bli tillräckligt lättflytande.

Har inte kollat allt i länken än - namnet antyder ju dock att det är helt anpassat för "bullseye" och då har dom inte angivit vad grejerna tål heller.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.